Slippende voorwielen bij nat wegdek [Opgelost]
- AapNootCamper
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 0:09
- Locatie: Leiden
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek.
Banden soort maakt veel uit.
Ik heb hier zelf ook veel last van gehad tot dat ik Michelin’s ging gebruiken. Nu zelden last, zelfs niet in de winter.
Ik heb hier zelf ook veel last van gehad tot dat ik Michelin’s ging gebruiken. Nu zelden last, zelfs niet in de winter.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek.
Hoe je het ook draait of keert, het is een kwestie van te weinig druk op de vooras. Op te lossen door banden met een zachtere compound te monteren maar de échte oplossing is een betere gewichtsverdeling omdat dat idee van die banden wel aardig is maar als het ook maar een beetje glibberiger wordt zit je met hetzelfde probleem. Mijn advies is: ga de asdruk apart wegen, dan weet je hoe het zit en kun je daarnaar handelen.
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik zou er echt geen nieuwe banden voor monteren. De banden slippen dus je koppeling krijgt de klap niet. Dus lekker oprijden en dan eventueel nieuwe banden. Maar goed denk dat anderen banden heel weinig zullen doen. Gewicht verdeling wel. Toen ik met caravan reed had ik het ook standaard. Rustiger rijden?
Overigens is bij caravan rijden het advies om de banden te laten slippen en niet de koppeling.
Overigens is bij caravan rijden het advies om de banden te laten slippen en niet de koppeling.
- zwerf-busje
- Berichten: 864
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik had hetzelfde met de voorbanden die onder de camper zaten toen we hem kochten.
Op rechte weg prima, maar bij nat wegdek optrekken vanaf een rotonde verliest 1 kant grip.
Banden 3 jaar en 40.000 km oud, met nog 3 tot 4 mm profiel.
Aslastverdeling voor 1600 kg en achter 1900 kg.
Ik denk dat het aan de banden lag, misschien zijn ze een keer te warm geworden...
Dat reed echt niet fijn, ik wilde er niet mee blijven rijden.
Nieuw setje laten monteren, en nu geen last meer van.
Op rechte weg prima, maar bij nat wegdek optrekken vanaf een rotonde verliest 1 kant grip.
Banden 3 jaar en 40.000 km oud, met nog 3 tot 4 mm profiel.
Aslastverdeling voor 1600 kg en achter 1900 kg.
Ik denk dat het aan de banden lag, misschien zijn ze een keer te warm geworden...
Dat reed echt niet fijn, ik wilde er niet mee blijven rijden.
Nieuw setje laten monteren, en nu geen last meer van.
Groet Ruud
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik zou toch maar eens wegen wat de druk op de vooras is, lijkt wel niet erg dat slippen maar het kost wel rubber en op een nat wegdek kan het je zomaar in de problemen brengen.
Ik had ooit een tweede hands grote Knaus op Fiat Ducato Maxi, die deed hetzelfde in extreme mate en het ding was dus eigenlijk gewoon gevaarlijk!
De grote garage hing(zoals meestal) achter de achteras, daarin was een dikke aluminium plaat gemaakt en nog wat staal om een motor in te kunnen plaatsen. Verder zat er nog een zware trekhaakconstructie onder en een hulpluchtvering met het nodige ijzerwerk.
Kortom, de druk op de vooras was erg weinig, te weinig om fatsoenlijk te kunnen sturen, ik kwam daar tijdens de eerste reis naar Spanje snel achter toen het ding in een scherpe bocht een voorpootje optilde.
In het kort kwam het er op neer dat er achter geen gewicht meer bij kon, dus reizen met de garage leeg, geen fietsen mee en zo.
Daar heb je geen 4,0 ton camper voor gekocht, dus lang hebben we het ding niet gehad.
Overigens hebben wij nog wel banden vervangen en dat werden Continental all seasons en dat gaf mij in ieder geval meer grip op natte grasveldjes.
Ik had ooit een tweede hands grote Knaus op Fiat Ducato Maxi, die deed hetzelfde in extreme mate en het ding was dus eigenlijk gewoon gevaarlijk!
De grote garage hing(zoals meestal) achter de achteras, daarin was een dikke aluminium plaat gemaakt en nog wat staal om een motor in te kunnen plaatsen. Verder zat er nog een zware trekhaakconstructie onder en een hulpluchtvering met het nodige ijzerwerk.
Kortom, de druk op de vooras was erg weinig, te weinig om fatsoenlijk te kunnen sturen, ik kwam daar tijdens de eerste reis naar Spanje snel achter toen het ding in een scherpe bocht een voorpootje optilde.
In het kort kwam het er op neer dat er achter geen gewicht meer bij kon, dus reizen met de garage leeg, geen fietsen mee en zo.
Daar heb je geen 4,0 ton camper voor gekocht, dus lang hebben we het ding niet gehad.
Overigens hebben wij nog wel banden vervangen en dat werden Continental all seasons en dat gaf mij in ieder geval meer grip op natte grasveldjes.
- De Boer op toer
- Berichten: 811
- Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
- Locatie: Zwervende
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Te veel motor vermogen?
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Appie uut een zunnig oord.
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Blog
-
- Berichten: 2574
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Je zou kunnen overwegen om er grotere wielen aan te zetten, dan slippen je wielen minder makkelijk door.
Is de motor bij de tuner geweest voor meer vermogen?
Is de motor bij de tuner geweest voor meer vermogen?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Alles is nu wel gezegd volgens mij:
Nieuwe banden, goedkopere zijn toch soms minder qua rubbersamenstelling
Te weinig gewicht op vooras
Te veel vermogen
Nieuwe banden, goedkopere zijn toch soms minder qua rubbersamenstelling
Te weinig gewicht op vooras
Te veel vermogen
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
- henk en lila
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Die van jou ziet er uit als een Ford, kan het niet goed zien. Met mijn 3 liter Jumper rij ik vanuit stilstand zonder gas bij geven weg in zijn twee. Daarvoor in zijn 1 met een wat zenuwachtig gaspedaal en vaak altijd slippen, nu niet meer. Op het vlakke dan hè.
Laatst gewijzigd door henk en lila op vr 17 jul 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
De wielbasis is 3.30 op een totaal lengte van 6 meter.
Voor zal krap één meter zijn hou je toch bijna 2,40 achteroverbouw over en dat is een aardige hefboom.
Wegen is weten maar ik denk dat jij net als onze vorige camper gewoon te weinig druk op de vooras hebt.
Voor zal krap één meter zijn hou je toch bijna 2,40 achteroverbouw over en dat is een aardige hefboom.
Wegen is weten maar ik denk dat jij net als onze vorige camper gewoon te weinig druk op de vooras hebt.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Eigenlijk is het gewoon te gek voor woorden dat de meeste campers met voorwielaandrijving geleverd worden.
Met achterwielaandrijving heb je dit gezeur gewoon niet.
Met achterwielaandrijving heb je dit gezeur gewoon niet.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Gemak voor de bouwer, heb je geen last van de cardanas.
Maar achterwiel aandrijving en dubbel lucht zou eigenlijk de standaard moeten zijn.
Maar achterwiel aandrijving en dubbel lucht zou eigenlijk de standaard moeten zijn.
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Slippende voorwielen bij nat wegdek
Iets zegt me uit ervaring dat dit in lastige omstandigheden nog geen garantie voor succes is
(Iets met een lege, achterwiel aandreven bestelbus, een bochtige, natte, misschien wat modderige, bergweg en 18000 gulden schade als gevolg )
(Iets met een lege, achterwiel aandreven bestelbus, een bochtige, natte, misschien wat modderige, bergweg en 18000 gulden schade als gevolg )
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
En bij achterwielaandrijving heb je weer een hogere vloer in het woongedeelte, vanwege de aandrijfas toch?
Zelf rijd ik in een bus van 5,99 meter, met een wielbasis van 4,05 m. Net even nagemeten, hier voor de
deur. Nieuwsgierigheid, ik wist het wel maar niet precies.
Vreemd eigenlijk, dat ze een camper van 6 meter bouwen op een chassis met een wielbasis van 3.30.
Zelf rijd ik in een bus van 5,99 meter, met een wielbasis van 4,05 m. Net even nagemeten, hier voor de
deur. Nieuwsgierigheid, ik wist het wel maar niet precies.