Ik heb privé heel lang Citroëns gereden en ja die hadden allemaal voorwielaandrijving
de krachtigste en gelijk de snelste was een Cx 2500 diesel turbo, prima voorwielaandrijvers nooit ongein mee gehad. Ik reed voor mijn werk 2 maal in de maand naar Hongarije ook in de winter(toen winters nog echt winters waren
)
Daarna heb ik lang Jeeps gereden omdat ik zware aanhangers moest trekken, de Jeeps tellen we even niet mee die beulden gewoon overal doorheen.
Als bedrijfsauto's hadden we Chevy's met v8 en achterwielaandrijving, ook die konden lomp veel werk verzetten ook in de winter.
Daarna kregen we VW een voorloper van de Crafter met voorwielaandrijving, daar hoefde ik de winter niet mee naar Hongarije te rijden.
Met zo'n auto gleden we bij Leipzig van het brugtalud af, gelukkig bleven we achter een hekje hangen anders had ik dit verhaaltje niet kunnen typen
. Ja onze serviceauto's waren wel altijd tot op het merk beladen.
Nu rijd ik al weer 15 jaar Ducato campers van verschillende fabrikanten, de oude Knaus was gewoon verkeerd gebouwd en een gevaarlijk ding.
Onze Hymer met Alko chassis had een prima wegligging en een mooi verdeeld gewicht, niets mis mee en omdat er in een integraal een hefbed voor in ligt was de asdruk prima en vol beladen ongeveer 150 kg onder de max. belasting.
Nu rijd ik in een Ducato 2.3 met robotbak, het is een heavy en die is ook aan zijn merk geladen, stuurt prima maar vergeleken met menige echte camper is de oversteek achter maar kort dus het gewicht is goed verdeeld.
Het zijn vooral de campers waar je veel gewicht in kan pakken achter de achteras waar je jezelf vragen bij moet stellen.
Bij mijn Hymer stond niet voor niets met grote letters in de garage: MAX LADING 250kg!
Dus een grote garage vol pakken en dan achterop nog een paar fietsen gaat ten koste van de druk op de voorwielen en dat is bij een voorwielaandrijver nu niet bepaald gunstig voor het wegcontact voor.