Slippende voorwielen bij nat wegdek [Opgelost]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Aloys »

En bij achterwielaandrijving heb je weer een hogere vloer in het woongedeelte, vanwege de aandrijfas toch?
Cee Pee schreef:
vr 17 jul 2020, 16:02
De wielbasis is 3.30 op een totaal lengte van 6 meter.
Voor zal krap één meter zijn hou je toch bijna 2,40 achteroverbouw over en dat is een aardige hefboom.
Vreemd eigenlijk, dat ze een camper van 6 meter bouwen op een chassis met een wielbasis van 3.30.
Zelf rijd ik in een bus van 5,99 meter, met een wielbasis van 4,05 m. Net even nagemeten, hier voor de
deur. Nieuwsgierigheid, ik wist het wel maar niet precies.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Vertrokken2 »

Wat je zegt, de vloer ligt wat hoger. Maar niet eens heel veel. Wat ik begrijp Uit dit forum hebben al die opgebouwde campers toch een dubbele vloer. Daar kan die as toch ook prima in vallen?
Ik kan me noch goed een situatie op Portugees duinzand herinneren. De voorwielaandrijvers hadden een trekker nodig om eruit te komen terwijl de achterwielaandrijvers met enig beleid zo weg reden. Ik ook dus met mijn achterwielaangedreven busje (alhoewel ik dan wel altijd op platen sta, de eerste Meter heb je dan al in je pocket).
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Kroppie »

eerst maar eens de asgewichten meten , en dan wat zwaardere dingen zover mogelijk naar voren plaatsen, dus ook eens wat bagage gaan meten!, en dan pas aan andere banden gaan denken..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door isoplus »

Ik heb privé heel lang Citroëns gereden en ja die hadden allemaal voorwielaandrijving :) de krachtigste en gelijk de snelste was een Cx 2500 diesel turbo, prima voorwielaandrijvers nooit ongein mee gehad. Ik reed voor mijn werk 2 maal in de maand naar Hongarije ook in de winter(toen winters nog echt winters waren :wink: )
Daarna heb ik lang Jeeps gereden omdat ik zware aanhangers moest trekken, de Jeeps tellen we even niet mee die beulden gewoon overal doorheen.
Als bedrijfsauto's hadden we Chevy's met v8 en achterwielaandrijving, ook die konden lomp veel werk verzetten ook in de winter.
Daarna kregen we VW een voorloper van de Crafter met voorwielaandrijving, daar hoefde ik de winter niet mee naar Hongarije te rijden.
Met zo'n auto gleden we bij Leipzig van het brugtalud af, gelukkig bleven we achter een hekje hangen anders had ik dit verhaaltje niet kunnen typen :D . Ja onze serviceauto's waren wel altijd tot op het merk beladen.
Nu rijd ik al weer 15 jaar Ducato campers van verschillende fabrikanten, de oude Knaus was gewoon verkeerd gebouwd en een gevaarlijk ding.
Onze Hymer met Alko chassis had een prima wegligging en een mooi verdeeld gewicht, niets mis mee en omdat er in een integraal een hefbed voor in ligt was de asdruk prima en vol beladen ongeveer 150 kg onder de max. belasting.
Nu rijd ik in een Ducato 2.3 met robotbak, het is een heavy en die is ook aan zijn merk geladen, stuurt prima maar vergeleken met menige echte camper is de oversteek achter maar kort dus het gewicht is goed verdeeld.
Het zijn vooral de campers waar je veel gewicht in kan pakken achter de achteras waar je jezelf vragen bij moet stellen.
Bij mijn Hymer stond niet voor niets met grote letters in de garage: MAX LADING 250kg!
Dus een grote garage vol pakken en dan achterop nog een paar fietsen gaat ten koste van de druk op de voorwielen en dat is bij een voorwielaandrijver nu niet bepaald gunstig voor het wegcontact voor.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door De Boer op toer »

Gobert schreef:
vr 17 jul 2020, 16:44
Eigenlijk is het gewoon te gek voor woorden dat de meeste campers met voorwielaandrijving geleverd worden.
Met achterwielaandrijving heb je dit gezeur gewoon niet.
Wat denk van de prijs, bij achterwielaandrijving wordt het al een stuk duurder.
En Fiat wat het meest gebruikt wordt levert volgens mij geen achterwielaandrijving.
Kom je toch al gauw in de iets duurdere merken zoals Mercedes, Ford en Iveco.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Rolling Rodie »

Bedankt voor al jullie input, we zijn nu op vakantie maar mocht ik onderweg ergens kunnen wegen dan ga ik dat zeker doen.
Ik heb achter luchtvering, zou het helpen wanneer ik daar wat meer lucht in doe?
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Cee Pee »

Nee, meer druk in de balgen veranderd de verhouding voor/achter niet dus dat maakt niets uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Sun »

Bandendruk voor al gemeten zoals Marco voorstelde? Misschien toch te hoog, 4,3 lijkt mij hoog genoeg, maar Jadatis rekent dat precies voor je uit. Verder kun je de watertank eens volgooien om te kijken wat t effect is

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Rolling Rodie »

Bandendruk heb ik volgend “het boekje” op voor 3,75 en achter 4,50
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door seth_space »

Altijd grappig om de achter wiel aandrijvers hun campers te zien aanprijzen bij slechte ondergrond.
Die hebben blijkbaar nog nooit bedacht dat je met een voorwiel aandrijver ook gewoon achteruit kunt rijden in dat soort gevallen. Dan heb je het enige voordeel van achterwiel aandrijving gecombineerd met voldoende druk op de wielen.
Met een achterwiel aandrijver een gladde bocht ingaan en je weet weer waarom je voorwiel aandrijving zo prettig vond.
Maar als je liever wilt rijden met het paard achter de kar gespannen dan is daar niets op tegen :cheers:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Kroppie »

dus daarom hebben vrachtwagens allemaal achterwiel aandrijving

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door Janpinz »

Met het verschil in gearing tussen 1 en 2, vs de achteruit, zou ik zeggen: succes, en doe de koppelingsboer de groeten... :cheers:
En dan vergeet je voor het gemak ook gelijk maar even het verschil in asdruk voor/achter.
Met een R4 lukte me die truuk wel, maar met een voorwielaangedreven camper van 4 ton?
Met 2500 kg onder de achteras?
Laatst gewijzigd door Janpinz op vr 17 jul 2020, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door de Jonckheer »

a.de.boer schreef:
vr 17 jul 2020, 17:56
Kom je toch al gauw in de iets duurdere merken zoals Mercedes, Ford en Iveco.
Als je dan toch persé Fiat wil zit je bij Iveco goed want dat is de vrachtwagen/bus divisie van Fiat. Inderdaad ietsjes duurder maar wel veel solider gebouwd met een echt chassis en achterwielaandrijving en dat is die meerprijs in mijn optiek meer dan waard.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek



Bericht door seth_space »

Kroppie schreef:
vr 17 jul 2020, 20:47
dus daarom hebben vrachtwagens allemaal achterwiel aandrijving

jos
Voorwielaandrijving voor een vrachtwagen zou erg duur worden. De krachten zijn goedkoper over te brengen met achterwiel aandrijving.
En vrachtwagens en gladheid zijn geen goede combinatie. Dat bewijzen de vele files tgv ongelukken in de wintermaanden daarmee.
En dat je niet als een dwaas gas geeft voorkomt onnodige slijtage aan aandrijving.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie