Net achter de achterasgjvonk schreef:Hoe stom het ook klinkt, maar dan in ieder geval rijden met een volle watertank. En de grijswatertank, waar hangt die?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Slippende voorwielen bij nat wegdek [Opgelost]
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
De vuilwatertank, vol 100 kg kan natuurlijk tussen de wielen daar zijn wel systemen voor.
Bij mijn Ducato hangt die tussen de wielen.
Je kunt natuurlijk ook zorgen dat het ding voor vertrek altijd leeg is, in dit geval helpen alle beetjes.
Reken het gewicht achter de achterbumper eens precies bij elkaar, dan laat je daar die mooie formule op los en je staat verbaasd wat dat gewicht betekent voor de druk op je voorwielen.
Bij mijn Ducato hangt die tussen de wielen.
Je kunt natuurlijk ook zorgen dat het ding voor vertrek altijd leeg is, in dit geval helpen alle beetjes.
Reken het gewicht achter de achterbumper eens precies bij elkaar, dan laat je daar die mooie formule op los en je staat verbaasd wat dat gewicht betekent voor de druk op je voorwielen.
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Dus vuilwatertank zo leeg mogelijk. Is er een dubbele bodem die je nog zou kunnen benutten voor b.v. boordgereedschap?Rolling Rodie schreef:Net achter de achterasgjvonk schreef:Hoe stom het ook klinkt, maar dan in ieder geval rijden met een volle watertank. En de grijswatertank, waar hangt die?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Wanneer ik het ruim aan zou ik denk rond 50kg uitkomenisoplus schreef: Reken het gewicht achter de achterbumper eens precies bij elkaar, dan laat je daar die mooie formule op los en je staat verbaasd wat dat gewicht betekent voor de druk op je voorwielen.
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
gjvonk schreef:Dus vuilwatertank zo leeg mogelijk. Is er een dubbele bodem die je nog zou kunnen benutten voor b.v. boordgereedschap?Rolling Rodie schreef:Net achter de achterasgjvonk schreef:Hoe stom het ook klinkt, maar dan in ieder geval rijden met een volle watertank. En de grijswatertank, waar hangt die?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Nee zit geen dubbele bodem in
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Dan nieuwe berekeningRolling Rodie schreef: ↑ma 14 jun 2021, 17:51Max load 1150 (1090) KG/2536 (2403) LBSJadatis schreef:
Dus zoek nog even naar druk achter AT of D-load of E- load. Continental groep geeft 2 drukken, nodig de druk meest in psi direct achter dec113/111R.
De " maximum inflation pressure is 10 psi hoger.
Dit samen met geen gas beroeren moet verschil gaan maken.
Max press 475
KPa/69 Psi single (dual)
Voor 2,9 bar met de nieuw berekende gewichten.
Achter 4,8 bar. Is max reserve met acceptabel comfort en GRIP.
100kg meer op de beide assen , en max snelheid 130kmpu ( haal je dat), zou voor 2,8 bar en achter 4,6 bar nog speling in gewichtsverschil R/L per as ( wat vaak ook gekruisd voor komt) , dus is theoretisch minimum.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Slippende voorwielen bij nat wegdek
Bedankt voor je berekeningen Peter, de 130 km haal ik wel maar rij ik nooit, afhankelijk van de toegestane snelheid rij ik tussen de 100 en 110 km per uur.
Ik ga woensdag de bandenspanning op 2,9 en 4,8 zetten.
Ik ga woensdag de bandenspanning op 2,9 en 4,8 zetten.
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Nog 1 vraag: hoe koersvast is je camper bij zijwind of wind schuin op de kop? Als de voorwielen te weinig wegcontact hebben omdat hij teveel 'achterover' hangt, wordt het weggedrag erg zoekend/zwabberend. Als dat het geval is, heb je m.i. te maken met een structurele ontwerp- of constructiefout die zich eigenlijk niet laat corrigeren...(ja verplaatsen van de achteras naar achteren).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Door voor lager en of achter hoger, verschuift het zwaartepunt iets naar voren, doordat totaalzwp op een hoogte zit. Effect zal echter marginaal zijn.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Nee het weggedrag is wel goed, maar ik zal er binnenkort even extra oplettengjvonk schreef:Nog 1 vraag: hoe koersvast is je camper bij zijwind of wind schuin op de kop? Als de voorwielen te weinig wegcontact hebben omdat hij teveel 'achterover' hangt, wordt het weggedrag erg zoekend/zwabberend. Als dat het geval is, heb je m.i. te maken met een structurele ontwerp- of constructiefout die zich eigenlijk niet laat corrigeren...(ja verplaatsen van de achteras naar achteren).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Als je nog niets bijzonders aan je weggedrag is opgevallen, valt het denk ik wel mee. Dan je heil zoeken in de lagere bandenspanning zoals Jadatis aangeeft en je koppeling aan laten grijpen voordat je gas geeft, zoals al geadviseerd is. Check voor de zekerheid ook of je schokdempers functioneren.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Gisteren even een stukje “gereden” maar dan niet voorzichtig.
Het viel mij op dat bij snel optrekken de voorwielen in de 2e versnelling nog moeite hebben om grip te vinden.
Het is net alsof die steigert terwijl het wegdek gewoon droog/warm is.
Kleine kanttekening, ik heb nog niks met de bandenspanning gedaan.
Het viel mij op dat bij snel optrekken de voorwielen in de 2e versnelling nog moeite hebben om grip te vinden.
Het is net alsof die steigert terwijl het wegdek gewoon droog/warm is.
Kleine kanttekening, ik heb nog niks met de bandenspanning gedaan.
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Ik ben helaas niet zo technisch dat ik allerlei mechanica berekeningen kan maken, maar wat je beschrijft over 'steigeren' zet me wel aan het denken en roept de nodige vragen bij mij op.
Kun je het volgende eens opmeten:
A. wielbasis (staat ook op je kenteken gegevens bij de RDW).
B. De lengte van het midden van het achterwiel (=hart achteras) tot en met de achterbumper (de achteroverbouw).
C. De lengte van de opbouw tussen het hart van de achteras en de cabine.
D. De lengte van de camper tussen het hart van de vooras en de voorbumper (De vooroverbouw).
E. Is er een voor de voorruit uitstekende alkoof?
Als de achteroverbouw tegen het wettelijke maximum aan zit (=2/3 van de totale wielbasis met een maximum lengte van 3,5 meter) en er door de camperbouwer ook nog eens zware elementen achter de achteras gesitueerd zijn, is er mijns inziens een structureel probleem wat niet gemakkelijk op te lossen is. Met zware elementen bedoel ik: combi boiler, keukenblok, koelkast, vaste kasten (houten ombouw en deuren/lades+inhoud = gewicht), garage (met reserwiel, boordgereedschap, etc?), gasflessen kast, vuilwatertank, enz. En wat zit er op je dak nog achter de achteras?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Kun je het volgende eens opmeten:
A. wielbasis (staat ook op je kenteken gegevens bij de RDW).
B. De lengte van het midden van het achterwiel (=hart achteras) tot en met de achterbumper (de achteroverbouw).
C. De lengte van de opbouw tussen het hart van de achteras en de cabine.
D. De lengte van de camper tussen het hart van de vooras en de voorbumper (De vooroverbouw).
E. Is er een voor de voorruit uitstekende alkoof?
Als de achteroverbouw tegen het wettelijke maximum aan zit (=2/3 van de totale wielbasis met een maximum lengte van 3,5 meter) en er door de camperbouwer ook nog eens zware elementen achter de achteras gesitueerd zijn, is er mijns inziens een structureel probleem wat niet gemakkelijk op te lossen is. Met zware elementen bedoel ik: combi boiler, keukenblok, koelkast, vaste kasten (houten ombouw en deuren/lades+inhoud = gewicht), garage (met reserwiel, boordgereedschap, etc?), gasflessen kast, vuilwatertank, enz. En wat zit er op je dak nog achter de achteras?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Slippende voorwielen bij nat wegdek
Wat zijn de huidige drukken?
Edit: al terug gelezen V 3,75bar A 4,5 bar.
Doet vermoeden dat de OEM banden AT 4,5 bar waren.
Heb ooit eens ergens het advies gelezen, om minimaal 30% van totaal op de vooras te houden.
1300/(2075+1300)= 38,5% .
Vaak zit dat , ook bij de nederlandse campers nog boven de 40%.
Maar met die bak achterop kan de verhouding wel eens dramatisch veranderen.
Kun je al die bierkratten niet ergens voorin kwijt
Edit: al terug gelezen V 3,75bar A 4,5 bar.
Doet vermoeden dat de OEM banden AT 4,5 bar waren.
Heb ooit eens ergens het advies gelezen, om minimaal 30% van totaal op de vooras te houden.
1300/(2075+1300)= 38,5% .
Vaak zit dat , ook bij de nederlandse campers nog boven de 40%.
Maar met die bak achterop kan de verhouding wel eens dramatisch veranderen.
Kun je al die bierkratten niet ergens voorin kwijt
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 17 jun 2021, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners