Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door umpie30 »

De riem die je geplaatst hebt is die uitgezocht op kenteken of op motor type ?
Ik heb eens keer gezien dat iemand de verkeerde riem had geplaatst met nieuwe meelooprollen.
De rollen hebben namelijk ook 2 maten
64 en 69 mm
Wanneer je de tanden telt kom je dan op152 of 153 tanden ?

Heb helaas niet meer alle riemen op voorraad anders had ik je een foto kunnen sturen van de verschillen in hoogtes van de tanden
Ik denk nog steeds dat je daar ergens een probleem in hebt.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Riem is op motor type. Volgens kenteken ligt er een gewone 2.5D in. 4 jaar geleden motor switch naar de TD. Toen gelijk de distributie en 20000km zonder problemen.
Na eerste keer verspringen is er gezocht welke riem er 4 jaar geleden was gemonteerd. Dat blijkt dezelfde type, merk en nummer te zijn.
Riem heeft 153 tanden volgens verpakking, gecheckt door tellen. 153 tanden 30mm breed.
Zover ik weet is de 152 tands voor de gewone 2.5D.

Nu word het interessant, de gemonteerde rollen hebben een diameter van 67mm, zowel de nieuwe als de oude rollen. Beide 67mm.
Hebben we hier iets?!

Jammer dat je geen foto hebt.
Linkje naar de "andere" riem(en) voldoet ook :wink:
Lees de opm. vaker van meerdere type riemen, helaas kan niemand ze tonen of verwijzen. Wieowie...graag de verschillen in riemen, waar verkrijgbaar, etc?!

Vandaag 200km gereden, 11 keer gestart, geen problemen. Geeft gezien verleden geen garantie :wink:
Het gebeurt (tot dusver) altijd met koude motor. Geen idee of er verband is, het valt me wel op.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door Huub56 »

Als de pomp verspringt springt hij dan vooruit of achteruit?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door Kroppie »

als de rollen kleiner zijn en de spanner een automatische met een veer, dan zal de riem niet strakgenoeg staan ben ik bang.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Klinkt logisch. Spanner zal dan verder uitgaan terwijl dan de veer minder druk geeft. Gister dus geforceerd op meer spanning gezet.

Vanmorge op pad geweest, meerdere leveranciers bezocht. Van alle op voorraad zijnde distributieriemen (meerdere merken) voor motorcode 8140.27 hebben de spanrollen een diameter van 67mm. Een antwoord roept dus meerdere vragen op.

Garagehouder heeft contact op genomen met Gates, vertegenwoordiger komt morgen met alle beschikbare distributiesets voor dit type motor.
Die wachten we dus sowieso even af.

Heeft iemand de juiste motorcode's van de geleverde diesel motoren in de 280 en 290 type?

Op wiki gekeken, dat vertrouw ik niet. Daar is b.v. de 53kw 82pk en de 55kw is dan 75pk :crazy: De 2500 TD zou pas bij 4800 tpm zijn maximale vermogen geven van 95pk. Ik haak daar ff af :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Huub56 schreef:
wo 06 jan 2021, 9:23
Als de pomp verspringt springt hij dan vooruit of achteruit?
Huub
Ik weet wel welke kant op hij verspringt :wink:
Ben benieuwd of jij een mogelijke oorzaak weet bij het verspringen vooruit (hoe dan?), en wat een mogelijke oorzaak kan zijn bij verspringen achteruit.
Graag je achterliggende gedachte van de vraag met verklaring, miss heb je wel het ei van c...... :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door Huub56 »

Bij achteruit verspringen heeft de pomp te veel weerstand, de krukas trekt de riem een tand over het pomp. Bij vooruit verspringen is de spanner niet strak genoeg, op het moment dat je gas loslaat wordt de riem slap er verspringt op de pomp. Je zou een beschermplaat om het pompwiel kunnen maken die net genoeg speling geeft aan de riem zodat hij hem niet raakt, maar dat is een lapmiddel gewoon de oorzaak zoeken en oplossen is beter.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Stel dat......
Een riem zo slap staat dat die verspringt bij gas laten...(dan drijft de pomppoelie d.m.v. middelpuntvliegende kracht de riem aan en verspringt?!?!) dan staat de riem sowieso te slap voor aandrijving en gaat het al eerder fout.
Wil er vandaag ff niet in bij me :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door Huub56 »

Nee dat zie je verkeerd de afstand tussen krukas en pomp staat bij lopende motor strak want de krukas trekt aan de riem. Als de spanner te slap staat kan bij gas loslaten de riem tussen krukas en pomp niet meer strak staan en kan verspringen. Draai de motor met een sleutel maar eens terug als dan de riem tussen krukas en pomp slap komt is de spanner niet goed. De spanner zit in het niet trekkende deel van de riem.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Miss hele topic ff lezen?!
Huub ik zie het goed, ben namelijk ook de enige die het kan zien. :-B Die riem staat strak!
Jou uitleg zou miss kunnen....dan staat de riem sowieso te slap, ook voor aandrijving en gaat het elders al fout.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door Kroppie »

Karel, nog wat wijzer geworden van de vertegenwoordiger van Gates ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Jazeker.
Allereerst ik heb genoten vanmiddag. Zeer interessant.
Een dikke pluim hoe hier werd gehandeld! :thumbup: Lekkere praktijk man, mouwen opstropen en aan de gang.
Beste man is bij me aan huis geweest, mijn vaste garage had geen brug vrij, dus thuis in de werkplaats.
Alles visueel gecheckt, riemspanning gemeten, temp gemeten, rollen gemeten....veel metingen :wink:
Daarna laten draaien, stukje gereden, weer meten.
Vervolgens de boel los gehaald, riem gecheckt, poelie van de brandstofpomp gedemonteerd, de riem om die poelie gelegd, lang verhaal kort....

Het is de juiste riem!

De 5335XS van Gates. Hij had ook de 5113 mee. Beide zijn 153 tand, 30 mm breed, 1457mm. lang, nokafstand 9.525mm. Maar heeft een andere nokhoogte, ietsje lager, je moet goed kijken naar het verschil,(meten is weten), en een iets andere materiaalsamenstelling. Als je beide (de 5335 en 5113) riemen met de tanden in elkaar legt zie je het ook. Op spanning om een poelie....slecht. Zover hij weet is de 5113 voor de oudere 2.5TD 2445cc. en motorcode 8144.21 Misschien dat Kareltje cola en Umpie30 dat bedoelde?!

Maar nu, wat is het dan?
In overleg met mijn garage en de vertegenwoordiger van Gates is besloten om de stuurpomp eraf te halen, voor checken/controle ligt die nu bij mijn vaste onderdelen leverancier.
Hoor morgen hoe en wat. Komt daar niks uit, gaan we de brandstofpomp demonteren.
De dag dat we het vinden komt steeds dichterbij :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door dieseltje+ »

Weer een stapje verder.
Stuurpomp is weer thuis, helaas de persoon die ermee bezig is geweest niet gesproken, was vanmiddag vrij.
Zat een briefje bij " TROEP gevonden " "Advies, spoelen en slangen vervangen. Ben morgen telefonisch bereikbaar. "
We komen er wel :wink:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fiat Ducato 280: distributie verspringt op brandstofpomp



Bericht door PaulBng »

Nog even en je wordt onderdeel van de kennisbank....


Paul
Plaats reactie