Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Ok vreemd probleem. Betreft een Hymer uit 1998 b644 met 2.5tdi ducato maxi.

Situatie voor:
- uit voorzorg spanning met lopende motor op twee huishoudaccus al eens gemeten: 14-14.4v
- ook op hymer analoge scherm stroomverbruik flink in het groen tijdens rijden
- motoraccu is 2j oud bosch, de twee 100ah huishoudaccus zijn 3j oud
- camper is afgelopen jaar ongeveer niet mee gereden

Situatie tijdens:
- ik heb de originele koelkast op mijn omvormer aangehad onderweg, werd prima koud. Ook tijdens deze bezigheid stond scherm in het groen.

Situatie na het rijden:
- batterij alarm knipperde en huishoudaccus gaven 10v aan
- omvormer uitgeschakeld, batterijen terug naar 12v

Zelf getest:
- motor gestart, verlichting was aan, er werd niet geladen, lampje van gloeispiralen knipperde de hele tijd (nog niet eerder gezien)
- verlichting uitgezet: gloeilamp bleef uit en er weed geladen


Er is dus iets niet in de haak... maar wat?

Ik denk zelf aan:
- dynamo zwak?
- gloeirelais schakelt onjuist in en trekt accu leeg?
- verlichting heeft een massaprobleem?
- huishoudaccus defect?

Ik heb wel een onderbreker op de minpool van de motoraccu, maar die zat goed vast en motor start direct. Die lijkt me niet de oorzaak.


Wat moet ik uitsluiten en wat kan dit zijn?
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door trabbart »

ik denk een massa die in het relais cirquit zit die slecht contact maakt , eens je ergens een extra verbruiker (de lichten)opstart geeft deze massa er de brui aan en valt de spanning weg.
Laatst gewijzigd door trabbart op ma 13 jul 2020, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Zo lijkt het misschien ook. En dan bedoel je de relais onder de motorkap? Kan ik daar wat WD40 in de contacten spuiten of hoe kan ik het beste te werk gaan?
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door trabbart »

dit relais zit meestal in de lader die in je camper is ingebouwd, bekijk of die lader zijn fiches allemaal proper zijn (zowel male als female) en niet verbrand of gesmolten,en ook of het massapunt dat deze lader krijgt proper is .
kan ook een half losgekomen fiche zijn, ook het inwendige relais kan contactschade hebben, ik heb mijn oude lader eruit gebouwd en er zelf scheidingsrelais lader en omvormer in gewerkt, enige wat ik mis is de vuilwater tank meter en de boordspanningsmetertjes, maar heel die oude electronische troep was niet betrouwbaar meer. ook al omdat ik er zonnepanelen heb opgezet wou ik alles nieuw.

ik zou eerst je fiches nakijken, en de massa, relais inwendig aals laatste, waarschijnlijk krijgt het relais een zwakke voeding,
is het daar allemaal niet check dan de verlichting , en voel of de zekering niet te heet word, het zou kunnen dat er daar een serieus verlies zit en dat die verlichting te veel stroom trekt, of de gloeispiraal cirquit, eventueel die zekeringen of connectoren eens uit trekken en zien of er dan wel geladen word,
er zal hier wel iemand zijn die weet hoe die gloeisiralen worden gestuurd , daar ken ik niet veel van, geen idee of het mogelijk is dat deze bvb aan blijven terwijl dit niet hoort.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door travelscout »

Laadspanningen geven aan dat laadcircuit aanwezig is, zegt weinig tot niets over de stromen die er lopen.
Persoonlijk zou ik beginnen met een capaciteitstest van je (gezamenlijke) huishoudaccu 's.
Als er één een slechte cel heeft gekregen is zal die constant de andere 12 cellen willen ontladen om weer op peil te komen.
Als dat zo is, onderzoek dan vóór aanschaf nieuwe accu's of alles is aangesloten zoals hier al heel vaak is omschreven (zoek rechtsboven).
Paul.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Ik test nu de volgende ochtend, motor is niet meer aangeweest. HH accus stonden mooi op 13v (klein origineel zonnepaneeltje en geen verbruik de hele nacht).

Als ik dan omvormer en koelkast aanzet, loopt de accu super snel naar beneden, 13-12-11-10 alarm. Dit was gisteren thuis voor de deur nog niet het geval, daar had ik ook al de omvormer en koelkast aan (half uur al).

Ik kan het dus terugbrengen tot:
- huishoudaccu's
- omvormer (nieuw, wel china)
- koelkast (20j oud)

Ook al zou de omvormer en koelkast veel trekken, dan nog mogen de accu's niet zo blijven inkakken lijkt me. Ik vermoed dus sterk de accu's... Wat jullie?
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Hh accu niet geladen, dynamo defect?



Bericht door trabbart »

koelen neemt enorm veel stroom, dat trekt accus snel leeg. zeker zo een absobtiekoelkast die met een verwarmingsweerstand werkt, koelen op 12v doe je enkel al rijdend .
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door rijschoollucassen »

Wat voor koelkast heb je? Ik lees in je eerste post dat je de koelkast op de omvormer laat draaien. Je maakt dus van 12v eerst 230v, om vervolgens een apparaat dat zelf op 12v kan van stroom te voorzien. Later schrijf je dat het de originele koelkast is, dan denk ik dus aan een 12/230/gas, absorptie koelkast. Die mag je uitsluitend rijdend op 12v gebruiken, anders is je accu in no time leeg. Dan nog haalt deze zijn spanning meestal bij de startaccu.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Klopt de originele die het niet meer deed op 12v. Even snel opgelost door dan maar in de omvormer te prikken. Toch beter de 12v maken dus....

Maar er is nu een massaprobleem, waarschijnlijk heeft het met elkaar te maken. Bij verlichting aan gaat gloeilampje branden en aanjager zachter blazen.

Dit was tot gisteren nog niet het geval. Duidelijk een massaprobleem maar welke en waar? De losdraaipool op de min haal ik er straks even tussenuit uit voorzorg en om uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door Kroppie »

begin eens met het begin, laat de accu,s testen!!

als er daar 1 van niet goed is zoek je je eigen wezenloos, ook de start accu, je schrijft je hebt er een jaar niet mee gereden, er is dus ook niet geladen, en dat gaat voor een paarmaanden goed maar vaak niet voor een jaar, testen dus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6301
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door Bas vd laar »

En die 2 huishoudaccu's afzonderlijk testen, dus kabels even los van de ander.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Bedankt Jos, ik ga testen!

Enige tips voor wat met massa's te doen? Waar zitten belangrijke punten, probleemplekken, etc? (iedereen roept altijd massa's nakijken maar hoeveel ik er ook naar kijk, er gebeurt niets haha)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door Kroppie »

daar ga je pas naar zoeken/kijken als je zeker weet dat de accu,s goed zijn, dan pas kan je gaan meten en testen waar het nog meer aan kan liggen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Huishoudaccu niet geladen: dynamo defect?



Bericht door TonyFeestneus »

Heren dank. Huishoud-accu's defect, motoraccu in orde.

Nu ga ik toch maar 2 nieuwe halen (2x 100ah) met het risico dat deze na lang stilstaan weer eraan gaan... Een soort geldput is het die camper. Hoewel ik dit jaar/volgend jaar wel meer ga rijden.
Plaats reactie