Vraag VW Camper T4 California Westfalia 2.4D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
andre-VW
Berichten: 19
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 22:31

Vraag VW Camper T4 California Westfalia 2.4D



Bericht door andre-VW »

Goedenavond,

als deze vraag al vaker is behandeld dan hierbij mijn excuses vooraf,

Wij kunnen een VW camper koper van 92 een T4 California Westfalia camper 2.4D ongeveer 350.000 op de klok alle papieren ter inzage.
Alles klinkt goed en op foto's ziet het er prima uit. (wij gaan nog kijken) Maar zijn hier mensen die mij kunnen informeren waar ik op moet letten bij de aankoop?
het is natuurlijk geen jong campertje meer maar leuk in onze budget.

Wie kan mijn helpen met de punten die ik direct kan nalopen met uitzondering van roest plekjes ?

alvast bedankt


Groetjes Andre
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Vraag VW Camper T4 California Westfalia camper 2.4D



Bericht door pwhooftman »

Dé plek waar je je vraag moet stellen is https://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.php
andre-VW
Berichten: 19
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 22:31

Re: Vraag VW Camper T4 California Westfalia camper 2.4D



Bericht door andre-VW »

pwhooftman schreef:
do 09 jul 2020, 23:20
Dé plek waar je je vraag moet stellen is https://www.weetjewel.nl/phpbb3/index.php
bedankt :thumbup:
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Vraag VW Camper T4 California Westfalia camper 2.4D



Bericht door tonic »

Als je zelf niet genoeg verstand hebt van auto's neem dan iemand mee die er verstand van heeft.
Of maak een afspraak bij de garage om de hoek waar u even langsrijdt tijdens de steekproef.
Ga in ieder geval niet uit van het "mooie verhaal" of de "blauwe ogen van de verkoper". Ook een verse APK verteld weinig over de werkelijke technische staat.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Vraag VW Camper T4 California Westfalia 2.4D



Bericht door Pebblesbert »

Andre,

Ik sluit me aan bij de vorige reacties!

Heb zelf een T4 2.4D camper uit '93 gehad. Waar moet je op letten bij camper van dit bouwjaar? :

- Roest, roest en roest! Onder de voorruit, spatbordranden, A-stijl, deurdorpels, binnenkant voordeuren, B-stijl (kitnaad) etc.

De modellen van '92 en '93 waren nog niet zo goed tegen corrosie beschermd als de jongere exemplaren (> '96) en de introductie van watergedragen lakken was ook niet zo'n succes. Uiteraard zal je bij een camper van dit bouwjaar altijd wel ergens roest tegenkomen maar als de dorpels doorgerot zijn - of volgestopt met kranten - zou ik de koop alleen overwegen als jezelf (of je broer) erg handig bent/is met lassen oid! Bedenk dat de carrosserie het moeilijkst te repareren onderdeel is van je camper.

De km-stand van 350.000 zal voor velen een issue zijn, maar bij goed onderhoud hoeft dat voor de 2.4 D "schiffsdiesel" geen probleem te zijn. Bedenk wel dat deze motor duidelijk minder vermogen (55 kW) heeft als de 2.5 TDI en harder als 110-120 km/h zou je niet moeten willen rijden. Er zijn vrijwel geen mogelijkheden om deze motor iets te kietelen om krachtiger te worden. Ik weet dat Huber voor deze motor destijds een pakket met een turbo aanbood, maar dan is de ombouw naar TDI waarschijnlijk een betere keuze.

Alles dus afhankelijk van de prijs en je budget. Ik heb zelf zo'n 100.000 km met mijn 2.4D campertje gereden maar ben toch erg blij dat ik destijds overgestapt ben naar een 2.5 TDI.

Succes met je keuze.

Bert
Mercedes Marco Polo V250 4matic
andre-VW
Berichten: 19
Lid geworden op: do 09 jul 2020, 22:31

Re: Vraag VW Camper T4 California Westfalia 2.4D



Bericht door andre-VW »

Pebblesbert schreef:
vr 10 jul 2020, 10:29
Andre,

Ik sluit me aan bij de vorige reacties!

Heb zelf een T4 2.4D camper uit '93 gehad. Waar moet je op letten bij camper van dit bouwjaar? :

- Roest, roest en roest! Onder de voorruit, spatbordranden, A-stijl, deurdorpels, binnenkant voordeuren, B-stijl (kitnaad) etc.

De modellen van '92 en '93 waren nog niet zo goed tegen corrosie beschermd als de jongere exemplaren (> '96) en de introductie van watergedragen lakken was ook niet zo'n succes. Uiteraard zal je bij een camper van dit bouwjaar altijd wel ergens roest tegenkomen maar als de dorpels doorgerot zijn - of volgestopt met kranten - zou ik de koop alleen overwegen als jezelf (of je broer) erg handig bent/is met lassen oid! Bedenk dat de carrosserie het moeilijkst te repareren onderdeel is van je camper.

De km-stand van 350.000 zal voor velen een issue zijn, maar bij goed onderhoud hoeft dat voor de 2.4 D "schiffsdiesel" geen probleem te zijn. Bedenk wel dat deze motor duidelijk minder vermogen (55 kW) heeft als de 2.5 TDI en harder als 110-120 km/h zou je niet moeten willen rijden. Er zijn vrijwel geen mogelijkheden om deze motor iets te kietelen om krachtiger te worden. Ik weet dat Huber voor deze motor destijds een pakket met een turbo aanbood, maar dan is de ombouw naar TDI waarschijnlijk een betere keuze.

Alles dus afhankelijk van de prijs en je budget. Ik heb zelf zo'n 100.000 km met mijn 2.4D campertje gereden maar ben toch erg blij dat ik destijds overgestapt ben naar een 2.5 TDI.

Succes met je keuze.

Bert
Goedemorgen Bert,

bedankt voor je uit gebreide toelichting. u noemt idd flink wat dingen waar ik erg bang voor ben.
het is niet zo zeer de budget maar wij hadden meer zo iets. een originele kampeerbus van VW alles er netjes op en aan..
wij hadden zelf zo iets tot een 10.000 voor eerste aankoop. op dit moment staat er zoveel op marktplaats dat je bijna door de bomen het bos niet meer zien :-)


Groet, Andre
Plaats reactie