Schokdempers achter Fiat Ducato 280

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
PDJ

Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door PDJ »

Net voor onze vakantie toch nog ff snel de hulpveren gemonteerd, was ik achteraf heel blij mee. Tegelijk ook ff de conditie van de schokdempers bekeken, daar was ik minder blij mee :wink: , die zijn dus gewoon op. Nu ga ik eens op mn gemakkie bekijken welke nieuwe eronder zouden moeten komen. Volgens mij zitten nu de standaard dempers eronder en ik denk dat het wijs is een zwaardere versie te nemen als vervangers. Alleen kan ik die niet 123 vinden, krijg online eigenlijk alleen maar de standaard versies te zien. Of zijn bijvoorbeeld de Bilstein de betere/zwaardere versie? Wie kan mij hiermee helpen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokdempers achter Ducato 280



Bericht door Kroppie »

hoelang hebben de oude dempers eronder gezeten, 25-30 jaar?, en je gaat niet racen met de camper?, dan gewoon een goed merk (b.v. bilstein) eronder ben je voor de komende 25 jaar weer klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PDJ

Re: Schokdempers achter Ducato 280



Bericht door PDJ »

Geen idee hoe lang deze er al onder zitten, maar ik ga er wel vanuit dat deze al heel lang niet meer werken. Alleen jaarlijks checken zou uitslag geven van hoe lang en hoe goed ze zijn, maar wie doet dat??
Maar puur vanwege het hoge constante gewicht zat ik te denken aan zwaardere/betere dempers.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokdempers achter Ducato 280



Bericht door Kroppie »

:thumbup:, ikdenk dat bilstein beter is dan wat er origineel onder een bestelwagen gemonteerd werd en die was ook voor het toegestane max gewicht uitgerust ,succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door linfiel »

Heeft U een Camper met bladveren of een Al-Ko as eronder, deze schokbrekers zijn anders dan voor bladveren, hier voor moet je Al-Ko schokbrekers voor hebben.
Groet. Linfiel.
kasper1
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door kasper1 »

[quote=PDJ post_ Wie kan mij hiermee helpen?

@PDJ Neem contact op met Carsupport.

Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door de Jonckheer »

Je rijd een eeuwigheid rond zonder schokdempers zonder dat je dat hebt gemerkt en dat is bijzonder want dat rijd echt heel beroerd. En dan nu moeten er dan zwaardere dempers onder. Waarom? Denk je dat je het verschil met "normale" gaat voelen/merken dan? Koop dempers van een goed merk zoals Bilstein, Koni, Monroe, Sachs (er zijn nog meer goede merken). Als je de types koopt voor jouw wagen zijn die gewoon goed en heb je geen zwaardere nodig want zwaarder betekent minder comfort. Tenzij je dat persé graag wilt zou ik dat niet doen.
PDJ

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door PDJ »

Een eeuwigheid is rijkelijk overdreven hoor. We hebben de FFB nu 3 jaar en hebbben er 4 vakanties mee gereden. En ja, vanaf het begin reed hij al "beroerd". Dat voelde ik vrijwel meteen, aangezien ik in voor mn werk en prive ook veel km's maak. Het budget stond het mij destijds mij niet echt toe om hierin wat te veranderen, en mn prioriteiten waren anders. Nu is dat gelukkig veranderd en kan ik stukje bij beetje dergelijke dingen ook aanpakken, vandaar ook de aanschaf vd hulpveren.
Maargoed, het zullen de Bilsteins wel worden vermoed ik. Heb carsupport ook al gecontact, maar via mail is er weinig response.
Thanks voor de input mannen :thumbup: .
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door trabbart »

een camper is zo zwaar geladen dat je met elke demper een wieg effect krijgt , stijf afveren gaat je niet lukken door enkel een demper te vervangen
ik heb er ook nieuwe gestoken , voorraan ook trouwens , het werd er geen stijve racewagen mee , maar ik voelde me zekerder, schokdempers verkorten je remafstand en geven betere baanligging. niet dat je dat voelt in een camper,
trouwens in belgie word tijdens de keuring een schokdempertest gedaan op een soort trillende plaat en ik was goedgekeurd maar net binnen tollerantie, ik vond men camper te veel op en neer deinen en wegzakken in bochten. het rijgedrag was wel beter met de nieuwe dempers , maar niet spectaculair.
ik heb er ook hulpveren onder gezet , dit bracht de camper weer wat op normale hoogte.
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door trabbart »

een camper is zo zwaar geladen dat je met elke demper een wieg effect krijgt , stijf afveren gaat je niet lukken door enkel een demper te vervangen
ik heb er ook nieuwe gestoken , voorraan ook trouwens , het werd er geen stijve racewagen mee , maar ik voelde me zekerder, schokdempers verkorten je remafstand en geven betere baanligging. niet dat je dat voelt in een camper,
trouwens in belgie word tijdens de keuring een schokdempertest gedaan op een soort trillende plaat en ik was goedgekeurd maar net binnen tollerantie, ik vond men camper te veel op en neer deinen en wegzakken in bochten. het rijgedrag was wel beter met de nieuwe dempers , maar niet spectaculair.
ik heb er ook hulpveren onder gezet , dit bracht de camper weer wat op normale hoogte.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Schokdempers achter Fiat Ducato 280



Bericht door frank_h »

Ik heb sterkere bladveren gemonteerd. Dat was een enorm verschil en de prijs viel mee.
Plaats reactie