Storing Waeco CR 50

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door Knutselsmurf »

Ik vind het jammer dat er zoveel verschillende meningen zijn. Inderdaad, meten is weten, de handleiding geeft ook aan dat het meer als 4 mm² moet zijn EN DE KOELKAST GEEFT AAN DAT DE SPANNING NIET JUIST IS. Dus iedereen kan overal gaan meten en daar een mening over hebben, maar ben er inmiddels wel van overtuigd in de korte tijd dat ik deze camper bezit dat er iets niet goed is met de kabel/spanning.
Ik wil de storing kwijt dus gaat er een dikkere kabel in. Baat het niet, het schaadt zeker niet. Dus degene die me op het juiste spoor gezet hebben, hartelijk dank. :D :D

Mijn volgende vraag zal gaan over zonnepanelen.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Storing Waeco CR 140



Bericht door kampo »

Het is helemaal geen discussie ...
Bijna iedereen weet dat zo een compressor koelkasten standaard voorzien zijn van een onderspanningsbeveiliging bij opstart van rond de 10,5V
Als je kabels te dun zijn heb je een spanningsval en een probleem
Als je accu leeg is dan start de koelkast niet meer en moet je de accu laden of vervangen.
Meestal is de accu gewoon te klein.
In andere gevallen is er een defect aan de koelkast zelf.
Dus als je een probleem hebt dan is dit eigenlijk bekend...

Een CR 140 is op zich een pracht van een koelkast. Wel een grote en dus bijbehorend stroomverbruik.
Groeten Kampo
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door jurgenc »

Type koelkast is ondertussen verbeterd naar CR 50.
H20
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door Kroppie »

is die cr 50 en cr140 en andere cr nummers niet gewoon de inhoud van de kk in liters?, i.p.v. de aanduiding van een verbeterd type.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door Knutselsmurf »

Je hebt gelijk. Het type eerder genoemd was een misser mijnerzijds. Als newbé in camper-wereld had ik het verkeerde plaatje en de daarbij behorende type als mijn koelkast bestempeld. Daarna hernieuwd inzicht gekregen. Maar het probleem blijft hetzelfde, de oplossing ook.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door kampo »

Zo van een hele grote KK plots een kleine :-B
Die verbruiken veel minder stroom.
Meestal heeft de koelkast geen probleem maar is je accu stuk of op.
Nu enkel nog de juiste diagnose stellen.
Groeten Kampo
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door veetee »

Ongeacht of het de CR-50 of CR-140 is, in die hele serie zit dezelfde compressor, ik meen de Danfoss BD35. Alleen de condensorgrootte en hoeveelheid koelmiddel verschilt. Het verbaast mij dan ook nieut dat de stroomsterkte voor de verschillende groottes nagenoeg hetzelfde is: voor de CR-50, de kleinste, wordt 5.7A opgegeven, voor de grote CR-140 5.9A. Mijn advies betreffende dikkere kabels blijft dan ook staan. :wink:


32648BC8-F27A-49C0-83EC-B2FCCEC0AB53.jpeg
32648BC8-F27A-49C0-83EC-B2FCCEC0AB53.jpeg (86.44 KiB) 212 keer bekeken
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door Knutselsmurf »

Kabel besteld, aankomende week vervangen en testen!!
Accu is nagenoeg nieuw, dus het zal de kabel wel zijn.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door Knutselsmurf »

Ik zou nog even het resultaat melden. Ben op onderzoek gegaan en kwam toch wat vreemde dingen tegen. De koelkast uitgebouwd en de aansluitingen gecontroleerd. Er was bij de dikste kabel, 4mm², een tweede kabel bij gezet, 2.5mm². Ik dacht dat ze voor de koelkast voor nog een andere verbruiker stroom "geleend" hadden van de 4mm². Dat komt de inschakelspanning niet ten goede.
Als ik het huishoud-net in en uit schakelde ging ook de koelkast mee aan en uit. Dus de extra kabel losgemaakt en nu deed de koelkast niets meer. Geen spanning op de 4mm²??
Dus vervolgens de kabel terug getraceerd, kon gelukkig nog, was niet helemaal "verstopt". En ter hoogte van de huishoudaccu kwam ik een zwevende zekering tegen met een 10Amp zekering, doorgebrand.
Is ook te licht volgens het installatie-voorschrift. Draad verder gevolgd en die ging zonder verdere onderbreking meteen naar de plus van de accu.
Dus de andere kabel, de dunne gevolgd en die zat gekoppeld aan een wandcontact, vorm sigarettenaansteker, die gebruikt werd als 12volt aansluiting om via een USB adapter de telefoon te laden. En die was later toegevoegd, was duidelijk te zien.
Ik vermoed dat de vorige eigenaar de koelkast, die dus volgens de originele aansluiting niet functioneerde op deze manier van stroom voorzien heeft. En dat was dus met een te dunne plus aansluiting.
Actie van mij, eerst een voldoende zekering er in en een weekend testen met de reeds aangelegde kabel. Dat weekend de koelkast continue aan, geschakeld met zijn eigen aan/uit schakelaar. Boiler twee keer gevuld en gebruikt en dat alles zonder walstroom. We stonden bij Slot Loevestein, geen voorzieningen.
Geen storingen gehad met de koelkast en in combinatie met het zonnepaneel heeft de accu het ook goed gedaan. Voor de rest ook nagenoeg geen verdere verbruikers gebruikt.
Conclusie is dus vooralsnog dat 4mm² in combinatie met een goede accu en het zonnepaneel voldoende is. Kabel werd ook niet warm, koelkast niet continue op "snoei" gehad, het was ook niet echt een warm weekend. Dus de 8mm² heeft de nodige overcapaciteit denk ik.
Probleem opgelost!!
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door veetee »

Mooi, maar...
Als je een goede (nauwkeurige) multimeter tot je beschikking hebt zo ik toch eens de spanningsval over die gehele 4 mm2 draad meten. Nu, onder optimale omstandigheden (goede accu, zonnepanelen én zon, weinig vraag naar koelcapaciteit - want niet warm buiten), gaat het allemaal goed (maar misschien maar nét). Als het warmer is, meer koeling nodig, accu niet supervol, dan is de spanningsval (over de, volgens de manual, eigenlijk te dunne draad) wellicht net te groot en dan treedt de begrenzing in werking.
En die zekering, waarom was die gesprongen?
Als je toch die dikkere kabel al in huis hebt, en volgens Waeco is 4 mm2 te dun, dan zou ik toch het advies van de leverancier opvolgen en die dikkere aanleggen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door myway »

Dometic geeft aan dat de zekering 15 Amp moet zijn, dat zal wel de oorzaak zijn dat 10 eruit gaat.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Storing Waeco CR 50



Bericht door myway »

Ik kan alleen het verhaal over de 4 mm2 en de 2.5 mm2 niet volgen.
Die 2.5 is die paralel aan de 4 mm2 dan zou het dus 6.5 mm2 zijn??
Plaats reactie