Thetford toilet blijft doorstromen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arend1
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 18:56

Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arend1 »

hallo allemaal, ik ben een nieuweling op dit forum met een Hymer B524 uit 2001 en zou het leuk vinden om meer te weten te komen over allerlei dingen wat betreft de camper. Nu bijvoorbeeld over de watervoorziening in de camper. Eigenlijk heb ik twee vragen : moet de boiler in de camper altijd gevuld zijn en aanstaan om koud water te krijgen? Ik lees bv in de gebruiksaanwijzing dat dit de logische volgorde is, maar ik krijg nu gewoon koud water zonder dat ie aanstaat!??
De tweede vraag : als ik de kraan aanzet in de doucheruimte loopt het toilet ineens vol. Iemand een idee waarom dit gebeurt? En ook: kan ik dit zelf maken? Hoop dat er iemand is die kan helpen!
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door eef van baal »

ik zou zeggen spoel het watersysteem met citroenzuur E330 hier is al veel over geschreven, meestal is het een kalk probleem in het ventiel.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door gjvonk »

Als dat niet afdoende is, dan het ventiel (laten) vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door myway »

De boiler moet water inzitten om het watersysteem te laten werken.
Een mogelijkheid om dit te omzeilen is in de slang naar de boiler een afsluiter te plaatsen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door bertt »

Als het een elektrisch waterslot is, heb ik nog een nieuwe liggen en niet voor de prijs die Thetford rekent :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Arend1
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 18:56

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arend1 »

Bedankt voor de reacties heren. Maar zou het toch misschien zo'n waterklep in het toilet zijn die niet meer werkt?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door rijschoollucassen »

Merkwaardig dat het alleen gebeurd bij de kraan in het toilet, weet je wel zeker dat het met de andere kranen niet zo is?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door bertt »

Arend, dat schreef ik. Als jij een elektrische knop heb om door te spoelen., zit dit er hoogstwaarschijnlijk in en is die defect.
IMG_19032020_160013_(1479_x_3000_pixel).jpg
IMG_19032020_160013_(1479_x_3000_pixel).jpg (28.45 KiB) 595 keer bekeken
Ik heb er nog een nieuw liggen, voor 15euro is het de jouwe :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Martijn20

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Martijn20 »

Hallo ik zie dat jij net als ik nieuw bent
Met dit leuke forum en jou camper
Ik neem aan dat jij net als ik een 2e hands camper hebt gekocht
Maar als je er net zo een hebt als de mijne dan zou ik toch ook gaan twijfelen aan hoe is alles aangesloten in jou Camper Waternet Klopt het wel zoals het moet zijn
Het is maar een Hint , maar het heeft mij veel geholpen
Sterkte 🙋‍♂️MB
Arend1
Berichten: 3
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 18:56

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arend1 »

Bedankt weer voor het meedenken. Bedankt voor je aanbod Bert voor dat apparaatje op de foto. Gaan we over nadenken. Het is wel zo dat hetzelfde gebeurt ( water naar toiletje) als ik de keukenkraan open, had ik nog niet gezegd. Het lijkt er idd steeds meer op dat er iets verkalkt is of dat de klep in de Thetford kapot is. Vervelend is het wel ,want op deze manier is de cassette wel heel erg snel vol!
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door camperaap »

Vraag 1: De boiler dient gevuld te zijn. Dat gebeurt automatisch wanneer je de warmwaterkraan openzet. Het duurt wel een poos voordat deze gevuld is. De boiler hoef je verder niet aan te zetten. Wij zetten de boiler alleen aan een half uurtje voor de afwas, of douche. Zet wel de vorstbeveiliging dicht, anders loopt je water zo weer naar buiten.

Vraag 2: Waarschijnlijk is dit een kalk probleem. Haal de klep eens los, en leg hem een nachtje in de azijn.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door myway »

Arend1 schreef:Bedankt weer voor het meedenken. Bedankt voor je aanbod Bert voor dat apparaatje op de foto. Gaan we over nadenken. Het is wel zo dat hetzelfde gebeurt ( water naar toiletje) als ik de keukenkraan open, had ik nog niet gezegd. Het lijkt er idd steeds meer op dat er iets verkalkt is of dat de klep in de Thetford kapot is. Vervelend is het wel ,want op deze manier is de cassette wel heel erg snel vol!
Het is niet alleen vervelend dat de cassette snel vol is maar er kan zo ook water retour naar de schoonwatertank en dan is het water niet meer zo schoon.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arie55 »

De getoonde klep kan er iets anders uitzien, maar dat ding zit in de wc kom. Daarvoor dien je die te demonteren. Download de beschrijving ervan, is te vinden op het net.
Mijn centje: bij montage, schroef de schroefjes niet te vast. Ze zitten in kunststof gevat. Als hulpgereedschap is een spiegeltje wel handig.

Schoonmaken van dit klepje kan met citroenzuur. Als je in de doorlaat kijkt, zie je een piefje. Probeer dat op en neer te bewegen met een klein schroeven draaiertje en uitspoelen met citroenzuur. Dat piefje moet makkelijk op en neer kunnen gaan. Ook zit er een 1 kan een grove filter. Dat kan er zo af om schoon te maken. Is de klep schoon controleer de klepzitting door erdoor heen te blazen. Lukt dat niet, dan ok. Controleer de klep als laatst met 12V.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door pepon »

Komt regelmatig langs die klep.

Voorbeeld.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie