Thetford toilet blijft doorstromen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
amplipeter
Berichten: 19
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 23:16

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door amplipeter »

Bij mij (Hymer B564 1993) ziet hij er zo uit. Ik heb hem net schoongemaakt. Tie wrap hoort er niet op :-B
Ter info: rechts is de aanvoer links de uitstroom. Als je rechts blaast hoort hij dicht te zijn. Zet je 12 volt op de stekker dan ontstaat een magnetisch veld dat een ' sluisdeurtje' optrekt en water dus kan stromen. M.a.w. : dicht zonder stroom erop.
De druppels kwamen van de boiler, die staat hoger en stroomt daardoor leeg richting toilet.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (35.68 KiB) 147 keer bekeken
Hymermobil B564 uit 1993 op FIAT Ducato TD 14 (95 Kw)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door bertt »

Als je er een nodig heb, ik heb nog een nieuwe liggen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arie55 »

Daar gaan we weer: in de wc kom zit een elektrisch bediende klep, die wordt geactiveerd door dat blauwe knopje. Deze klep is vervuild geraakt en sluit niet meer volledig. De weg is deze: download een schema/beschrijving van de wc. Demonteer de wc-kom en neem de klep uit. Demonteer alles wat aan de klepleiding zit, je komt dan een zeefje tegen. Voorweken in citroenzuur waar je de solenoïde droog houdt. Met een klein schroevendraaier licht je het piefje wat je in de klep ziet zitten. Vervolgens leg je de boel weer terug in het citroenzuur en herhaalt het geheel een aantal keer. Er zal wat smurrie uit komen. Als het schoon is, probeer dan door de klep te blazen. Als het goed is, lukt dat niet. Controleer met een accu of de solenoïde goed werkt, zodat de klep opent en sluit.

Bij demontage van de wc-kom heb je 3 halve maan vormige stukken afgenomen. Let erop dat bij terugplaatsen, je de schroeven niet te vast draait (metalen schroeven in zacht kunststof). Je zal vermoedelijk wat hogere goden aanroepen omdat montage niet handig gaat. Een klein spiegeltje en een lamp helpt de bestaande gaten weer te vinden.
Nu zal de waterstraal uit de nozzle zo krachtig zijn dat het water helemaal over het randje wordt gevoerd.

gereedschap: citroenzuur, kruisschroevendraaier, klein schroevendraaiertje, spiegeltje en een lamp
Wat beslist niet nodig is, is de aanschaf van een nieuwe klep. Als je er naar gaat zoeken +- een tientje, meer dan dat is overpriced!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door myway »

Voorkomen is beter als genezen.
Af en toe citroenzuur in het leidingsysteem.
Daarna goed doorspoelen.
Hoeft niet het hele toilet uit elkaar.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door bertt »

Bij mij was door het vele gebruik de electrische afsluiter op. Ik maak elk jaar schoon.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Thetford toilet blijft doorstromen



Bericht door Arie55 »

myway schreef:
di 04 mei 2021, 13:28
Voorkomen is beter als genezen.
Af en toe citroenzuur in het leidingsysteem.
Daarna goed doorspoelen.
Hoeft niet het hele toilet uit elkaar. Afbeelding
Dat is een gegeven. Het helemaal uit elkaar halen is een uiterst middel als de klep vast zit en zoals de TS een akkefietje heeft

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie