Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

Ik had voor de apk wat issues met de camper, 1 ervan was dat de ruitenwissers niet teruggingen naar de nulstand. Ik heb hiervoor flink gezocht op het forum, en her en der wat info gevonden. Hieronder even mijn verslag en bevindingen, zodat een volgende niet zoveel hoeft te zoeken.

De ruitenwisser nulstand wordt bepaald door een sleepcontact in de ruitenwissermotor die over een soort 'nokschijf' loopt. Hier is genoeg over te vinden op google. Wat vaak een probleem is, vuiligheid hiertussen waardoor geen electrisch contact meer mogelijk is.

Betreft een Magneto Marelli TGE 423B
Stap 1: Ruitenwissermotor verwijderd en het kapje even loswippen (zit gewoon geklikt).
Afbeelding
Dat ziet er inderdaad heel vies uit. Even gepoetst en opnieuw ingevet oogt het allemaal veel beter.
Afbeelding
ook de pootjes van de sleepcontacten nog een beetje strakker gebogen en lichtjes opgeschuurd, dat ze zeker contact maken.
Helaas had het geen effect, nulstand deed het nog steeds niet. Misschien zit de fout dus in de camper?

Stap 2:
Loopt het ruitenwissermechaniek wel lekker?
Nee, met de hand bijna niet te bewegen... Misschien is dit dus de veroorzaker, zwaar lopen, motor te zwaar moeten werken, iets intern kapot gegaan?Dus het mechaniek even gedemonteerd (gewoon simpel schroefwerk) en even voorzichtig het hele mechaniek onder de motorkap uit manouvreren.
Op de werkbank de lagerpunten even gedemonteerd, zit een retaining ringetje voor, die schuif je er met een schroevendraaier zo vanaf, dan kun je het glijlager zo uit elkaar schuiven (of altans, zou soepel moeten gaan, bij mij was er wat kracht voor nodig). Let op voor een O-ringetje en ringetje die moeten zorgen dat het vet binnen blijft, en het vocht buiten.
Afbeelding
Afbeelding
Dit ziet er knap roestig uit, dus niet zo best. Dit met scotch-brite even opgepoetst, tot weer mooi glimmend, alles schoongemaakt en weer een lekkere lik lagervet erin in elkaar gezet.

Meteen ook het stukje 'paravan' van de camper even opnieuw in de anti roest enzo gezet en even met de kwast bijgelakt. Het carosserie roestmonster moet ik op een later moment gaan verslaan...

De wissers lopen op het handje weer als een tierelier! :lol: maar helaas, op de motor doet de nulstand het nogsteeds niet... misschien de elektra van wisserschakel knop naar stekker?


Stap 3:
Met de multimeter de 5 pins connector even doorgemeten. De eerste (of laatste) pool is de massa, en daarna heb ik iedere pool gemeten. En meet ik steeds bij een andere stand van de ruitenwisserschakelaar, 12v op een andere pool. Ik heb de volgorde niet meer helemaal scherp, maar dit leek me te kloppen.

Stap 4:
Als het niet de motor en contacten is, en niet de camper. Dan moet het de printplaat zijn die tussen "sleepcontacten en stekker" zit.
Deze kan alleen maar bereikt worden door de polen van de slaapcontacten los te solderen.
Afbeelding
Dat zijn de 3 polen die er nu een beetje smoezelig uitzien (ik had geen tinzuiger en een vrij lompe soldeerbout, dus een beetje behelpen nu)
Afbeelding
Simpel printplaatje, maar ik kon er niets geks aan ontdekken, niks doorgefikt, relais achtige unit is gewoon gangbaar, geen rare dingen... Ik ben hier geen expert in, dus ik heb het hierbij gelaten. Ik verdenk zelf de transistor die erop zit, die oogde een beetje verhit, maar ik weet het niet zeker.

Stap 5:
Opzoek naar een nieuwe ruitenwissermotor. Googlend op het typenummer wat op de motor staat TGE423B kom ik weinig tegen, en wat ik tegenkom loopt tegen de 120,- euro. Dat is me wat te gortig, ik weet immers niet zeker of het probleem is opgelost dan. Ik had ergens op het forum gelezen dat die van een punto zou moeten passen??? Nuja even wat plaatjes gegoogled, van de punto 1e type lijkt ie er enorm op. Dus de plaatselijke sloop gebeld, en voor 25 euro was ik eigenaar van een compleet ruitenwissermechaniek van zo'n punto! En nog in puike staat ook. Typenummer van de motor is TGB423H (niet B) dus er zou iets anders moeten zijn.

degene uit onze camper
Afbeelding

en die van de punto:
Afbeelding
Enige verschil wat ik kon ontdekken is dat er wel 5 pinnen uit de motor komen, maar dat de punto bekabeling er maar 4 gebruikt (de middelste niet) en de punto connector is net iets anders waardoor het blokkeerlipje er niet aanzat, kortom de stekker van de ducato zit er enkel op geschoven, en niet echt vast geklikt. (nu was dat lipje bij mijn vorige ook al gaar, dus ik denk dat dat wel goed zit) mocht het problemen geven, kan ik altijd de behuizing over zetten en de printplaat over solderen.

Verder zat om de motor van de ducato een rubbere flapje om vocht en viezigheid te weren. Om die vand e punto zat een mooi kunststof kapje. Zelfde functie maar 10x mooier!!!

En verrek, het past ook allemaal nog
Afbeelding

enkel het excentrische armpje wat op de motor gemonteerd wordt, past niet. bij de punto zit een mooi kunststof kapje over de as. Bij de ducato zit dat kapje als een metalen kapje aan de arm gemonteerd.
Afbeelding
dit kapje bedoel ik, gelukkig zit het er gewoon los opgeschoven, dus je schuift het er zo af en hoppa alles past!
Afbeelding

Stap 6: De test!

En jahoor hij wis wast weer als een nieuwe!!! :bow: :cheers:

Wat een genot toen ik vanochtend bertus weer terugbracht naar het bedrijf de rest van afkeurpunten gaat herstellen. Het begon zachtjes te regenen en zonder problemen wisten mijn wissers. En hoe luxe voelt dat om ze niet zelf in de hoek stil te moeten zetten (ook al was ik er zo aan gewend om dat altijd te doen, dat ik het niet eens doorhad dat het niet werkte :lol3: )

Dus bij deze kan ik bevestigen, een punto 1 ruitenwissermotor past prima op de ducato 290 uit 1991
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ruitenwissermotor ducato 290 1.9TD



Bericht door Peter LMC »

Blij dat het weer werkt na gedegen onderzoek. :thumbup: :-B
Camper weer klaar voor het seizoen.
Gereedschapskar van Cranenbroek. :lol3:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ruitenwissermotor ducato 290 1.9TD



Bericht door Bas vd laar »

Dit zijn de meest bevredigende klusjes :thumbup:
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Jazeker! En wat het extra bevredigend maakte is dat ik net naar mijn nieuwbouwhuis ben verhuist, waar ik een grote inpandige verwarmde hobbyruimte aan heb laten bouwen. Dus ook al is de enige werkbank die ik nu heb, die gereedschapskar van de cranebroek. Te midden van alle verhuisrommel en klusspullen. Was dit mijn eerste hobbyklusje hier. Komend weekend eindelijk verder de werkplaats in te richten, mooie werkbank maken, paar rondjes naar de stort, gereedschap uitpakken enzo!

En wat is dat heerlijk, om gewoon effe lekker droog en warm te klussen in plaats van op een tuintafel buiten :D

Ik had ook een behoorlijk lijstje afkeurpunten voor de APK. Degene die ik zelf kon oppakken heb ik zelf gedaan, wat verlichtingsissues, ruitenwisser dat soort geneuzel. Nu staat ie bij de garage voor de grote klussen. Wat laswerk, een lekkende uitlaat net na het spruitstuk, door het schudden van de motor. en wat olielekkage die ik graag zelf opgelost wil hebben. Vorig jaar lekte hij niet, nu laat ik overal een paar druppels achter. Dat vind ik niet netjes (nieuwbouwwijk, nieuwe parkeerplaats en bertus heeft meteen zichtbaar zijn terratorium afgebakend :lol3: )
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 949
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Duco »

Zo blijf je bezig, hier niet anders. Olie lekkage staat hier ook nog op het lijstje. Gelukkig is de techniek van deze auto’s niet al te ingewikkeld.

Succes met klussen!

Burstner 1.9td
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

En hij is weer goedgekeurd :cheers:

Meteen een weekendje weg straks!!!

Over 2 weken een afspraak voor een nieuwe koppeling, gloeispiralen, motorsteunen en een poging het olielek op te lossen. dan is het motortje weer als nieuw 8-)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Nou Dit ruitenwissermotor verhaal krijgt nog een staartje.

Op de terugweg van vorig weekend weg, toch zeker wel 10minuten regen gehad. En ongeveer in die 10e minuut bleven de ruitenwissers steken....

Motor bromde nog wel wat, maar wissen ho maar... Wellicht is een punto motor toch niet geschikt voor de ducato... Ik weet even nog niet het precieze probleem, maar we hebben weer werk te doen!
Zijspan
Berichten: 2592
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Zijspan »

Vergelijk de oude motor eens met de nieuwe, ik bedoel kwa vermogen, het aantal watts bv
Of is het armpje aan de motor langer?

Ik kocht gewoon bij de automaterialen handel een nieuwe motor voor onder de 100 euro, het zelfde merk en type.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

ik denk inderdaad dat daar het probleem zit.

Ik heb ook effe het kapje van de electronica eraf gehaald, en die meurt een beetje naar gebakken printplaat.

Van de punto is idd het armpje iets korter, en ook loopt het mechaniek wat lichter (lichtere stangen enzo) dus zou me niets verbazen als dat toch het probleem is.

Ik ben nu inderdaad opzoek naar een originele. dan zijn we zeker van het gezeur af.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Nou inmiddels wat frustraties verder (bleek uiteindelijk door eigen niet zo slimmigheid)

De punto ruitenwisser was er tijdens het rijden mee gestopt. Ik wist niet waarom. Toen dacht ik, ach, de APK is geweest, tot ik een goede ruitenwissermotor heb, schroef ik de oude met kapotte nulstand weer terug. Dan kan ik tenminste wissen.

Deze deed het welgeteld een halve slag en bleef roerloos staan midden op mijn ruit.

Conclusie, heeft nu volledig de geest gegeven...

Dan maar een nieuwe gebruikte ophalen bij reints. (daar kwam ik toevallig langs). Gemonteerd, en niets... wel alles doorgemeten, ik ging aan de auto twijfelen. Ik meet netjes 12V tussen:
- pin 1 en 5 in rust
- pin 1 en 4/5 in interval stand
- pin 1 en 3 in stand 1
- pin 1 en 2 in stand 2

Motor nog even aangesloten met een losse draad naar de 12v en de massa (pin1) aan de originele stekker. Zachte klikkende geluiden, maar geen actie in de ruitenwissermotor...

Conclusie, deze gebruikte motor is vast stuk.

Mailtje met dit verhaal naar reints gestuurd, die had zoiets, dat gebeurt me normaal nooit, maar het zou kunnen. Dus een andere ruitenwissermotor ging dezelfde dag nog op de post.

Aan geplugt, en 3x raden... deed helemaal niets.

Het is maar goed dat er geen sloot in de buurt was, anders had ik al die ruitenwissermotoren even zwemles gegeven :bang: :lol3:

Mezelf helemaal suf gepiekerd, en toen zei iemand op werk doodleuk is de massa wel goed? nuja toen kon ik mezelf wel voor de kop slaan...

Van alles getest gedurende al die ruitenwissermotoren, maar steeds gebaseerd op "ik meet toch 12V tussen de pinnen!" De multimeters eens op weerstand gezet, blijkt dat van massa naar massa op de ruitenwissermotorstekker een 35 ohm weerstand staat. Wat je in de orde van 0,1 ohm of minder verwacht. Daar gaat dus iets niet goed.

Alle ruitenwissermotoren die ik heb liggen (4stuks nu dus) even getest met goede massa, en ze lopen stuk voor stuk als een trein... Dus de gouden tip bij spontaan niet werkende ruitenwissermotoren... check je massa (is ook vrij logisch, maar goed :roll: )

een van de motoren is met een groot excuus en een grote dankuwel weer opweg terug naar reints.

Het euvel is makkelijk op te lossen, massadraadje naar het montagepunt van de ruitenwissermotor en alles doet het weer.

Ik vraag me alleen af hoe dit ineens zomaar is gekomen, gewoon tijdens normaal gebruik met een 'nieuwe' ruitenwissermotor is spontaan de massa slecht geworden. Ik denk dat ik prima de oorzaak kan negeren, maar soms is het wel slim om even onderzoek hiernaar te doen. Dit probleem heeft een oorsprong....
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Gister eindelijk de extra massa draad aangelegt naar de ophanging van de ruitenwissermotor. In eerste instantie deed ie weer niets. Zonder wisserarm liep hij, met wisserarmen en liep hij weer niet. Hij kreeg hem niet rond...

Daar zakt toch je broek vanaf....

Andere wissermotor geprobeerd, zelfde resultaat.

Toen ging ik eens nadenken, Het ruitenwisser stangen mechaniek hangt in rubbers. Via de boutjes heb je wel een electrisch contact, maar misschien wel niet zo degelijk als gewoon rechtstreeks aan de carosserie.

Kortom, nu aangesloten op het draadeinde waar de ruitenwissermechaniek aan vast hangt, dit draadeinde zit aan de carosserie gelast.

Ik merk dat de ruitenwissers nu echt veel krachtiger bewegen als ze ooit hebben gedaan. dus ik denk al tijden een zwak punt geweest.

Probleem opgelost!!!
yorickg
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 15:03

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door yorickg »

Ik weet dat het onderwerp al een jaar oud is, maar omdat het bovenaan mijn Google resultaten verscheen wil ik toch mijn bevindingen delen.
Ik had hetzelfde probleem als de topicstarter, de ruitenwisser ging niet meer terug naar de nulstand en hij deed het uiteindelijk ook alleen nog maar op de turbo-wis-stand. Ik heb ook de ruitenwisser motor eruit gehaald en het printplaatje bekeken. Dat zag er hetzelfde uit als op deze foto:
Afbeelding

Topicstarter geeft aan dat er niets geks te zien is, maar zelfs vanaf de foto is er wel te zien wat er fout gaat in onze motoren:
Afbeelding

Deze soldering is compleet los gebroken. Bij het vastsolderen zul je zien dat het een kleine pin in een groot gat is, niet verwonderlijk dat dat na 30 jaar bewegen afbreekt. Mijn oplossing is dus deze pin opnieuw solderen, en gelijk de rest ook even nalopen. Dan moet hij het wel weer 30 jaar volhouden!
Zijspan
Berichten: 2592
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door Zijspan »

Oude printplaatjes gaan stuk op den duur, waar je ook op kan letten is dat de motor goed massa maakt met de carrosserie, een extra draadje kan nooit geen kwaad.
Even met je soldeerboutje er tegen en weer er in zetten.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Ruitenwissermotor Fiat Ducato 290 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Hee wat een goede tip! en wat een mooie afsluiter aan dit topic!!! :bow:

En inderdaad nu ik mijn eigen foto zie, zie ik precies hetzelfde een zwarte kring bij de soldering dus ongetwijfeld hetzelfde issue.

Goed dat je dit hebt gevonden, Verklaard de te hoge weerstand meteen, en een easy fix. De externe massakabel oplossing werkt ook prima, met alle regen de laatste tijd maken de wissertjes overuren :lol3: maar oplossen bij de bron is altijd beter dan een fix verzinnen.
Plaats reactie