Vermogen koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
fvanhassel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 9:07

Vermogen koelkast



Bericht door fvanhassel »

Ik ben sinds een week in het bezit van een Burow Mobil Velix/Alibi uit 1997.
Inmiddels is het me gelukt om huishoudspanning binnen te krijgen. Mede door camperforum! super!
Ik ben de electro nagelopen en constateer dat Burow met aanleggen zuinig zijn geweest met zekeren (lees: niet).
Hier wil ik wat aan doen, maar loop tegen het volgende aan: wat is het vermogen van mijn koelkastje en waarop moet ik die afzekeren?
het is een Coolmatic RD30BU. Helaas geen documentatie online te vinden.
er zit een danfoss bd35f compressor op.

ik ben benieuwd of iemand me raad kan geven.
groeten Frank
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: vermogen koelkast



Bericht door isoplus »

Als je het vermogen van de Danfosscompressor even opzoekt weet je hoe je het ding af moet zekeren.
Even bij Danfoss kijken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vermogen koelkast



Bericht door henk en lila »

Volgens mij heb ik dezelfde compressor en Waeco beveelt mij een 15A zekering aan,
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: vermogen koelkast



Bericht door myway »

De compressor moet idd met 15 Amp worden gezekerd
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

vermogen koelkast



Bericht door myway »

Als de koelkast het doet is er voldoende dikke kabel gebruikt.
Meestal iets van 6 mm2 tenzij de kast meer als 4 meter van de accu afstaat.
Dan moet het dikker zijn.
fvanhassel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 9:07

Re: vermogen koelkast



Bericht door fvanhassel »

@Isoplus, bedankt voor de tip! Danfoss heeft super gedetailleerde info op hun site.
ik was in eerste instantie op zoek naar vermogens-informatie over de koelkast als geheel, maar veel meer dan een compressor is hetvolgens mij ook niet.

Er is door Burow een kabel van 4mm2 naar binnen getrokken. totaal ongeveer 4 meter. dat is precies wat Danfoss zelf ook aangeeft. verder zit daar het pompje van de kraan bij op, dat zal niet het vermogen vreten. we hebben dus eigenlijk een redelijk minimalistisch elektrisch systeem:)

@Henk, Danfoss geeft inderdaad een zekering 15A aan, dan doe ik dat maar.

Bedankt allemaal. :thumbup: ik kan weer aan de gang!
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: vermogen koelkast



Bericht door isoplus »

Dat waterpompje als het een dompelpomp is gebruikt waarschijnlijk 4 Amp.
De waterpomp wordt doorgaans kortstondig gebruikt dus het zal wel goed komen.
hkruis
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 dec 2010, 6:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: vermogen koelkast



Bericht door hkruis »

Het opgenomen vermogen van de BD35F ligt tussen de 2,5 en 6 A, afhankelijk van de sturing.

Henk
Reparatie van elektronica voor campers en andere mobiele toepassingen, o.a; westfalia laders, Danfoss koelkast regelelektronica, westfalia display's 6 en 8 knops. www.hrwerkplaats.nl
ericxp
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 8:06

Re: vermogen koelkast



Bericht door ericxp »

Hallo ik heb eenzelfde camper uit 1997 (fiat scudo, knaus sporti van) en heb nog een probleempje met de 220v lader. Los daarvan ben ik ook benieuwd naar het verbruik van deze compressorkoelkast in relatie tot mijn hh semi tractie accu van 70ah. Hoe lang kan ie erop totdat 50% ontladen is? Gr eric

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: vermogen koelkast



Bericht door JoopBrekken »

Dit soort koelkastjes gebruiken gemiddeld 1A.
Als je accu goed en vol is en je gebruikt niets anders dan zou je 35 uur tot half leeg hebben.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vermogen koelkast



Bericht door Aloys »

Daarmee kun je dan prima één nacht zonder stroom, als je de volgende ochtend weer vertrekt. Vooral omdat het 's nachts minder warm is en de koelkast 's nachts minder vaak open en dicht gaat.

Aan de andere kant is 70Ah voor een huishoudaccu tegenwoordig nogal minimaal, maar er zijn er genoeg die zich daarmee kunnen redden. In de jaren '90 hadden we ook 70Ah als huishoudaccu in onze Dethleffs Globetrotter, maar dan liep de (absorptie)koelkast op gas.

Wil je langer vrij kunnen staan dan is één (of meer) zonnepanelen aan te bevelen. Een 100Wp zonnepaneel levert bij de zomerdag voldoende stroom om het gebruik van je koelkast te compenseren, zelf heb ik daarom gekozen voor 2 panelen. En een zwaardere accu, 180Ah, anders hebben die zonnepanelen een deel van de dag niets te doen... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vermogen koelkast



Bericht door jansloos »

De danfoss trekt 5a6 A gedurende?

En dat hangt van veel factoren af.

O.A. Buitentemp. Hoeveel zit er in, hoe vaak gaat ie open, enz.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
ericxp
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 8:06

Re: Vermogen koelkast



Bericht door ericxp »

5 a 6 A of slechts 1 A is nogal een verschil? Welke is het nu? Tsja 70ah, groter past niet onder de motorkap. We gaan met Hemelvaart uittesten, en zonnepaneel erop lijkt me ook een mooi projectje.

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vermogen koelkast



Bericht door EasyBee »

Bij een compressorkoelkast moet je rekenen op 25 Ah per 24 uur. Als hij aanstaat gebruikt hij die 5 tot 6 Ah maar hij staat niet constant aan, toch?
Maar met een 70 Ah accu ben je in 24 uur wel door je accu capaciteit. Trek hem niet leeg tot op 50%, want daar gaat de levensduur van je accu aan onderdoor. Houd 30% tot 35% als maximum belasting aan, dat is dus 21 tot 25 Ah in 24 uur. Aangezien de waterpomp en een lampje ook wel gebruikt zullen worden, heb je dus echt max 24 uur vrij staan en moet je met rijden, 230V walstroom of zonnepanelen het verlies compenseren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie