Draaiplateau Citroën Jumper (2012) gordelbevestiging

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Draaiplateau Citroën Jumper (2012) gordelbevestiging



Bericht door McFly »

Beste draaistoelcamperaars,

Ik zit even vast met het draaibaar maken van de bijrijders stoel van mijn jumper uit 2012. Het draaiplateau komt tussen console en stoel. De gordelbevestiging zit grotendeels aan de stoel (en draait dus mee) alleen zit er ook nog een gootje aan de console waar de grodelbevestiging in valt. Als ik het plateau ertussen doe dan past dat natuurlijk niet meer.

Inked20200601_165037_resized_LI.jpg
Inked20200601_165037_resized_LI.jpg (97.49 KiB) 196 keer bekeken

Op youtube https://youtu.be/HBlIh0wV9DM zag ik een filmpje van een draaiplateu met hetzelfde probleem, daar was de oplossing gewoon; geen gebruik meer maken van die "extra beveliging".

Ik denk dat de hele discussie RDW goedkeuring draaiplateaus hiermee samenhangt? Wat ik vreemd vond uit het filmpje vond ik dat ze daar zeggen "TUV gecertificeerd en ook na inbouw door de TUV goedgekeurd". Het lijkt me niet ok zo.

Wat is de oplossing, dan maar zonder gootje of is er een technische oplossing die ik zelf niet zie.

screen youtube.jpg
screen youtube.jpg (78.28 KiB) 196 keer bekeken
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Draaiplateau Citroën Jumper (2012) gordelbevestiging



Bericht door WoutvanAken »

Klopt mc Fly,
Het is onmogelijk de stoel te draaien icm deze beveiliging.
De latere typen, vanaf ongeveer 2014 hebben een aangepaste gordelbevestiging zonder deze beveiliging.
In jouw geval is de eenvoudigste oplossing om van het losse plaatje (haakplaatje) de onderste haak af te slijpen.
De gordel blijft dan in de juiste stand staan en de lengte van de bout wordt geen probleem.
Ik denk dat de rails van de latere typen iets steviger geconstrueerd zijn maar ik ben niet zo bang dat het kwaad kan. Alleen in extreme gevallen
is het de vraag of de stoel/draaiplateau het houdt.
Wout.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Draaiplateau Citroën Jumper (2012) gordelbevestiging



Bericht door WoutvanAken »

Sorry mc Fly, in combinatie met het draaiplateau is het waarschijnlijk niet eens nodig iets af te slijpen...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Draaiplateau Citroën Jumper (2012) gordelbevestiging



Bericht door JTG »

Vergeet ook het kunststof niet aan te passen: zie viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=350#p1925569
anders breekt het misschien af in de 180 graden stand. Wellicht niet van toepassing voor jouw draaiplateau's maar best om even rekening mee te houden voordat je de stoel enthousiast volledig draait :wink:
Plaats reactie