Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125



Bericht door Sjef »

Ik heb een nieuwe Powerextreme accu lithium 125 laten plaatsen . Met een nieuwlader. Ik heb een victron Phoenix 1600 wat omvormer . Alles uit getest , prima alles in orde . Nu staan we op de cp bij Hellendoorn . Ik wil koffie pakken (nespresso) alarm de victron slaat rood , niets meer in de accu . Dus accu app gekeken 100 procent . Maar hij blijft het maar niet doen . Telefoon scheerapparaat geen probleem . Maar als ik boven de 200 watt uit kom , doet hij het niet en springt op rood . Leverancier accu aan de lijn gehad , alles oké . Een mijnheer van victron , als de omvormer kapot is , dan zou hij helemaal niks meer doen .
Dus hier staan we dan , gelukkig nu aan de stroom .
Weet iemand waar ik nog meer naar kan kijken ??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Kroppie »

waarschijnlijk trekt de omvormer meer amperes dan dat de bms in de accu goed vind, en schakelt de accu dan uit.

bms= Battery Management System dat is een stuk elektronican wat het laden en ontladen van de accu in de gaten houd.

vaak zijn de maximale amperes wat zo,n accu mag leveren lager dan een stevige omvormer trekt met koffie zetten.
dus meten wat de omvormer aan stroom trekt, en opvragen hoeveel amperes de accu maximaal mag leveren.

even gegoogled, powerextreme 125 accu maximale ontlaadstroom 100 ampere, en wat is het vermogen van het koffie apparaat?, als dat 1500 watt is dan zijn de amperes, 1500watt gedeeld door 12 volt maakt 125 ampere, de omvormer werkt ook niet voor niets en vraagt +-10%, maakt een totaal van +-137 ampere,duidelijk meer dan de bms van de accu wil leveren.

ik denk dat de accu niets mankeerd, de omvormer niets mankeerd, maar dat het koffieapparaat te veel energie vraagd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Pienmajer »

Ik heb iets dergelijks gehad. Mijn twee lithium Fraron 100 accu's schakelden uit, op het moment dat ik de NDS 1500 omvormer aan zette. Maar ze schakelden meteen - meestal binnen 1 seconde - daarna weer in. Als ik de omvormer dus maar aan liet staan, was er niets aan de hand, ook als ik de nespresso gebruikte werkte het goed. Toch ben ik terug gegaan naar de leveranciers van de accus's. Na het testen van een en ander, bleek dat het aan de accus's lag. Naar ik aanneem de bms.
Fraron heeft op garantie twee nieuwe accu's geplaatst, een nieuwere versie. Deze nieuwe zitten er nu bijna 1 jaar in en functioneren goed.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Kroppie »

de omvormer kan best, het is het koffieapparaat dat teveel wattjes vraagd, dus of andere accu, of ander koffieapparaat.

het vermogen van het koffieapparaat bepaald hoeveel vermogen de omvormer moet leveren en dus hoeveel amperes de accu moet leveren, niet de omvormer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door TestCase »

Jos heeft helemaal gelijk wanneer de accu maar 100A kan/mag leveren. Een beetje normale huishoud nespresso/dolce gusto/.... trekt >= 1500W.
De accu schakelt af en de omvormer denkt dan dat de accu leeg is.


//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Metor »

Maar als ik boven de 200 watt uit kom , doet hij het niet en springt op rood .
Dan is er toch meer aan de hand.
200W op 12V is minder dan 20A en dat zou de accu makkelijk moeten kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Kroppie »

oei :oops: , daar heb ik overheen gelezen, dan blijft er maar 1 ding over goed meten wat er precies gebeurd, sorry

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door myway »

Heeft het koffie apparaat wel gewerkt op deze omvormer.
Niet elke omvormer kan met de kort op elkaar wisselende belasting overweg.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door henk en lila »

Waar is die 200 watt afgelezen? Of welk apparaat van iets meer dan 200 watt was dat?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Sjef »

Volgens de fabriekant van Powerextreme kan deze victron omvormer. Heb hem n paar uur aan de lijn gehad . Maar hij had geen oplossing . Koffiezetter werkte , getest voor we op vakantie gingen. Nu dus niet meer, en een föhn van 350 w doet het ook niet , alles boven de 100 w doet het niet . Daaronder telefoon , laptop , etc geen probleem
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door kampo »

TS vergeet een aantal zaken te vermelden...
De Phoenix 1600 (VA) inverter kan volgens het datablad maximaal 1300Watt leveren bij +25°C en minder bij hoge omgevingstemperaturen bv max 800Watt bij +65°C
Hoeveel stroom de Nespresso opneemt en welke het is staat nergens. De Dolce Gusto's gaan tot 1600 Watt, mijn Magimix neemt 1250Watt op. Een Dolce Gusto kan dus te groot zijn voor deze installatie. Wie heeft dat getest ?
Ook een Power Extreme accu heeft zijn beperkingen.
Aan TS de vraag. Ga je over de maximale mogelijkheden van deze Accu ?
De knipperkode van de Phoenix geeft niet enkel aan dat er een storing is maar vertelt ook welke storing het is.
Dit kan overbelasting zijn of onderspanning of … zie lijst en handleiding.

edit: OK er kan natuurlijk ook een defect aan de installatie zijn.
Groeten Kampo
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Sjef »

Ik heb de omvormer al 4 jaar in de camper zitten , eerst met 2 accu s van varia diepe ontlading, nooit problemen gehad , met mijn nespresso van 1300 w. Maar nu met die nieuwe accu wel , en waarom kan ik de föhn van 350 w , dan niet gebruiken ???
Sjef
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 21:31
Locatie: Veghel

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Sjef »

O ja dit nog hij geeft met een rood lampje . Low battery
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Victron omvormer, PowerXtreme lithium 125



Bericht door Metor »

Als de accu volgeladen is en gaat toch in storing boven 100W via de Victron omvormer, aangegeven door een rood lampje, vrees ik dat in de accu er iets kapot is, misschien de BMS in de accu.
Ofwel is de accu vrijwel leeg zonder dat je het in de gaten hebt. Lithium accu's houden hun spanning lang vast boven de 12V, totdat ze bijna leeg zijn. Heb je zonnepanelen? Check de lader hiervan.
Of laad hem vol met walstroom en de interne lader. De meeste Lifepo4 accu's worden volgeladen tot 14.4V a 14.6V. Als je dat tijdens het laden op de accu meet is ie vol.
Plaats reactie