Goedenmiddag allen,
Ik ben momenteel bezig met het proberen te lokaliseren van iets wat zeer waarschijnlijk meerdere olie lekkages zijn aan mijn (of ‘onze’ zoals mijn vriendin zegt ) Iveco TurboDaily 35-10 uit 1995.
Eerste olie lekkage gevonden bij kleppendeksel en dit is hopelijk verholpen met een nieuwe pakking. Maar nu lijkt ook de olieretour van de turbo te lekken. Echter kan ik met geen mogelijkheid ontdekken wat de beste manier is om de turbo te demonteren. Het lijkt alsof ik nooit fatsoenlijk bij alle bouten van de turbo zelf kan komen en ook het uitlaatspruitstuk incl. turbo demonteren lijkt ook niet de makkelijkste optie.
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Ook veel voorkomende olielekkages worden gewaardeerd het blok is zelfs na 2x afspuiten nog steeds 1 groot oliebad dat lokaliseren waarschijnlijk stap voor stap zal gaan.
Alvast dank!
Arne
Turbo demonteren Iveco 35-10
- Becosemsaida
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
- Locatie: Portugal
Re: Turbo demonteren Iveco 35-10
Als je het goed wilt doen en meteen alles aanpakken: motor eruit. Distributie riem en waterpomp, turbo, pakkingen etc.etc.
Is makkelijk te doen, niet veel electro .....
Beco
Is makkelijk te doen, niet veel electro .....
Beco
Becosemsaida
Hymer B644, 1994
Hymer B644, 1994
Re: Turbo demonteren Iveco 35-10
Als het blok op zo veel plekken olie lijkt te lekken, misschien eerst eens op zoek naar achterliggende oorzaak?
Je kunt overal wel proberen de lekkages te verhelpen, maar wat veroorzaakt die lekkages?
1 pakking lek, OK, kan gebeuren, maar als : "zelfs na 2x afspuiten nog steeds 1 groot oliebad " dan zou ik eens onderzoek doen.
Anders is het dweilen met de kraan open. Compressie OK? Geen overdruk op carter? Carterontluchting? Etc.
Je kunt overal wel proberen de lekkages te verhelpen, maar wat veroorzaakt die lekkages?
1 pakking lek, OK, kan gebeuren, maar als : "zelfs na 2x afspuiten nog steeds 1 groot oliebad " dan zou ik eens onderzoek doen.
Anders is het dweilen met de kraan open. Compressie OK? Geen overdruk op carter? Carterontluchting? Etc.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Turbo demonteren Iveco 35-10
Hmm hier heb ik inderdaad nog niet aan gedacht.. er kan natuurlijk heel goed een achterliggende oorzaak achter de hoeveelheid lekkende pakkingen zitten.
Bedankt voor deze tip, dit ga ik inderdaad eerst even uitzoeken.
Een volledige uitbouw van het blok zit er wel een keer aan te komen maar niet deze zomer. Ik heb al even zitten kijken maar is inderdaad niet echt ingewikkeld. Alleen heb geen brug ter beschikking om hem naar beneden in z’n geheel te laten zakken en dan wordt het alweer wat lastiger.
Bedankt voor het advies!
Arne
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Turbo demonteren Iveco 35-10
Carterdruk veroorzaakt geen lekkage, zo hoog wordt die druk niet want hij blaast het eruit via de carter ventilatie. Maak eens de vuldop open met lopende en warme motor. Komt daar dan een dikke walm uit is het foute boel. Er zitten buiten de motor ook een paar olieleidingen van- en naar de turbo, die kunnen lekken en soms lekt het bij het oliefilter ook als de ring niet goed afdicht. Ook kan de koppakking lek zijn bij een oliekanaal en dan moet de kop eraf. Om de motor eruit te halen om olielekkage te verhelpen is als schieten met een kanon op een mug.