Kitten van zonnepanelen etc.

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door 't Busje »

Naar aanleiding van dit topic en met name de opmerking "Laat nooit meer los" vroeg ik mij waarom dat zo is. Je lijmt/kit zo'n profiel, een zonnepaneel of wat ook op de lak van de camper. Dat betekent dat de hechting van de lak op de ondergrond ten minste even sterk moet zijn als de hechting van het opgeplakte ding op de lak. Waarom laat de lak niet los van de ondergrond?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door bertt »

Net wat je zegt, dat zit er stijf aan vast. Ja, met veel geweld zal de adhesie doorbreken.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door myway »

Nou ............... kijk eens naar de lak op een Ducato.
Daar bladdert het er gewoon vanaf.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door de Jonckheer »

Bij twijfel de lak plus de grondverf compleet weg schuren, dan weet je zeker dat je optimale hechting hebt. Overigens zitten de steunen van mijn panelen al een jaar of 10 gewoon op de verf gelijmd met Action lijmkit. Een maand of wat geleden nog eens gecontroleerd en nog altijd niet los te trekken.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door gjvonk »

myway schreef:Nou ............... kijk eens naar de lak op een Ducato.
Daar bladdert het er gewoon vanaf.
Niet alle Sevel telgen hebben hier last van. Volgens mij is het een kwaal uit een bepaalde periode (rond 2006/2007?) en treft niet alleen de x250 types, maar ik heb het ook bij zijn voorganger (244?) gezien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door appellover »

Normaal hecht verf heel goed, net als lijm.
Verf die slecht hecht bestaan wel maar die zijn daar speciaal voor ontwikkeld zoals striplak voor spuitcabines en zg.macaronicoating die gebruikt wordt om graffiti te verwijderen.Deze transparante
coating wordt zacht als je er heet water op spuit en dan onthechting inclusief de grafifiti.
Lijkt net macaroni,opbrengen met hot-airless, en was ontwikkeld door kleine verffabriek bij Milaan vandaar dat we het macaronicoat noemde.
In de timmerindustrie gebeurde het regelmatig dat de gevelelementen te snel ( altijd haast) op de vrachtwagen ging.
Op de bouw na paar dagen niet meer van elkaar te krijgen ook niet met koevoet, je trekt delen van hout mee.Dus weer claim bij de verffabriek,jouw verf droogt niet, ik lig wakker van jouw bagger.
Maar hechting was super.
Dat probleem bij Ducato was een misser bij bepaalde serie en is natuurlijk niet normaal .Primerprobleem.
Wat je wel ziet ,in de zuidelijke landen dat de blanke laklaag van metallic onthecht,maar dat komt meestal voor bij donkere kleuren ,wordt bloeheet,je kunt er een ei op bakken,en dan een onweersbui met hagel, daar kan die oudere blanke lak niet tegen.
Beetje off-topic sorry.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door 't Busje »

Dat verf of lak in het algemeen heel goed hecht, is wel duidelijk.
Maar WAAROM is dat zo? Is er hier een natuur- of scheikundige die dat kan uitleggen?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door appellover »

Ben geen scheikundige,lag altijd overhoop met die jongens van het lab,mijn opdracht was,topkwaliteit voor paar gulden.
Nou daar hadden ze veel moeite mee,vooral die prijs.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door gjvonk »

De moderne lijnen zijn zo sterk, dat er zelfs vliegtuig delen mee verlijmd worden. Die lijmverbindingen blijken sterker als lassen of bouten: bij lassen schijnt de plaatselijke verhitting voor sterkte veranderingen in metaal te zorgen en bij bouten zorgen de gaten voor verzwakking. De lijmverbindingen tasten de integriteit van het materiaal niet aan. Het is de laag ertussen die voor de verbinding zorgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door gjvonk »

't Busje schreef:Dat verf of lak in het algemeen heel goed hecht, is wel duidelijk.
Maar WAAROM is dat zo? Is er hier een natuur- of scheikundige die dat kan uitleggen?
Of het nu natuur- of scheikunde is weet ik niet, maar hechting en sterkte schijnen vooral te maken te hebben met moleculaire samenstellingen en ordening van moleculen. Ik zal eens googelen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door appellover »

Ts vraagt wat de zwakste schakel is ,verf of lijm.
Gebruikt de juiste lijm,maar is nu de verf de zwakste?
In de bouw lijmden we trespa platen als gevelplaten,hetzelfde probleem,houdt de verflaag dat?
Nooit problemen mee gehad,en trespa is zwaar hoor.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door gjvonk »

Hangt denk ik ook weer af van de opbouw van de laklagen op de camper...

Wij hebben nu de 2e buscamper met een metallic lak: de 1e was zilvergrijs, de huidige 'ijzergrijs'. Voor zover mijn kennis strekt is het staal van een Sevel bus als volgt behandeld: een roestwerende onderlaag, een primer, een pigmentlaag en daaroverheen een blanke metallic lak. Als de laklaag bladert, dan denk ik dat het de pigmentlaag laag is die loslaat van de primerlaag: dat verklaart de geel-groene vlekken. Als de blanke metallic laklaag loslaat, ziet het er uit alsof de auto aan het vervellen is.

De kans dat dit effect ontstaat is m.i. het grootst op die oppervlakken die rechtstreeks aan alle weersinvloeden bloot gesteld zijn. Onder de montageprofielen wordt de laklaag beschermt tegen weersinvloeden.

Mijn redenering is dus: als de conditie van de laklagen goed is voordat de montageprofielen voor zonnepanelen er op verlijmd worden met een kit achtige lijm zoals Sikaflex 252, zal die goed blijven omdat de laklaag beschermd is tegen alle weersinvloeden.

De moderne lijmsoorten (is dat op polymeer basis?), tasten de materialen die ze verlijmen niet aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 22 mei 2020, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door appellover »

2 topics gaan nu over hetzelfde onderwerp.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kitten van zonnepanelen etc.



Bericht door gjvonk »

Je hebt deels gelijk. Helemaal terug on topic: in een artikel op Wikipedia over Polymeerfysica staat waarom polymeer lijmen/kitten zo sterk zijn.

Ik weet niet of er over de opbouw van autolaklagen vergelijkbare artikelen zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Plaats reactie