Kitten van zonnepanelen etc.
Kitten van zonnepanelen etc.
Naar aanleiding van dit topic en met name de opmerking "Laat nooit meer los" vroeg ik mij waarom dat zo is. Je lijmt/kit zo'n profiel, een zonnepaneel of wat ook op de lak van de camper. Dat betekent dat de hechting van de lak op de ondergrond ten minste even sterk moet zijn als de hechting van het opgeplakte ding op de lak. Waarom laat de lak niet los van de ondergrond?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Net wat je zegt, dat zit er stijf aan vast. Ja, met veel geweld zal de adhesie doorbreken.
Bert
Bert
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Nou ............... kijk eens naar de lak op een Ducato.
Daar bladdert het er gewoon vanaf.
Daar bladdert het er gewoon vanaf.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Bij twijfel de lak plus de grondverf compleet weg schuren, dan weet je zeker dat je optimale hechting hebt. Overigens zitten de steunen van mijn panelen al een jaar of 10 gewoon op de verf gelijmd met Action lijmkit. Een maand of wat geleden nog eens gecontroleerd en nog altijd niet los te trekken.
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Niet alle Sevel telgen hebben hier last van. Volgens mij is het een kwaal uit een bepaalde periode (rond 2006/2007?) en treft niet alleen de x250 types, maar ik heb het ook bij zijn voorganger (244?) gezien.myway schreef:Nou ............... kijk eens naar de lak op een Ducato.
Daar bladdert het er gewoon vanaf.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Kitten van zonnepanelen etc.
Normaal hecht verf heel goed, net als lijm.
Verf die slecht hecht bestaan wel maar die zijn daar speciaal voor ontwikkeld zoals striplak voor spuitcabines en zg.macaronicoating die gebruikt wordt om graffiti te verwijderen.Deze transparante
coating wordt zacht als je er heet water op spuit en dan onthechting inclusief de grafifiti.
Lijkt net macaroni,opbrengen met hot-airless, en was ontwikkeld door kleine verffabriek bij Milaan vandaar dat we het macaronicoat noemde.
In de timmerindustrie gebeurde het regelmatig dat de gevelelementen te snel ( altijd haast) op de vrachtwagen ging.
Op de bouw na paar dagen niet meer van elkaar te krijgen ook niet met koevoet, je trekt delen van hout mee.Dus weer claim bij de verffabriek,jouw verf droogt niet, ik lig wakker van jouw bagger.
Maar hechting was super.
Dat probleem bij Ducato was een misser bij bepaalde serie en is natuurlijk niet normaal .Primerprobleem.
Wat je wel ziet ,in de zuidelijke landen dat de blanke laklaag van metallic onthecht,maar dat komt meestal voor bij donkere kleuren ,wordt bloeheet,je kunt er een ei op bakken,en dan een onweersbui met hagel, daar kan die oudere blanke lak niet tegen.
Beetje off-topic sorry.
Gr.Ron.
Verf die slecht hecht bestaan wel maar die zijn daar speciaal voor ontwikkeld zoals striplak voor spuitcabines en zg.macaronicoating die gebruikt wordt om graffiti te verwijderen.Deze transparante
coating wordt zacht als je er heet water op spuit en dan onthechting inclusief de grafifiti.
Lijkt net macaroni,opbrengen met hot-airless, en was ontwikkeld door kleine verffabriek bij Milaan vandaar dat we het macaronicoat noemde.
In de timmerindustrie gebeurde het regelmatig dat de gevelelementen te snel ( altijd haast) op de vrachtwagen ging.
Op de bouw na paar dagen niet meer van elkaar te krijgen ook niet met koevoet, je trekt delen van hout mee.Dus weer claim bij de verffabriek,jouw verf droogt niet, ik lig wakker van jouw bagger.
Maar hechting was super.
Dat probleem bij Ducato was een misser bij bepaalde serie en is natuurlijk niet normaal .Primerprobleem.
Wat je wel ziet ,in de zuidelijke landen dat de blanke laklaag van metallic onthecht,maar dat komt meestal voor bij donkere kleuren ,wordt bloeheet,je kunt er een ei op bakken,en dan een onweersbui met hagel, daar kan die oudere blanke lak niet tegen.
Beetje off-topic sorry.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Dat verf of lak in het algemeen heel goed hecht, is wel duidelijk.
Maar WAAROM is dat zo? Is er hier een natuur- of scheikundige die dat kan uitleggen?
Maar WAAROM is dat zo? Is er hier een natuur- of scheikundige die dat kan uitleggen?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Ben geen scheikundige,lag altijd overhoop met die jongens van het lab,mijn opdracht was,topkwaliteit voor paar gulden.
Nou daar hadden ze veel moeite mee,vooral die prijs.
Gr.Ron
Nou daar hadden ze veel moeite mee,vooral die prijs.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
De moderne lijnen zijn zo sterk, dat er zelfs vliegtuig delen mee verlijmd worden. Die lijmverbindingen blijken sterker als lassen of bouten: bij lassen schijnt de plaatselijke verhitting voor sterkte veranderingen in metaal te zorgen en bij bouten zorgen de gaten voor verzwakking. De lijmverbindingen tasten de integriteit van het materiaal niet aan. Het is de laag ertussen die voor de verbinding zorgt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Of het nu natuur- of scheikunde is weet ik niet, maar hechting en sterkte schijnen vooral te maken te hebben met moleculaire samenstellingen en ordening van moleculen. Ik zal eens googelen...'t Busje schreef:Dat verf of lak in het algemeen heel goed hecht, is wel duidelijk.
Maar WAAROM is dat zo? Is er hier een natuur- of scheikundige die dat kan uitleggen?
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Ts vraagt wat de zwakste schakel is ,verf of lijm.
Gebruikt de juiste lijm,maar is nu de verf de zwakste?
In de bouw lijmden we trespa platen als gevelplaten,hetzelfde probleem,houdt de verflaag dat?
Nooit problemen mee gehad,en trespa is zwaar hoor.
Gr.Ron
Gebruikt de juiste lijm,maar is nu de verf de zwakste?
In de bouw lijmden we trespa platen als gevelplaten,hetzelfde probleem,houdt de verflaag dat?
Nooit problemen mee gehad,en trespa is zwaar hoor.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Hangt denk ik ook weer af van de opbouw van de laklagen op de camper...
Wij hebben nu de 2e buscamper met een metallic lak: de 1e was zilvergrijs, de huidige 'ijzergrijs'. Voor zover mijn kennis strekt is het staal van een Sevel bus als volgt behandeld: een roestwerende onderlaag, een primer, een pigmentlaag en daaroverheen een blanke metallic lak. Als de laklaag bladert, dan denk ik dat het de pigmentlaag laag is die loslaat van de primerlaag: dat verklaart de geel-groene vlekken. Als de blanke metallic laklaag loslaat, ziet het er uit alsof de auto aan het vervellen is.
De kans dat dit effect ontstaat is m.i. het grootst op die oppervlakken die rechtstreeks aan alle weersinvloeden bloot gesteld zijn. Onder de montageprofielen wordt de laklaag beschermt tegen weersinvloeden.
Mijn redenering is dus: als de conditie van de laklagen goed is voordat de montageprofielen voor zonnepanelen er op verlijmd worden met een kit achtige lijm zoals Sikaflex 252, zal die goed blijven omdat de laklaag beschermd is tegen alle weersinvloeden.
De moderne lijmsoorten (is dat op polymeer basis?), tasten de materialen die ze verlijmen niet aan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Wij hebben nu de 2e buscamper met een metallic lak: de 1e was zilvergrijs, de huidige 'ijzergrijs'. Voor zover mijn kennis strekt is het staal van een Sevel bus als volgt behandeld: een roestwerende onderlaag, een primer, een pigmentlaag en daaroverheen een blanke metallic lak. Als de laklaag bladert, dan denk ik dat het de pigmentlaag laag is die loslaat van de primerlaag: dat verklaart de geel-groene vlekken. Als de blanke metallic laklaag loslaat, ziet het er uit alsof de auto aan het vervellen is.
De kans dat dit effect ontstaat is m.i. het grootst op die oppervlakken die rechtstreeks aan alle weersinvloeden bloot gesteld zijn. Onder de montageprofielen wordt de laklaag beschermt tegen weersinvloeden.
Mijn redenering is dus: als de conditie van de laklagen goed is voordat de montageprofielen voor zonnepanelen er op verlijmd worden met een kit achtige lijm zoals Sikaflex 252, zal die goed blijven omdat de laklaag beschermd is tegen alle weersinvloeden.
De moderne lijmsoorten (is dat op polymeer basis?), tasten de materialen die ze verlijmen niet aan.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 22 mei 2020, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Buscamper fan
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
2 topics gaan nu over hetzelfde onderwerp.
Ron
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: Kitten van zonnepanelen etc.
Je hebt deels gelijk. Helemaal terug on topic: in een artikel op Wikipedia over Polymeerfysica staat waarom polymeer lijmen/kitten zo sterk zijn.
Ik weet niet of er over de opbouw van autolaklagen vergelijkbare artikelen zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Ik weet niet of er over de opbouw van autolaklagen vergelijkbare artikelen zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan