Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contacteer:

Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?



Bericht door E+A »

Goedenavond allen,

Nu een tijdje mijn accu systeem gemonitord en dan valt het volgende mij op.
De HH accu en startaccu zijn gekoppeld met een cyrix 120, aan de HH zijde zitten de zonnepanelen aangesloten.
Als ik overdag het relais controleer is die gesloten, en staan beide accu's paralel, omdat de zonnepanelen stroom leveren boven de drempelspanning. Dien ten gevolge als ik de auto overdag start wordt er ook stroom uit de HH accu getrokken.
Heb even geen idee hoeveel ampère dat is.

Ik zit er nu over de te denken om de schakelaar van het massa kabeltje (asl 86) naar het dashboard te brengen om zo de cyrix af te kunnen schakelen als ik overdag de auto moet starten.

Is dit wijs of onzin?

Grtz. Albrecht
Laatst gewijzigd door E+A op ma 18 mei 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Cyrix 120



Bericht door 't Busje »

De startmotor van de Ducato is 1,5 kW en trekt dus 125 A, misschien wat meer als aanloopstroom. De bulk daarvan komt uit de startaccu want die staat het dichtste bij. Ik zou me maar geen zorgen maken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Cyrix 120



Bericht door 309T16 »

Albrecht. Je schetst een situatie, die ik herken. Als ik met mijn J5 startte en de Cyrix doorverbonden was, zag ik een ontlaadstroom van ~ 75A. Wel kort omdat de HH-accuspanning meteen inzakte onder de drempelspanning van de Cyrix. Maar ik verwacht hierbij wel een extra aanslag op de contacten binnenin het relais van de Cyrix.
Bij mij zit er een massaschakelaar in de Cyrix. Als ik start zet ik de Cyrix dus uit.

Om dit te testen startte ik zonder voorgloeien bij een koude motor.
Verder heb ik in de J5 een zeer grote HH-accucapaciteit en dikke bekabeling zodat de bijdrage t.o.v. de startaccu (die op leeftijd was) relatief groot is.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?



Bericht door henk en lila »

Precies. Bij 12,8 volt schakelt hij af. Denk binnen 1 seconde. En de Cyrix 120 mag nominaal 180A gedurende 5 seconden hebben volgens de specs.
De bediende start assist duurt max 30 seconden dus die contacten kunnen wel wat hebben.
Wel een goeie vraag. Daarom heb ik de gegevens er even bij gezocht. Heb overigens een schakelaar maar daar nooit voor gebruikt en het gaat al vier jaar goed.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?



Bericht door kampo »

Een Cyrix relais is intelligent en over het in en uitschakelgedrag is dus nagedacht.
Ik zie enkel voordelen aan wat je vaststelt.
Omgedraaid ook. De HH accu krijgt bij gebruik een paar Ah gratis mee uit de startaccu.
Normaal heb je dat graag.
Groeten Kampo
Plaats reactie