Webasto opstartprobleem: code F2
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Webasto opstartprobleem: code F2
Onze 2 kw Webasto kachel van 7 jr oud wil soms niet opstarten. Foutcode f2.
Dat is dat de vlam uitgaat. Hij begint wel, gloeit goed ( dat zie ik op de A mtr ) en hij start met branden ( dat voel ik aan de uitlaat ) na een minuut of zo, stopt het gloeien, en gaan de pomp en de ventilator langzaam aan steeds sneller draaien. Op dat moment hoor ik de pomp ( en natuurlijk de vlam ) stoppen en gaat de kachel na ventileren opnieuw proberen op te starten.
Er zit geen lucht in de dieselleiding die ook nergens lekt, de spanning is goed, de vlamsensor werkt ( soms? ) anders zou hij de storingsmelding: geen vlam, weergeven. En na zo kort draaien kan hij nog niet te heet zijn, dus geen oververhitting.
Er is niets veranderd aan de opstelling, en hij heeft het steeds goed gedaan en nu dus af en toe dit probleem.
1 jaar geleden de branderkamer schoongemaakt, het branderplaatje was toen wel iets beschadigd.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Het lijkt wel of de vlam uitblaast, of dat de vlamsensor onterecht denkt dat de vlam is uitgegaan?
Dat is dat de vlam uitgaat. Hij begint wel, gloeit goed ( dat zie ik op de A mtr ) en hij start met branden ( dat voel ik aan de uitlaat ) na een minuut of zo, stopt het gloeien, en gaan de pomp en de ventilator langzaam aan steeds sneller draaien. Op dat moment hoor ik de pomp ( en natuurlijk de vlam ) stoppen en gaat de kachel na ventileren opnieuw proberen op te starten.
Er zit geen lucht in de dieselleiding die ook nergens lekt, de spanning is goed, de vlamsensor werkt ( soms? ) anders zou hij de storingsmelding: geen vlam, weergeven. En na zo kort draaien kan hij nog niet te heet zijn, dus geen oververhitting.
Er is niets veranderd aan de opstelling, en hij heeft het steeds goed gedaan en nu dus af en toe dit probleem.
1 jaar geleden de branderkamer schoongemaakt, het branderplaatje was toen wel iets beschadigd.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Het lijkt wel of de vlam uitblaast, of dat de vlamsensor onterecht denkt dat de vlam is uitgegaan?
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op do 07 mei 2020, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Hoe oud is je accu? Als de spanning te laag is/wordt, stopt de kachel in de opstart ermee.
Wat bij mij hielp; kijken of het vloeistofniveau op de platen voldoende is en evt. aanvullen met gedestilleerd water. (was op een bootje).
Wat bij mij hielp; kijken of het vloeistofniveau op de platen voldoende is en evt. aanvullen met gedestilleerd water. (was op een bootje).
MvGr.,
Rob
Pössl 2Win R Plus 2022 Citroen Jumper
Rob
Pössl 2Win R Plus 2022 Citroen Jumper
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Dank je Rob maar de spanning was goed, en geeft ook een andere foutcode.
De kachel zou dan ook tijdens het gloeien al stoppen, en niet pas als het gloeien al gestopt is, en de spanning daardoor iets stijgt.
De kachel zou dan ook tijdens het gloeien al stoppen, en niet pas als het gloeien al gestopt is, en de spanning daardoor iets stijgt.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Klopt, is de luchtstroom wel op sterkte? Nergens een poetsdoek verloren in de buurt van de aanzuiging?
In en uitlaat buiten helemaal schoon?
In en uitlaat buiten helemaal schoon?
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Standaard antwoord geven:
1. Typeplaatje ?
2. Vergelijk je probleem niet met het probleem van een ander.
Er zijn meer dan een miljoen dergelijke verwarmingen in omloop, allemaal andere types, jaargang, merk en op andere voertuigen.
3. Duidelijk F2 is vlam dooft tijdens de start.
4. In de storingshandleiding staat wat dat allemaal kan zijn en wat je allemaal moet/kan nakijken.
In de gebruiksaanwijzing staat enkel wat F02 wil zeggen. Zie internet, eventueel in andere taal googelen.
5. Succes
1. Typeplaatje ?
2. Vergelijk je probleem niet met het probleem van een ander.
Er zijn meer dan een miljoen dergelijke verwarmingen in omloop, allemaal andere types, jaargang, merk en op andere voertuigen.
3. Duidelijk F2 is vlam dooft tijdens de start.
4. In de storingshandleiding staat wat dat allemaal kan zijn en wat je allemaal moet/kan nakijken.
In de gebruiksaanwijzing staat enkel wat F02 wil zeggen. Zie internet, eventueel in andere taal googelen.
5. Succes
Groeten Kampo
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Kijk even op pagina 503
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Ik verwacht dat de foutcodes niet veel zullen verschillen in modellen
https://www.butlertechnik.com/downloads ... manual.pdf
Ik verwacht dat de foutcodes niet veel zullen verschillen in modellen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Dank voor de info. Ik ga ermee aan de slag.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat als de thermostaat zo laag staat dat de kachel niet gelijk hoger gaat branden na het starten, er geen enkel probleem is. Na een paar minuten de kachel alsnog hoog zetten is ook geen probleem.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat als de thermostaat zo laag staat dat de kachel niet gelijk hoger gaat branden na het starten, er geen enkel probleem is. Na een paar minuten de kachel alsnog hoog zetten is ook geen probleem.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Hallo, Heb ik ook gehad. Oorzaak dieselfilter (gedeeltelijk) verstopt. Dus onvoldoende brandstof aanvoer. Filter vervangen en probleem opgelost. Groet Eric
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Als dat bij mij het probleem zou zijn dan zou de kachel niet goed hoog kunnen branden, maar dan kan hij wel.
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Inmiddels de waarschijnlijke fout gevonden. Het brander vlies bleek aan de binnenkant voor de helft dicht te zitten met kool, de andere helft was voor een deel weg.
Bij Ali 2 nieuwe vliezen besteld ( totaal €8 ) en ook maar een nieuwe gloeistift ( €12 ).
Wel 4 weken wachten nu
Bij Ali 2 nieuwe vliezen besteld ( totaal €8 ) en ook maar een nieuwe gloeistift ( €12 ).
Wel 4 weken wachten nu
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Zo, heeft wel even geduurd, maar mooi dat de oorzaak duidelijk is!
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Het probleem leek vanzelf opgelost, maar een paar dagen geleden weer hetzelfde probleem. Toen de kachel maar wat verder gesloopt.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Bekend probleem die roetvorming op het verbrandingsvlies.
Soms heeft het met installatiefouten te maken.
De verbranding is erg gevoelig voor juiste brandstofhoeveelheid, verbrandingslucht en uitlaat.
Heb je ook de oorzaak van dit dicht roeten kunnen vinden ?
Welke versie van de 2kW heb je ?
Hoeveel uren heeft die al gedraaid ?
Ik ben heel benieuwd of je de passende onderdelen op Ali gaat vinden.
Soms heeft het met installatiefouten te maken.
De verbranding is erg gevoelig voor juiste brandstofhoeveelheid, verbrandingslucht en uitlaat.
Heb je ook de oorzaak van dit dicht roeten kunnen vinden ?
Welke versie van de 2kW heb je ?
Hoeveel uren heeft die al gedraaid ?
Ik ben heel benieuwd of je de passende onderdelen op Ali gaat vinden.
Groeten Kampo
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Webasto opstartprobleem: code F2
Geen andere vervuiling gevonden, alleen wat roet in de branderkamer.
Oorzaak van het roet achter het vlies is denk ik het langdurige gebruik in de laagste stand.
Ik heb er wel voor gezorgd dat hij in die laagste stand niet steeds aan en uit ging, want dat is natuurlijk nog vervuilender.
Het is de AT2000ST, 8 jr oud.
Ongeveer 2400 dru.
ALI is nog even wachten.
Oorzaak van het roet achter het vlies is denk ik het langdurige gebruik in de laagste stand.
Ik heb er wel voor gezorgd dat hij in die laagste stand niet steeds aan en uit ging, want dat is natuurlijk nog vervuilender.
Het is de AT2000ST, 8 jr oud.
Ongeveer 2400 dru.
ALI is nog even wachten.