Spanning op metalen delen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

kampo schreef:Meestal kan je meten hoeveel volt er tussen je chassis en de aarding staat.
Er kan alleen spanning, potentiaalverschil, tussen chassis en aarde zijn wanneer er op een of andere wijze de andere kant van die spanningsbron, de 'min', ook met aarde verbonden is anders zweeft alles en voel je dus niets.
Statische lading kun je met dvm echt niet meten en wanneer TS chassis vastpakt voelt ie niets dan is alles natuurlijk al ontladen.
Maar meten kan natuurlijk geen kwaad alleen is het de vraag wat meet je dan? Welke 'aarde' gebruik je als referentie?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Marianjacques »

Bevindt de Camper zich niet in de buurt van hoogspannings masten/leidingen?
Spoorlijn met bovenleiding?
Een windenergie opwekker?
Zendmast van omroep/Telecom?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Janpinz »

5G..😱
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Bas vd laar »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22882
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door PaulBng »

Marianjacques schreef:Bevindt de Camper zich niet in de buurt van hoogspannings masten/leidingen?
Spoorlijn met bovenleiding?
Een windenergie opwekker?
Zendmast van omroep/Telecom?
Het gros van de Nederlandse treinen rijdt op gelijkstroom...
AadenAnke
Berichten: 13282
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door AadenAnke »

Met een hele hoog voltage

Gr. Aad
Marianjacques
Berichten: 667
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Marianjacques »

Precies..en als er een treintje langs rijdt, dan loopt er een behoorlijke gelijkstroom door de grond.
Niet alle stroom volgt die ene retour rail naar de centrale...volgt ook bijvoorbeeld de gas en oliepijpleidingen en andere metaal delen die geen onderdeel van het spoor vormt.
Prik maar eens 2 meetpennen van je multimeter in de grond naast het spoor.
Maar dat merk je natuurlijk niet in de Camper.
Wel, als een bovenleiding is afgeschakeld en verderop het traject min of meer naast een hoogspannings leiding loopt.
Dan komt er wel degelijk een hoogspanning op de bovenleiding. (trafo) en die velden kan je naast het spoor wel degelijk meten.
Als er geen omvormer en externe wal aansluiting aan de orde is en desnoods de accuus losgekoppeld, heb je gewoon last van een veldsterkte.
Zoals je in de buurt van een omroep zender, je een niet aangesloten TL balk kan laten branden.
Een Camper met aluminium omhulsel zal best een veld kunnen oppikken.
Zoals het ook kon/kan gebeuren, dat in een bepaalde omgeving je auto niet te starten viel (weet niet of dat tegenwoordig nog wel eens voorkomt).
Overigens, onderschat de hoogspanningsleidingen in de grond niet.
Komt tegenwoordig meer voor dan je denkt.
Modelvliegers kunnen je er meer over vertellen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4585
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Phoe je zegt nogal wat hoor.
Weet je dit allemaal wel heel zeker?

Theo
jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door jansloos »

Tja,
U denkt: "ik haal alles uit de kast van wat ik hoor en lees"

Maar dat zegt niks over de werkelijke oorzaak.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
pieterpos
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 21:39
Locatie: Midden-Limburg

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door pieterpos »

"broodje aap" wordt dat tegenwoordig genoemd.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

Vandaag heb ik geen spanning kunnen voelen, volgens de methode van Aloys heb ik toch gemeten en slechts 0,9 volt kunnen meten. Zou het zo kunnen zijn dat de spanning er uitsluitend op komt tijdens het bijladen via de zonnepanelen? Na een paar dagen volop zon zitten de accu's vast wel vol. Morgen zal ik eens wat verbruikers aanzetten en zien of ik een verschil kan vaststellen/meten. Ik kan me lastig voorstellen dat het een kwestie van statische elektriciteit is. Zoals eerder in dit topic werd aangegeven, ontlaadt statische elektriciteit zich in 1 keer, even een schokje of vonkje en dan is het weg. Dat is bij mij echt niet het geval. Ik meld me weer. Dank voor alle reacties. Groet Rob.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door seth_space »

@Robmg Je spreekt nu over zonnepanelen ( meervoud!) aanankelijk had je het over 1 paneel.
Zeg dat een paneel ca 20V kan leveren dan kan een seriegeschakelde set van bijv 3 al 60V opleveren. Dat is voelbaar en merkbaar, mogelijk zelfs al bij 2 stuks.
Laatst gewijzigd door seth_space op do 07 mei 2020, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door TestCase »

Marianjacques schreef:Precies..en als er een treintje langs rijdt, dan loopt er een behoorlijke gelijkstroom door de grond.
Niet alle stroom volgt die ene retour rail naar de centrale...volgt ook bijvoorbeeld de gas en oliepijpleidingen en andere metaal delen die geen onderdeel van het spoor vormt.
Prik maar eens 2 meetpennen van je multimeter in de grond naast het spoor.
Maar dat merk je natuurlijk niet in de Camper.
Wel, als een bovenleiding is afgeschakeld en verderop het traject min of meer naast een hoogspannings leiding loopt.
Dan komt er wel degelijk een hoogspanning op de bovenleiding. (trafo) en die velden kan je naast het spoor wel degelijk meten.
Als er geen omvormer en externe wal aansluiting aan de orde is en desnoods de accuus losgekoppeld, heb je gewoon last van een veldsterkte.
Zoals je in de buurt van een omroep zender, je een niet aangesloten TL balk kan laten branden.
Een Camper met aluminium omhulsel zal best een veld kunnen oppikken.
Zoals het ook kon/kan gebeuren, dat in een bepaalde omgeving je auto niet te starten viel (weet niet of dat tegenwoordig nog wel eens voorkomt).
Overigens, onderschat de hoogspanningsleidingen in de grond niet.
Komt tegenwoordig meer voor dan je denkt.
Modelvliegers kunnen je er meer over vertellen.
Bovenstaand verhaal klopt op veel punten niet. (Klok en klepel?)
Bijv. gelijkstroom gaat niet retour naar centrale maar naar punt waar die gelijkspanning opgewekt wordt, in een centrale wekken we wisselspanning op.
Evt. gelijkspanning bij de trein/metro wordt niet d.m.v. een simpele trafo hoog(gelijk)spanning, trafo's werken alleen voor wisselspanning. Je kunt je meetpennen gerust naast de rails in de grond steken maar je meet in de millivolts, zoals je dat overal kunt meten, volkomen onschuldig. En zo verder...
Het begrip veldsterkte bestaat zeker wel dat wil ik niet bestrijden maar dat een camper hierdoor een voelbare spanning opwekt is niet correct, dan meten/voelen we dit bijv. ook bij alle auto's?
Prima om samen te zoeken naar de oorzaak, graag zelfs. Mijn uitleg;
Wanneer een camper rijdt wordt er door de rotatie van de wielen statische electriciteit opgewekt met een spanningsverschil t.o.v. de aarde want daar rijdt die camper over.
Wanneer iemand loopt idem, beweging van kunststofkleding bouwt statische spanning op.
Deze spanning kan afgevoerd worden naar aarde, strip aan camper of via de schoenen, gebeurt dat niet dan krijg je die 'magneet' haartjes op lichaam bij bijna/slecht contact/ontlading naar aarde. Maak je ineens contact met goede, metalen, geleider naar aarde dan krijg je een tik.
Ben je bijv. opgeladen en kom je bij de camper die misschien wel of niet opgeladen is dan krijg je die 'magneet' haartjes want camper maakt slecht contact met aarde, staat op rubber.
Staat die camper aan de walstroom, prima contact met aarde, dan krijg je een tik want felle ontlading.




//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Joske »

Statische ontlading is het niet, dat is een tik en daarna niet meer.
Wat niet langsgekomen is, is de invloed van vocht, regen....
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie