Marianjacques schreef:Precies..en als er een treintje langs rijdt, dan loopt er een behoorlijke gelijkstroom door de grond.
Niet alle stroom volgt die ene retour rail naar de centrale...volgt ook bijvoorbeeld de gas en oliepijpleidingen en andere metaal delen die geen onderdeel van het spoor vormt.
Prik maar eens 2 meetpennen van je multimeter in de grond naast het spoor.
Maar dat merk je natuurlijk niet in de Camper.
Wel, als een bovenleiding is afgeschakeld en verderop het traject min of meer naast een hoogspannings leiding loopt.
Dan komt er wel degelijk een hoogspanning op de bovenleiding. (trafo) en die velden kan je naast het spoor wel degelijk meten.
Als er geen omvormer en externe wal aansluiting aan de orde is en desnoods de accuus losgekoppeld, heb je gewoon last van een veldsterkte.
Zoals je in de buurt van een omroep zender, je een niet aangesloten TL balk kan laten branden.
Een Camper met aluminium omhulsel zal best een veld kunnen oppikken.
Zoals het ook kon/kan gebeuren, dat in een bepaalde omgeving je auto niet te starten viel (weet niet of dat tegenwoordig nog wel eens voorkomt).
Overigens, onderschat de hoogspanningsleidingen in de grond niet.
Komt tegenwoordig meer voor dan je denkt.
Modelvliegers kunnen je er meer over vertellen.
Bovenstaand verhaal klopt op veel punten niet. (Klok en klepel?)
Bijv. gelijkstroom gaat niet retour naar centrale maar naar punt waar die gelijkspanning opgewekt wordt, in een centrale wekken we wisselspanning op.
Evt. gelijkspanning bij de trein/metro wordt niet d.m.v. een simpele trafo hoog(gelijk)spanning, trafo's werken alleen voor wisselspanning. Je kunt je meetpennen gerust naast de rails in de grond steken maar je meet in de millivolts, zoals je dat overal kunt meten, volkomen onschuldig. En zo verder...
Het begrip veldsterkte bestaat zeker wel dat wil ik niet bestrijden maar dat een camper hierdoor een voelbare spanning opwekt is niet correct, dan meten/voelen we dit bijv. ook bij alle auto's?
Prima om samen te zoeken naar de oorzaak, graag zelfs. Mijn uitleg;
Wanneer een camper rijdt wordt er door de rotatie van de wielen statische electriciteit opgewekt met een spanningsverschil t.o.v. de aarde want daar rijdt die camper over.
Wanneer iemand loopt idem, beweging van kunststofkleding bouwt statische spanning op.
Deze spanning kan afgevoerd worden naar aarde, strip aan camper of via de schoenen, gebeurt dat niet dan krijg je die 'magneet' haartjes op lichaam bij bijna/slecht contact/ontlading naar aarde. Maak je ineens contact met goede, metalen, geleider naar aarde dan krijg je een tik.
Ben je bijv. opgeladen en kom je bij de camper die misschien wel of niet opgeladen is dan krijg je die 'magneet' haartjes want camper maakt slecht contact met aarde, staat op rubber.
Staat die camper aan de walstroom, prima contact met aarde, dan krijg je een tik want felle ontlading.
//Kees.