Camperkoelkast versus 'normale' koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Simon1978
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 04 mar 2020, 19:35

Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door Simon1978 »

Hallo,

Ik heb mijn Thetford N145 absorptie koelkast uitgebouwd omdat het display/koelkast niets meer doet. Als ik de verwarmingselementen test dan doen ze het wel gewoon. Zit m dus in de printen.
Nu heb ik dus die printen opgezocht en de 'voedingsprint en display print zijn respectievelijk 220 en 124 euro.

Stel dat ik de Thetford koelkast ga repareren, kan ik voor die 350 euro ook een omvormer kopen en een koelkast bij de media markt. Enige nadeel zou kunnen zijn dat 'm niet op gas kan. Geen ramp lijkt me zo.

- Zijn er nog meer nadelen?
- Kent iemand een bedrijf dat Thetford koelkasten repareert/onderhoud in de buurt van Eindhoven? Dat ik iig maar 1 print hoef te kopen (na analyse dus).
- Heeft er iemand nog een Thetford koelkast staan ter overname (of de printen).

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Camperkoelkast vs. 'normale' koelkast



Bericht door Lambiek »

.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19165
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camperkoelkast vs. 'normale' koelkast



Bericht door Aloys »

De omvormer moet een redelijk zwaar type zijn vanwege de startpiek van de compressor
en je moet natuurlijk voldoende accucapaciteit hebben, met 100Ah kom je er niet.
Dan moet je nog iets bedenken als sluiting op de deur, zodat niet bij elke bocht de deur
van de koelkast openvliegt...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door AadenAnke »

Ik heb de laatste jaren al heel wat oude caravans gesloopt zien worden. Dat gaat echt grof met een flinke hamer. Dus een keer kijken bij de handel of zo. Bij de stalling waar ik sta gebeurt het elk jaar dat mensen overlijden en dan blijkt dat de caravan van pa en ma al een paar jaar ongebruikt in de stalling staan. Als ze dan komen kijken schrikken ze en vragen dan best vaak of de stalling baas hem wil afvoeren. Die sloopt zo'n ding in een avond en de oudijzerboer geeft er best nog wat voor de rest gaat naar de stort. Zoek zo'n adres en regel gewoon ff koelkastje heb dat vorig jaar voor een medecamperaar gedaan. Koelkast eerst getest 25 euro gegeven en er uit gehaald. Ze hebben een dag zitten schoonmaken en hebben hem daarna ingebouwd. Totaal kostenplaatje nog geen 50 euro. Zo kan je natuurlijk ook alleen de printplaten er uit halen. Ff zoeken naar een adres dat in geval van je een seintje geeft.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7488
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door ducati 900 »

Ik heb een 80 liter koelkast, een van € 135, en een goedkope Chinese 1500/3000 Watt omvormer voor € 35.
Maar 750/1500 Watt doet het ook perfect.
Ik heb 2 acuu's van 100 Ah en kan minimaal 4 dagen vrij staan maar moet voor de
volgende vakantie nieuwe accu's dan kan ik ook weer langer vrij staan.

Je kunt voor de deur de beveiliging van de Thetford nemen.
Ik heb dit zo al 6 jaar en in Zuid Frankrijk bij 35 a 40 graden gaat dit perfect.

Ben.
Bijlagen
koelkast deur omgedraaid.jpg
koelkast deur omgedraaid.jpg (77.47 KiB) 447 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ducati 900 op di 21 apr 2020, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door Peter12 »

Geen zonnepanelen erop aangesloten?
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7488
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door ducati 900 »

Nee moet nog, ik heb er 3 liggen dus dat komt nog.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door kampo »

Ik had er in een ver verleden al eens wat over geschreven, waar je allemaal rekening mee moet houden.
kampo schreef:
zo 22 apr 2018, 12:46
...Je KK studie zal inderdaad beginnen met het vinden van een model dat je bevalt en met de overeenkomende afmetingen.
Het niveau van afwerking is niet hetzelfde bij de camperaars. Er zijn er die heel snel tevreden zijn. Dat mag maar ziet er echt minder goed uit.

De oude roosters zijn een klein probleem. Bekijk het als een voordeel, je kan dan bovenaan gemakkelijk warmte afvoeren. Wel goed studeren op eventuele water infiltratie problematiek (carwash). Zeker als je voor een 230V model zou gaan.

Vervolgens moet je kiezen tussen een 230V of een 12V oplossing. Hier is al veel over geschreven en je weet dat een 230V koelkast meer kost als het er in eerste instantie uit ziet.
Je moet de bijkomende aanpassingen mee in rekening brengen en vooral de prijs van de extra belasting van je huishoud accu. Er zijn namelijk de 15% inverter verliezen die je niet hebt met een 12V compressorkoelkast.
Bijkomende accucapaciteit en extra stroomverbruik zijn dus de echte meerprijs bij een 230V koelkast. S'nachts geven je zonnepanelen niets dus een cyclus heb je aan je broek.

Het maken van een deur vergrendeling, verstevigen/aanpassen van de 230V techniek voor de veiligheid in mobiele toepassing, condens pan afvoer maken en een eventuele thermostatische schakeling op je inverter komen daar bovenop.

Extra geluidsoverlast is er niet bij een compressorkoelkast, tov een absorptiekast, volgens mijn ervaring. Ik lees hier wel eens wat anders. Wat ik wel al gehoord heb is dat koelkasten rammelen, ventileren of vibreren. Dat beschouw ik als een defect dat moet hersteld worden.

Een compressorkoelkast is meestal duurder, verbruikt iets meer stroom, daarvoor geen gas maar koelt gewoon echt veel beter. Vooral merkbaar bij hogere buitentemperaturen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door Charles Franconi »

Altijd voor een huishoudkoelkast gaan, als het past en liefst een A+++.
Mijn ervaring: veel zonnepanelen monteren en een geschikte omvormer aanschaffen.
Compressor koelt (veel) beter en is minder gecompliceerd en dus bedrijfszekerder.
Simon1978
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 04 mar 2020, 19:35

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door Simon1978 »

Hmm, moeilijke keuze zo hoor. Ik heb nog steeds meer vertrouwen in een huishoudkoelkast. Zonde dat ik de Thetford nog heb anders was het makkelijker kiezen.
Wat doet een Huishoudkoelkast met vriezer (ongeveer 140L samen) nog aan vermogen deze dagen? Kan ik bij de mediamarkt niet echt iets over vinden.
Ik heb er 2 zonnepanelen op liggen en twee hh AGM 100ah in zitten die het zaakje moeten kunnen voeden.
Als ik voor een HH koelkast ga dan komt er een Victron zuivere sinus omvormer bij afhankelijk van het vermogen vd koelkast.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door Charles Franconi »

Helemaal mee eens
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 22 apr 2020, 8:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door kampo »

Simon1978 schreef:
wo 22 apr 2020, 7:33
..Ik heb er 2 zonnepanelen op liggen en twee hh AGM 100ah in zitten die het zaakje moeten kunnen voeden....
Bedenk wel dat Charles Franconi een vele malen groter elektrisch systeem heeft...
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door myway »

Meestal wordt het verbruik van een hh-koelkast in verbruik op jaarbasis gegeven, die moet je dan ff terug rekenen naar verbruik op 24 uur.
Daarbij moet je het verbruik van de omvormer weten en dat kan heel erg verschillen per omvormer.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camperkoelkast versus 'normale' koelkast



Bericht door de Jonckheer »

Als je voldoende stroom hebt is de keuze niet zo moeilijk, dan zou ik voor een 230 volt kast gaan. Omdat, als wij op rit gaan, dat altijd voor een paar maanden is hebben wij ervoor gekozen om een zelfde formaat kast in de camper te plaatsen als thuis, een flinke dubbeldeurs. Recent een nieuwe erin, een Zanussi A++. De reden daarvan is het veel lagere stroomverbruik van een nieuwe, de oude was al oud toen ik die tweedehands kocht in 2008. De enige aanpassing die ik aan de nieuwe heb gedaan is een opstaand randje lijmen op de glasplaten zodat alles redelijk op zijn plek blijft onder het rijden. Nog nooit een probleem ondervonden, het werkt gewoon optimaal. Een huiskoelkast is nu eenmaal tig keer beter en betrouwbaarder dan een 12 volt kast, een bewezen feit.
Dat er een beveiliging op de deur moet komen kun je doen maar noodzakelijk is dat niet. Bij ons is de deur nog nooit open gegaan onder het rijden. De magneet in het rubber is dermate sterk dat je zelfs moeite moet doen om de deur open te maken.
Overigens heb je voor een koelkast geen zuivere sinus omvormer nodig, de goedkoopste omvormer doet ie het prima op, mits voldoende vermogen vanwege de opstartstroom.
Misschien een idee om eens verder te kijken dan alleen Mediamarkt want die zijn allang de goedkoopste niet. Google daar maar eens op en je zult dat zelf zien.
koelkast.jpg
koelkast.jpg (56.79 KiB) 271 keer bekeken
Plaats reactie