Truma boiler/kachel 3402 problemen...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

@BOB Gaan we ook nakijken.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Schiet nog niet echt op. Denk er over er een bij te kopen 2e hands.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Poeh. Wordt dus echt een probleem.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door rongreven »

Ine,
Ik heb vorig jaar oktober mijn C3402 vervangen voor een C4000.
Ik had een nieuwe kap met ventilator en een nieuwe bougieset met ionisatiepen er op gezet.
Daarna ging het beluchtingsventiel defect.
Besteld en is er bij.
In tijdnood gekomen heb ik de nieuwe C4000 geplaatst.
Alles van de C3402 heb ik nog, behalve de buitenvoeler.
Het is een kwestie van aansluiten, controleren en kijken of hij werkt.
Als je interesse hebt, stuur maar een pb.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Pb gestuurd
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 07 apr 2020, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
nooit te oud;
Koudedouche
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 16:56

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door Koudedouche »

ine schreef:Poeh. Wordt dus echt een probleem.
Ben je echt zeker dat je huishoudbatterij nog voldoende kracht heeft?
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Ja zeker.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Wordt gerepareerd via goods&goods.ben benieuwd.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door ine »

Jammer maar ben dus teleurgesteld in de reparateur. Stelletje prutsers..Gaan een kap van de kachel boiler combi van.2007 vastkitten. Gevolg stank en rook. Volgens mij zeer gevaarlijk. Er was destijds een terugroep actie ivm met die plastic kap. Lijkt me sterk dat lijmen die modificatie was.
Om te kijken hoe of wat hebben wij de kap losgemaakt en constateerden dat de lijm of kit aan het smelten was. Daarop waren ze heel boos geworden. Nou ja jammer dan. Maar natuurlijk was de garantie daarmee verkeken.
Kachel kap zelf schoon gemaakt en alu gaatjes strip erin inmiddels werkt ie goed . Die oude kachels repareren is ivm de leeftijd heel lastig ivm geen leverbare .onderdelen.
Nou hopelijk doet ie het een tijdje
nooit te oud;
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma boiler/kachel 3402 .andere geïnstalleerd



Bericht door Marinus »

De terugroepactie van Truma had te maken met gesmolten/verbrandde isolatie in de hoeken van de kap.
Zie onderstaande foto.
.
truma_oud_deksel-V1.jpg
truma_oud_deksel-V1.jpg (86.13 KiB) 314 keer bekeken
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 .andere geïnstalleerd



Bericht door ine »

nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Truma boiler/kachel 3402 problemen...



Bericht door ine »

Als je dus alleen warm water wil en als het lang duurt dan gaat de kap dus te warm wordten op die aangewezen punten.! Dus altijd met kachel aan water verwarmen?
nooit te oud;
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma boiler/kachel 3402 problemen...



Bericht door Marinus »

ine schreef:
vr 24 apr 2020, 17:47
Dus altijd met kachel aan water verwarmen?
Het opwarmen van water en het verwarmen van de binnenruimte, werkt met dezelfde brander en op dezelfde wijze.
Zal het proberen uit te leggen.

Als je naar het plaatje hieronder kijkt zie je aan de linkerkant de verbrandingskamer, het hart van de kachel.
Rechtsonder zit een ventilator die buitenlucht aanzuigt en in de verbrandingskamer blaast.
Onder in de verbrandingskamer zit een pijpje (groen gekleurd) waardoor het gas wordt aangevoerd.
De hete verbrandingslucht wordt naar boven geblazen, echter daar zit een deksel.
De hete lucht wordt gedwongen om via de binnenste gedeelte van de aluminium warmtewisselaar (rode pijltjes in middelste plaatje) weer omlaag te stromen. Hier wordt de warmte van de verbrandingslucht overgedragen aan de aluminium warmtewisselaar.
Beneden aangekomen wordt deze verbrandingslucht via de binnenste buis in de aan-/afvoerbuis naar buiten geblazen.

Kijk je nu naar het rechter plaatje dan zie je aan de rechterkant in het midden de aanzuigventilator voor de verwarmingslucht.
Deze ventilator zuigt lucht uit de binnenruimte van de camper aan en blaast deze via de bovenkap door het buitenste gedeelte van de aluminium warmtewisselaar. Zie blauwe pijltjes in het middelste plaatje.
Door de hete warmtewisselaar wordt hier de verwarmingslucht opgewarmd.
Beneden aangekomen wordt deze warme lucht via de 4 uitblaasopeningen naar de diverse plaatsen in de camper geblazen.

Kijk je nog eens naar het rechter plaatje dan zie je rondom de aluminium warmtewisselaar een boiler.
Dit is een ringvormig roestvast-stalen vat waar de aluminium warmtewisselaar vast ingeperst zit.
Deze roestvast-stalen boiler wordt dus ook opgewarmd door de hete aluminium warmtewisselaar.
.
Truma_Cxx02.jpg
Truma_Cxx02.jpg (70.95 KiB) 275 keer bekeken
Verwarmen en warm water.
Als de boiler gevuld is met water en de aanzuigventilator voor de verwarmingslucht draait dan wordt zowel het water opgewarmd als de binnenlucht verwarmd. De hitte van de brander wordt dus verdeeld over te verwarmen binnenlucht en het op te warmen water.

Alleen verwarmen zonder warm water.
Als er geen water in de boiler zit wordt alle warmte overgedragen aan de te verwarmen binnenlucht.
(deze kachel kan zonder problemen zonder water, dus met een lege boiler gebruikt worden)

Alleen warm water en geen verwarming.
Als de aanzuigventilator voor de verwarmingslucht niet wordt ingeschakeld wordt alle warmte overgedragen op de boiler.
Hout
Berichten: 2
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 23:01

Re: Truma boiler/kachel 3402 komt niet vol op gang



Bericht door Hout »

ine schreef:
vr 24 apr 2020, 13:28
Jammer maar ben dus teleurgesteld in de reparateur. Stelletje prutsers..Gaan een kap van de kachel boiler combi van.2007 vastkitten. Gevolg stank en rook. Volgens mij zeer gevaarlijk. Er was destijds een terugroep actie ivm met die plastic kap. Lijkt me sterk dat lijmen die modificatie was.
Om te kijken hoe of wat hebben wij de kap losgemaakt en constateerden dat de lijm of kit aan het smelten was. Daarop waren ze heel boos geworden. Nou ja jammer dan. Maar natuurlijk was de garantie daarmee verkeken.
Kachel kap zelf schoon gemaakt en alu gaatjes strip erin inmiddels werkt ie goed . Die oude kachels repareren is ivm de leeftijd heel lastig ivm geen leverbare .onderdelen.
Nou hopelijk doet ie het een tijdje
Ik heb ook Truma boiler stank probleem. Kunt u me uitleggen. Hoe u precies de alu met gaatjes heeft geplaatst.
Plaats reactie