Fiat Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
NielsDucato
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 mar 2020, 17:59

Fiat Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door NielsDucato »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, ik heb recent een Ducato 230 1.9d (1999) camperbus met hoog dak aangeschaft.
De motor is defect (keerring stuk) en ik ben van plan om een er een 2.8 jtd (uit een Ducato 11 230 (2002)) in te gaan monteren.
We hebben een complete donorbus tot onze beschikking.

De 1.9 is er ondertussen al uit. We gaan voorbereidingen treffen om de 2.8 over te gaan zetten.
Ik weet dat dit een enorme klus is en dat er veel randzaken ook overgezet moeten gaan worden, van een turboloze motor naar een commonrail is nogal een verschil. Nogmaals, we hebben een complete donor staan dus in principe kan alles overgezet worden.

Nu wilde ik vragen of er hier mensen rondhangen die hier verstand van hebben en ons op voorhand al kunnen informeren over zaken waar we tegenaan gaan lopen. Dat scheelt misschien een bult frustratie als we straks aan de gang gaan.

Ik zal voor de geïnteresseerde hier een fotoverslagje bij houden.

Bedankt!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door Janpinz »

Hoeveel vermogenswinst zit hierin?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door Bas vd laar »

Beste topicstarter, je ziet dat het zeuren al begint, met "hoeveel vermogenswinst zit hierin"
Ga er niet op in, krijg je allemaal geneuzel over van alles en nog wat, en wijzende vingertjes van hoe stout je wel niet bent als je dit niet meldt bij de RDW, en dat je verzekering niet uitkeert en meer broodje aap verhalen.
Vooral heel veel gelul over zaken die NIETS met de techniek van de ombouw zelf te maken hebben.

Er lopen hier wel een paar projecten van mensen die hetzelfde aan het doen zijn, ik zou zo eens kijken of ik de linkjes kan vinden.

Dit is een wissel van 2.5D naar 2.8 JTD, in een 280 type:

viewtopic.php?f=3&t=8469703
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op za 28 mar 2020, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door Peter LMC »

En zo is dat. :-B
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door Dafluc »

De vraag naar hoeveel vermogenswinst kan natuurlijk ook puur interesse zijn. Volgens googel ga je van 71 pk naar 128 pk.
Afbeelding
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door CasaGarage »

Nou ben ik nog niet zo lang en actief lid, maar met dit soort reacties op een simpele vraag....durf ík dan nog wat te vragen? :crazy:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door Kroppie »

Dafluc schreef:
za 28 mar 2020, 17:58
De vraag naar hoeveel vermogenswinst kan natuurlijk ook puur interesse zijn. Volgens googel ga je van 71 pk naar 128 pk.
geinteresseerde had bij echte interesse zelf ook even kunnen googlen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door Dafluc »

En jij had dit ook niet kunnen schrijven :wink:
CasaGarage, gewoon je vragen stellen. Het is een forum, dus je krijgt verschillende antwoorden. Je hebt er soms wel of soms niet iets aan. Dat bepaal je uiteindelijk zelf.
Leuk Niels, een fotoverslag.
Afbeelding
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door CasaGarage »

Kroppie schreef:
za 28 mar 2020, 18:14
Dafluc schreef:
za 28 mar 2020, 17:58
De vraag naar hoeveel vermogenswinst kan natuurlijk ook puur interesse zijn. Volgens googel ga je van 71 pk naar 128 pk.
geinteresseerde had bij echte interesse zelf ook even kunnen googlen

jos
Hoe weet je dan om welke types het hier gaat? Er zijn er zoveel :crazy:
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door Andor »

Ik moest wegens een ongevalletje een nieuwe dieselpomp voor mijn 2.8 idtd hebben
Van wege de prijs van een nieuwe pomp ook op zoek gegeaan naar een donor auto geken ,had alleen een maxi uitvoering nodig weet niet of dat bij u ook het geval is want dan past niet alles op aan drijf gebied
Succes in iedergeval met de ombouw :thumbup:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9d naar 2.8 jtd



Bericht door tonic »

Bas vd laar schreef:
za 28 mar 2020, 16:28
Ga er niet op in, krijg je allemaal geneuzel over van alles en nog wat, en wijzende vingertjes van hoe stout je wel niet bent als je dit niet meldt bij de RDW, en dat je verzekering niet uitkeert en meer broodje aap verhalen.
Vooral heel veel gelul over zaken die NIETS met de techniek van de ombouw zelf te maken hebben.

viewtopic.php?f=3&t=8469703
De TS starter vraagt waar hij allemaal tegenaan gaat lopen. Dus daar horen alle dingen bij denk ik.
Inderdaad is het zo dat na de inbouw je voertuig even bij de RDW langs moet voor een keuring motorwijziging. daar zijn een paar regeltjes voor en daar krijg je mee te maken. Verdiep je daar even goed in voordat je begint.
Dat het verzekeringsverhaal maar meteen als broodje aap wordt afgedaan is niet geheel volgens de waarheid. Je voertuig is volgens een typegoedkeuring door de fabrikant op de weg gezet. Je veranderd nu het motorvermogen aanzienlijk en daarom vervalt die typegoedkeuring. Daarom moet er een technische keuring volgen en dan worden de gegevens aangepast in het kentekenregister. Inderdaad is het zo dat je problemen kunt krijgen als er een ernstig verkeersongeval plaatsvind en eruit technische onderzoek blijkt dat dat komt door het aangepaste motorvermogen-remmen-weggedrag dan is er een probleem.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door EasyBee »

3 jaar geleden was de motor van onze 2.5 TDI kapot. Volgens alle onderhoudspapieren stond er 185.000 km op de teller.
Duitse import uit 2008 en door ons gekocht in 2009, dus je weet het niet echt zeker. Na uitbouw bleek het blok niet origineel en had volgens de garage ergens tussen de 400.000 en 500.000 gereden. Andere motor, dus. We konden op dat moment kiezen uit een identiek 2.5 TDI blok en een 2.8 JTD motor.
Er kwam zo veel bij kijken om over te stappen van 2.5 TDI naar 2.8 JTD dat we het niet gedaan hebben. We hebben dat 2.5 TDI blok er in laten zetten. Bij omzetting naar 2.8 JTD moest ook zo'n beetje alles onder de motorkap incl. de hele kabelboom en bijna alles onder het dashboard vervangen worden. Het is echt een heel andere techniek. TS zal zeer waarschijnlijk ook aandrijfassen en remschijven etc moeten omzetten.
Oh en ons vervangende 2.5 TDI blok heeft er inmiddels 30.000 km op zitten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
NielsDucato
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 mar 2020, 17:59

Re: Fiat Ducato 230 motorwissel 1.9D naar 2.8JTD



Bericht door NielsDucato »

Hoi allen,

Bedankt voor alle reacties. Inderdaad zal er te zijner tijd een afspraak met de RDW moeten worden gemaakt. Maar het lijkt me dat dit goed gaat komen, we zijn namelijk ook van plan om remsysteem, aandrijving etc. over te zetten (en als dit niet lukt dan dit op een andere manier upgraden).

Ik besef me dat dit veel werk gaat worden omdat het technisch compleet verschillende motoren zijn en er vast het een en ander aangepast dient te worden. Ook omdat onze donorauto het facelift-model is dus er zijn kwa exterieur ook wat verschillen. De complete kabelboom zal overgezet moeten worden en er zal achter het dashboard ook flink wat aangepast moeten worden.

We hebben wel wat ervaring met zulke klussen en ik lees inderdaad op andere plekken op het forum dat zulke motorwissels eerder met succes zijn gedaan.

De 1.9d heeft 68pk, de 2.8jtd heeft er 127. Daarnaast rijdt de 2.8 gewoon een stuk soepeler en rustiger, ook het brandstofverbruik zal verminderen lijkt me. In mijn ogen is een 1.9 zonder turbo echt een te kleine motor voor een camper, het zal allemaal best gaan (we hebben toch geen haast) maar ik denk dat je teveel vraagt van zo'n motortje.

Eerste foto is de camper met de defecte 1.9

Tweede foto staat de donorauto met de 2.8jtd er rechts langs.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie