Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Wij hebben sinds kort een mogelijk probleem met onze Thetford koelkast N3175.
Hij werkt al jaren op gas en heeft op een paar maal na het steeds prima gedaan.
Echter nu valt ons op dat de vlam met regelmaat uit en direct weer ontstoken en aan gaat.
De pauzes tussen het uitgaan van de vlam wisselen met regelmaat, ook hoe lang de vlam aanblijft.

De vlam is goed en de temperatuur van de koelkast en/of vriezer zijn ook niet slecht.

Herkent iemand dit en weet of dit een normaal? gedrag is of dat er toch iets aan de hand is met bv het Power Board?

Alvast bedankt,
Rick.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door myway »

Al wel eens onderhoud gedaan aan de brander?
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Ja zeker, die is zeker met regelmaat onderhouden.
Zover ik weet zit er niet direct een temperatuur opnemer in de vlam die kijkt of de vlam aan of uit is.
Daarom snap ik niet dat de gasklep constant geschakeld wordt.
Ik dacht begrepen te hebben dat indien de temperatuur sensor in de koelkast defect zou zijn, hij juist continue zou branden
maar dat gebeurt dus niet.
Dacht daarstraks dat de oostenwind de vlam uitblaast en heb dat geprobeerd te verhelpen maar dat is het ook niet.
Je hoort continue de gasklep en stuur relais schakelen. Wij hebben dit nog niet eerder zo meegemaakt.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door Marinus »

ik denk dat de ontsteekpen ook gebruikt om de ionisatie van de gasvlam te meten.
Door ionisatie te meten wordt gecontroleerd of er een vlam aanwezig is.
Controleer of de ontsteekpen IN de gasvlam zit, zo'n 4 à 5 mm boven de brander.
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Hoi Marinus,
Ja, die zit in de vlam, hij ligt rood op dus die wordt wel verwarmd.
Er zit wel een witte aanslag op, ik weet niet of dat mogelijk van invloed kan zijn voor de ionisatie meting?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door Marinus »

Je zou ook nog kunnen controleren of de aansluitstekker van de ontsteek-/ionisatiepen wel goed contact maakt op de printplaat.

Geeft de koelkast ook een foutcode?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door hathi »

Maar je kan eerst even met een blaaspistool op de brander blazen,kan ook wat stof op zitten,.....als de waakvlam uit is wel te verstaan,......dit is het enige wat ik ooit doe in meer dan 30 jaar?
Hans
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Marinus,
Nee de koelkast geeft geen foutcode. Hij koelt ook gewoon maar je ziet wel dat bij hogere buiten temperaturen hij wat meer
moeite heeft, waarschijnlijk door het vele uit en aan gaan van de vlam.

Hans,
Dank je wel. Ik maak de koelkast elk jaar schoon. Hij brandt in principe 24/7 op gas en gaat de vervuiling wat sneller als bij normaal
recreatief gebruik.

De koelkast heeft 2 weken geleden 2 weken uit gestaan omdat we er een tijdje geen gebruik van hebben gemaakt.
En dan gebeurt het wel eens dat dingen die continue gebruikt worden, het gaan begeven.
Het zou dus kunnen zijn dat die twee weken een vervuiling van de ionisatie pen hebben kunnen veroorzaken.
Die 2de functie van de pen wist ik niet cq had ik mij niet gerealiseerd maar mij daarop gewezen te hebben denk ik dat ik
met die pen de meeste kans maak op herstel.

Vannacht heb ik hem maar even op elektra gezet en vanmorgen was alles in orde qua temperatuur.
Ik zal vanavond eens kijken of ik de pen kan reinigen cq inspecteren en zal gelijk de brander ook even meenemen.
Wordt vervolgd.

Rick.
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Even een update:
Ik heb de brander gecontroleerd en schoon geblazen met perslucht.
De ignitor en ionisatie detector schoongemaakt.
De verstruiver doorgeblazen met lucht.
Het filter aan de ingang van de gasklep gecontroleerd op vervuiling: was schoon.

De vlam gecontroleerd zonder de bescherm kap om te zien hoe de vlam eruit ziet en wat er precies gebeurd als hij uit gaat:
Hierbij blijkt dat de vlam zelf eerder uitgaat en daarna pas de gasklep. M.a.w., de vlam dooft zichzelf voordat de elektronica de klep
sluit.
Wat verder opvalt is dat de vlam een klein beetje danst, dat wil zeggen dat de hoogte van de vlam licht varieert.
Ik realiseer me dat de gas straat met reduceer inmiddels 5 jaar oud is. Het zou door veroudering van deze gas straat kunnen liggen
dat de gasdruk niet stabiel genoeg meer is en de koelkast het gevoeligst is voor deze druk schommelingen.

Hoe zijn jullie gedachten daarover?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door Marinus »

ruttentuttels2 schreef:
ma 23 mar 2020, 19:48
Hierbij blijkt dat de vlam zelf eerder uitgaat en daarna pas de gasklep. M.a.w., de vlam dooft zichzelf voordat de elektronica de klep sluit.
Zo te lezen zou ik het inderdaad ook eerst zoeken in de gastoevoer.
Probeer het eens met een nieuwe gasdrukregelaar, een eenvoudig type is ook altijd handig voor als er onderweg iets fout gaat.
Ik heb zo'n complete set met alle aansluitingen altijd bij.
Spee
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 jun 2021, 14:09

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door Spee »

Ik zit sinds kort met hetzelfde probleem, ik vraag me dan ook af of het probleem bij u is opgelost en wat het nu was
ruttentuttels2
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 21:33
Locatie: Erm (Drenthe)

Re: Thetford N3175 koelkast: gasvlam steeds aan/uit



Bericht door ruttentuttels2 »

Hoi,
Ja wij hebben het weten op te lossen.
De eerste actie die wij gedaan hebben is het reduceerblok vervangen. Dat moest omdat de camper alweer 4 jaar oud was en we
voor veiligheid gingen. Of dit heeft bijgedragen tot de oplossing durf ik te betwijfelen.

Daarnaast, en ook mede gedreven door de leeftijd van de camper, hebben wij het gas-stuurklepje en het inspuit stuk vervangen.
Beide onderdelen origineel van Thetford. Dat was gelijk merkbaar, de vlam kon je weer horen en het aan en af vallen van de vlam behoorde gelijk
tot het verleden.

Een tip, als je de klep besteld is dat zonder het filtertje wat aan de ingang zit. Ik heb daar een stukje van een filtersigaret (zijn ze toch ergens goed voor) gebruikt en dat werkt als een speer.

Sindsdien is de weersgevoeligheid van de koelkast een heel stuk minder en werkt hij eigenlijk foutloos.

Suc6, Rick.
Plaats reactie