vacuum cruisecontrol

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door Marcel1962 »

Inbouwvoorschrift van een AP-150 van John Gold als voorbeeld, lees 5e keuze:

Origineel snelheidssignaal van auto, of te monteren pulsgever in tellerkabel (Zie pagina 14). Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de signaal draad van de snelheids-pulsgever. 2e keuze - Magneetset op aandrijfas (zie pagina 14). Hierbij worden de blauwe en zwarte draad van de Cruise Control aangesloten op de spoel van de magneetset. (keuze 3, 4 en 5 mag alleen gebruikt worden bij handgeschakelde auto's). Gele draad afknippen en isoleren indien de draad niet gebruikt wordt. 3e keuze - Min-bobine oftewel de oude conventionele ontsteking. Hierbij dient de gele draad van de Cruise Control te worden aangesloten op de min-aansluiting van de bobine of DIS-ontsteking. 4e keuze - Stuursignaal van bobine of toerental sensor (signaal mag nooit hoger zijn dan 12 volt!). Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de signaaldraad van de bobine of de toerentalsensor. 5e keuze - W-aansluiting van de dynamo. Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de W-aansluiting van de dynamo. Indien voor een snelheidssignaal gekozen wordt (keuze 1 en 2), dient er bij handgeschakelde auto's een koppelingschakelaar gemonteerd te worden (optioneel verkrijgbaar). Indien voor een toerental signaal gekozen wordt (keuze 3, 4 en 5), is een koppelingsschakelaar niet nodig. De Cruise Control wordt dan door een elektronische beveiliging uitgeschakeld. Zodra de koppeling wordt ingetrapt zal het toerental iets oplopen en vervolgens wegzakken. Let op! Een toerentalsignaal kan nooit toegepast worden bij auto s met automaat.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door PaulBng »

Het is blijkbaar toch een stuk ingewikkelder dan dat ik dacht. Maar..

Ik kan mijn cc instellen op drie verschillende snelheden.
Kies ik bijvoorbeeld 102km/h, en rijd ik op de snelweg van Brussel naar Luxemburg, en ga ik zo'n lange helling op, besluit mijn auto om terug te schakelen van 5 naar 4. Hij houdt wel dezelfde snelheid aan. Dan kan dat toch niet van de W van de dynamo komen?
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door Marcel1962 »

Nee dat klopt, bij jou zal de CC worden aangestuurd door een snelheidsafhankelijk signaal.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
Fuga
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 17:34

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door Fuga »

En wie heeft er nu gelijk? Ben ik 'snel' klaar met de. W-aansluiting of moet ik iets anders verzinnen voor een pulssignaal?
Gebruikersavatar
Fuga
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 17:34

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door Fuga »

Marcel1962 schreef:
di 05 mei 2020, 16:12
Inbouwvoorschrift van een AP-150 van John Gold als voorbeeld, lees 5e keuze:

Origineel snelheidssignaal van auto, of te monteren pulsgever in tellerkabel (Zie pagina 14). Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de signaal draad van de snelheids-pulsgever. 2e keuze - Magneetset o i8p aandrijfas (zie pagina 14). Hierbij worden de blauwe en zwarte draad van de Cruise Control aangesloten op de spoel van de magneetset. (keuze 3, 4 en 5 mag alleen gebruikt worden bij handgeschakelde auto's). Gele draad afknippen en isoleren indien de draad niet gebruikt wordt. 3e keuze - Min-bobine oftewel de oude conventionele ontsteking. Hierbij dient de gele draad van de Cruise Control te worden aangesloten op de min-aansluiting van de bobine of DIS-ontsteking. 4e keuze - Stuursignaal van bobine of toerental sensor (signaal mag nooit hoger zijn dan 12 volt!). Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de signaaldraad van de bobine of de toerentalsensor. 5e keuze - W-aansluiting van de dynamo. Hierbij wordt de blauwe draad van de Cruise Control aangesloten op de W-aansluiting van de dynamo. Indien voor een snelheidssignaal gekozen wordt (keuze 1 en 2), dient er bij handgeschakelde auto's een koppelingschakelaar gemonteerd te worden (optioneel verkrijgbaar). Indien voor een toerental signaal gekozen wordt (keuze 3, 4 en 5), is een koppelingsschakelaar niet nodig. De Cruise Control wordt dan door een elektronische beveiliging uitgeschakeld. Zodra de koppeling wordt ingetrapt zal het toerental iets oplopen en vervolgens wegzakken. Let op! Een toerentalsignaal kan nooit toegepast worden bij auto s met automaat.
Dit bericht had ik gemist toen ik m'n vorige bericht plaatste. Gewoon op de w-aansluiting monteren. Einde discussie. Als het gemonteerd is laat ik het nog weten hoe en wat.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: vacuum cruisecontrol



Bericht door PaulBng »


Succes!
Plaats reactie