Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door JoopBrekken »

Bas v laar:
Als ik het goed heb is dat omdat ze CO2 opnemen tijdens het groeien. Tijdens het verbranden wordt ongeveer hetzelfde weer uitgestoten. Resultaat is nul. Dat geld dus ook voor de HVO100.

Jansloos:
Dit ben ik wel met je eens :-B
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Janpinz »

Geldt voor alle aardolie en gas!!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door JoopBrekken »

Klopt, maar toen die bomen en planten groeiden was er nog geen CO2 probleem :-?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Janpinz »

Nu wel, dan? :-B
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door kampertjes »

Ben er voor de zaak mee bezig, om aan doelstellingen van de CO2 prestatieladder te voldoen. Maar zoals gezegd zijn er nog niet veel merken die deze brandstof gehomologeerd hebben vanwege een licht afwijkende norm (voldoet net niet aan de EN590). Om die reden wordt vaak met een blend van 20 tot 30% gewerkt, dat mag in iedere dieselbus. Het is een relatief schone brandstof met geen biodiesel toegevoegd. Daardoor minder kans op bacteriegroei.
Verkrijgbaarheid is nog wel lastig. Er moet maar net een pomp in de buurt zijn en de eersten zijn er al weer mee gestopt omdat niemand het tankte (duurder, onbekend). Leveranciers bieden nu thuistanks aan voor bedrijven. Maar dat is ook weer gedoe met milieuvergunningen en zo.

Maat goed, ik zou het gerust in m’n bus durven gooien en voor de winter helemaal want minder kans op water en bacteriën. Maar niet in garantieperiode want die vervalt als ze er achter komen (tenzij PSA).
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door JoopBrekken »

Geen biodiesel toegevoegd nee. HET IS 100% BIODIESEL. :lol3:
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door marchugo »

Vreemd, ik had hier vanmiddag mijn ervaringen met het gebruik van HVO beschreven, maar nu zie ik dat de bijdrage verdwenen is.
Kan een moderator het bericht weer opsnorren?

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Janpinz »

Op “voorbeeld” gedrukt ipv “verstuur”?
Gebeurd mij af en toe :bang:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hathi »

Je moet in NL stikstoftoeslag betalen! Daarmee koop je de zg vervuiling met je Camper af !waarom zou je dan ook nog die dure diesel gaan kopen? Bij onze buurlanden,bestaat zoiets ook niet,waarom dan nog meer uitgeven dan nodig ?met ook nog het risico dat je motorproblemen gaat krijgen, pas kan wel goedkeuring geven,maar dat is geen waarborg dat ze jouw rekening gaan betalen,mocht het je overkomen
Laatst gewijzigd door hathi op di 10 mar 2020, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door seth_space »

Milieu bewustzijn lijkt me een heel valide reden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hathi »

Seth ik denk niet dat het veel uit maakt met al die dagelijkse weggebruikers die hiervoor niet betalen,,en dat zijn er intussen mss nog wel meer , als Nederlanders ,die wel betalen?
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Dafluc »

marchugo schreef:
di 10 mar 2020, 23:08
Vreemd, ik had hier vanmiddag mijn ervaringen met het gebruik van HVO beschreven, maar nu zie ik dat de bijdrage verdwenen is.
Kan een moderator het bericht weer opsnorren?

Marc.
Heb even in het logboek gekeken. Maar er is geen bericht verwijderd hier. Ben inderdaad bang dat je zelf een foutje hebt gemaakt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hurktoilet »

Waar ik me nog het meest aan erger, is de babylonische spraakverwarring, waardoor iedereen termen door elkaar gooit. Ik heb geen idee of ik het nu echt goed begrijp, maar ik waag een poging de boel op een rijtje te zetten.
Probleem 1: je hebt biodiesel en biodiesel. Als je biodiesel van palmolie gemaakt is, is daar waarschijnlijk een boel oerwoud voor gekapt. Dan rijd je hier schoon, maar help je het milieu in de Derde Wereld naar de kl*ten. Dat kan de bedoeling niet zijn.
Probleem 2: HVO-diesel ofwel blauwe diesel zou puur gemaakt moeten zijn van gebruikte plantaardige olieën, zoals frituurvet. Maar regelgeving maakt het onduidelijk of je het mengsel met gewone diesel daarmee nu B7, B10, B20, B30 of B100 mag/moet noemen.
Probleem 3: algemeen lijkt men er van uit te gaan dat je tot B30 (30 procent hvo-diesel) in elke motor zou moeten kunnen gebruiken. Maar waar sommigen ook B50 aangeven als grens, zwijgen fabrikanten zelfs over B10/B20/B30 als het om oudere motoren gaat. Terwijl juist daar veel winst te behalen is...
Probleem 4: al genoemd: de geringe verkrijgbaarheid. Ik zou best een keer B30 proberen, maar ben nog niet langs zo'n pomp gekomen. En met 30, 40 kilometer omrijden doe ik het milieuvoordeel van die milieuvriendelijke diesel weer te niet, vrees ik.
Tot slot een gelukje: als je motor niet geschikt is voor hvo en er zaken gaan lekken, schijnt het dat dat vanzelf ophoudt als je weer gewone vieze diesel tankt.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Janpinz »

Je vergeet nog een belangrijke: de houdbaarheid!
Een aantal van die mensgsels is gewoon niet goed. En als aan de norm EN590 voldaan is, heb je als gebruiker geen poot om op te staan.
Precies waar laatst dat artikel van langskwam...grootgebruikers die de tanks maar half vullen, omdat de houdbaarheid te kort is, loonwerkers die geregeld stilvallen wegens enorme troep in de tank, enz.
Plaats reactie