Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door marchugo »

Dafluc schreef:
wo 11 mar 2020, 0:13
marchugo schreef:
di 10 mar 2020, 23:08
Vreemd, ik had hier vanmiddag mijn ervaringen met het gebruik van HVO beschreven, maar nu zie ik dat de bijdrage verdwenen is.
Kan een moderator het bericht weer opsnorren?

Marc.
Heb even in het logboek gekeken. Maar er is geen bericht verwijderd hier. Ben inderdaad bang dat je zelf een foutje hebt gemaakt.
Dank dat je het nagezocht hebt. Zal dus mijn eigen stommiteit zijn geweest.
Best jammer, ik had er wat tijd in gestoken, aangezien ik zo te zien de enige op het forum ben die werkelijk rijdt op pure HVO. En dat was de startvraag van dit topic: wie heeft ervaring met HVO 100?
Kom er nu even niet aan toe het bericht nogmaals te maken. Affijn.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door PaulKrause »

"aangezien ik zo te zien de enige op het forum ben die werkelijk rijdt op pure HVO"

Ben erg benieuwd. Met name naar het verschil in verbruik tussen normale diesel en HVO, (hoger of lager?) en of je motortechnisch wel of niet tegen bepaalde problemen bent aangelopen... ;-)
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
fred Dijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 21:48

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door fred Dijkstra »

Mijn Fiat Ducato 2.5 diesel uit 1993.

HVO ook wel XTL genoemd rijd ik reeds bijna een jaar. Het begon allemaal met GTL diesel die ik tankte op een jachthaven in Lemmer voor €1,70 de liter. Later kwam ik XTL tegen voor €1.62 de liter.
Nu komt de blauwe diesel 100 met ook een XTL versie.
Het fijne is, dat de motor veel droger, stiller wordt. Het voelt als rijden in een RolsRois zeg ik wel eens. En natuurlijk veeeeeeel schoner.

Pompstations komen er gelukkig steeds meer bij bij de Esso met blauwe diesel. HVO 100 is nu mijn favoriete diesel. Het ruikt een beetje metaalachtig of naar gas.

Wel loopt je moter vermogen terug naar 80% is mijn ervaring met Gtl. Met HVO 100 voel ik geen verschil.

Succes allen.

Fred Dijkstra

Geniet er van
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door PaulKrause »

Dank je Fred, dit is hele goede informatie. Fijner rijden, en veel schoner, daar willen we heen.
Bleef bij jou het gemiddelde verbruik bij HVO ook hetzelfde?
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door marchugo »

@paulkrause:

Ok, dan toch nog kort iets. Ik tank al geruime tijd GTL, en rijdt sinds vorig jaar HVO 100. Is een uit de hand gelopen experiment.

HVO 100 is geen diesel, ook geen biodiesel, maar een volledig synthetische brandstof, gemaakt uit organisch afval (vetten, groen afval etc), dat via een chemische truc vrijwel dezelfde chemische eigenschappen heeft als ouderwetse diesel.

GTL is ook ook synthetisch, maar wordt gemaakt uit aardgas. Shell heeft daar een grote fabriek voor in Quatar. Die vreet vreet zo ontzettend veel energie, dat Shell bomen moest planten om GTL "duurzaam" te mogen noemen. Bij HVO speelt dit niet: het is afval dat uit het milieu wordt weggenomen, en dus vanzelf veel schoner om te produceren.

De claim dat HVO 89 % minder CO2 uitstoot (van de bron naar de wielen, oftewel Well-To-Wheel) komt van de fabrikant (Neste, met raffinaderijen in Europoort en Finland). Op internet heb ik gezocht naar onafhankelijk onderzoek, maar niet gevonden. Zullen we dus met een korreltje zout moeten nemen. Al is de redenering dat het uit organisch afval gemaakt wordt, en dus stukken schoner is, wel plausibel.

GTL en HVO 100: dubbeltje duurder, op de lange trajecten ongeveer krap 1 liter lager verbruik op 100 km. Ons VW busje rijdt op normale diesel gemiddeld 10,7 liter op honderd kilometer, op HVO 9,8.

Trekkracht: bij onze motor (een kleintje: 96 kW) subjectief geen verschil gevoeld bij HVO en GTL, vergeleken bij ouderwetse diesel, ook al is de energiedichtheid minder. Komt volgens de pomphouder wellicht door een hoger cetaangehalte bij GTL en HVO (de dichtheid van HVO en GTL is nou ook weer niet zoveel lager dan bij standaard diesel.).

Voordeel van beide: onze dieselstandkachel stinkt bij gewone diesel enorm in de opstartfase. Met GTL en HVO ruiken we niets meer.

Nadeel van GTL en HVO: je kan lekkende pakkingen krijgen, omdat de brandstof zo mager is. De pakkingen kunnen krimpen. Heb ik (nog) niets van gemerkt in mijn garagerekeningen. Anderen stellen dat je bij lekkende pakkingen één keer gewone (vettige) diesel moet tanken, om de pakkingen weer te laten zwellen.

Voordeel van HVO en GTL: je roetfilter slibt veel minder snel dicht.

Toch zijn er nauwelijks autofabrikanten die HVO (en GTL) durven goed te keuren voor hun automodellen. Ik meen dat alleen Peugeot en Volvo dit toestaan, op een beperkt aantal motoren. Op zich is het vreemd dat VW er niet aan wil, aangezien Volkswagen samen met Shell aan de wieg heeft gestaan van de ontwikkeling van GTL.

Subjectief: bij GTL is de motor veel rustiger, vloeiender vergeleken bij diesel. Bij HVO voel en hoor ik iets meer ruwheid, maar toch ook stukken rustiger dan bij traditionele diesel.

Volgens TNO is GTL op veel gebieden schoner qua uitstoot: minder CO (koolstof), minder NOx (stikstof), en veel minder fijnstof. CO2 uitstoot van GTL maakt echter weinig uit t.o.v. diesel. TNO heeft HVO niet onderzocht.
Er is wel een onafhankelijke studie van vakblad Grondig, die uitwijst dat HVO veel minder CO2, fijnstof en NOx uitstoot, zie link onderaan.

De hoop van sommigen dat je met HVO 100 je oude dieselcampertje duurzaam op de weg kunt houden, deel ik niet. Ik kan namelijk aan de overheid niet bewijzen dat ik altijd en overal op HVO rijdt. In beginsel zou de staat HVO kunnen aanmoedigen door de accijns er op te verlagen. Zie ik politiek nog niet gebeuren, al is dit wel een elegante oplossing om het oudere wagenpark schoner te krijgen.

Maar er is nog een belangrijker reden waarom HVO voorlopig niet zal doorbreken. De Duitse lobby van autofabrikanten heeft het volgens weekblad Focus op een akkoordje gegooid met Angela Merkel. Zij beloofden versneld e-auto's op de markt te brengen, als de Duitse staat HVO, GTL en een handvol andere schone(re) alternatieven voor diesel zou verbieden. Aldus is geschied: de Duitse wetgeving staat simpelweg de verkoop van deze schone diesel-alternatieven niet toe. Dat zou immers de verkoop van e-auto's maar voor de voeten lopen.

Zie dit informatieve artikel:

Code: Selecteer alles

https://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/diesel-aus-abfaellen-und-frittenfett-deutschland-laesst-oeko-diesel-nicht-zu-und-riskiert-vertragsverletzungsverfahren-der-eu_id_11313803.html
Verder nog een interessant stuk in het vakblad van de grondwerkers, Grondig. Zij wijzen er vooral op dat de energiedichtheid van HVO en GTL lager is dan die van diesel. Het is voor zover ik heb kunnen vinden de enige publicatie die zelf onafhankelijk onderzoek heeft laten doen naar de prestaties van GTL en HVO, vergeleken bij oude diesel:

Code: Selecteer alles

https://issuu.com/vakbladgrondig/docs/grondig_2018-04/5
Overigens tank ik in Duitsland en Frankrijk vaak de premiumdiesels Total Excilium of BP Ultimate (=Aral). Daar zit een deel GTL in gemixt, en ze geven mij subjectief hetzelfde gevoel van een rustiger motor. Zijn ook ietsje zuiniger in gebruik dan gewone diesel. En minder duur dan HVO 100...

Affijn, toch een heel verhaal geworden.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door PaulKrause »

Wow Marc, ontzettend dankjewel voor dit uitvoerige verslag. Zeer waardevol en inhoudelijk. Je geeft hiermee op alle vragen die ik had een zeer gedetailleerd antwoord, waardoor ik nu een heel goed beeld heb gekregen wat HV 100 nou precies is.

Top!

Groetjes, Paul
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hathi »

Het is maar net hoe je het bekijkt,over dat rustiger lopen van de motor! Vroeger deden we ook een halve lier olie in de tank, vooral in de winter ,en dan liepen de diesels ook veel rustiger en stiller ,dus dat zegt niet zo veel,maar als je het veel deed koekte het behoorlijk aan ,dus of het na jaren nog zo ideaal is moet je afwachten( mocht het niet te laat zijn)
Hans
fred Dijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 21:48

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door fred Dijkstra »

Ik vroeg mij af, waar mijn reactie op die HVO 100 terecht gekomen is.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hurktoilet »

Voor wat het waard is: zie dit filmpje:

Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8231
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door hurktoilet »

Iemand trouwens enig idee waarom die youtube-code filmpje niet direct in bericht laat zien?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80326
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Dafluc »

Het werkt helaas niet zoals het zou moeten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80326
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Dafluc »

fred Dijkstra schreef:
za 14 mar 2020, 11:46
Ik vroeg mij af, waar mijn reactie op die HVO 100 terecht gekomen is.
Er staat een reactie van jou 5 berichten hoger dan deze vraag. Er is hier niets verwijderd. Dus mocht je een andere reactie missen dan is er bij jou iets fout gegaan met verzenden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door Aloys »

hurktoilet schreef:
za 14 mar 2020, 13:43
Iemand trouwens enig idee waarom die youtube-code filmpje niet direct in bericht laat zien?
Even proberen:



Bij mij doet dit het wel, wat blijkt: je moet alléén de code zelf invoegen, dat is bij jou 2wIB0Tf2Xc4
Wanneer je naar die YOUTUBE-knop wijst met je muis, dan laat ie zien HOE je 'm moet gebruiken!

Ik heb het bij jou al aangepast!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?



Bericht door henk en lila »

[youtube]https://youtu.be/ySWSXJRXSB8[/youtube]



Maar niet zichtbaar in Tapatalk dus probeer ik even met youtube en de volledige url ertussen.

Niet fijn, de eerste werkt dus op Tapatalk en de 2e op het forum.

Omdat dit erg offtopic is, kan dit zo meteen weg.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie