@paulkrause:
Ok, dan toch nog kort iets. Ik tank al geruime tijd GTL, en rijdt sinds vorig jaar HVO 100. Is een uit de hand gelopen experiment.
HVO 100 is geen diesel, ook geen biodiesel, maar een volledig synthetische brandstof, gemaakt uit organisch afval (vetten, groen afval etc), dat via een chemische truc vrijwel dezelfde chemische eigenschappen heeft als ouderwetse diesel.
GTL is ook ook synthetisch, maar wordt gemaakt uit aardgas. Shell heeft daar een grote fabriek voor in Quatar. Die vreet vreet zo ontzettend veel energie, dat Shell bomen moest planten om GTL "duurzaam" te mogen noemen. Bij HVO speelt dit niet: het is afval dat uit het milieu wordt weggenomen, en dus vanzelf veel schoner om te produceren.
De claim dat HVO 89 % minder CO2 uitstoot (van de bron naar de wielen, oftewel Well-To-Wheel) komt van de fabrikant (Neste, met raffinaderijen in Europoort en Finland). Op internet heb ik gezocht naar onafhankelijk onderzoek, maar niet gevonden. Zullen we dus met een korreltje zout moeten nemen. Al is de redenering dat het uit organisch afval gemaakt wordt, en dus stukken schoner is, wel plausibel.
GTL en HVO 100: dubbeltje duurder, op de lange trajecten ongeveer krap 1 liter lager verbruik op 100 km. Ons VW busje rijdt op normale diesel gemiddeld 10,7 liter op honderd kilometer, op HVO 9,8.
Trekkracht: bij onze motor (een kleintje: 96 kW) subjectief geen verschil gevoeld bij HVO en GTL, vergeleken bij ouderwetse diesel, ook al is de energiedichtheid minder. Komt volgens de pomphouder wellicht door een hoger cetaangehalte bij GTL en HVO (de dichtheid van HVO en GTL is nou ook weer niet zoveel lager dan bij standaard diesel.).
Voordeel van beide: onze dieselstandkachel stinkt bij gewone diesel enorm in de opstartfase. Met GTL en HVO ruiken we niets meer.
Nadeel van GTL en HVO: je kan lekkende pakkingen krijgen, omdat de brandstof zo mager is. De pakkingen kunnen krimpen. Heb ik (nog) niets van gemerkt in mijn garagerekeningen. Anderen stellen dat je bij lekkende pakkingen één keer gewone (vettige) diesel moet tanken, om de pakkingen weer te laten zwellen.
Voordeel van HVO en GTL: je roetfilter slibt veel minder snel dicht.
Toch zijn er nauwelijks autofabrikanten die HVO (en GTL) durven goed te keuren voor hun automodellen. Ik meen dat alleen Peugeot en Volvo dit toestaan, op een beperkt aantal motoren. Op zich is het vreemd dat VW er niet aan wil, aangezien Volkswagen samen met Shell aan de wieg heeft gestaan van de ontwikkeling van GTL.
Subjectief: bij GTL is de motor veel rustiger, vloeiender vergeleken bij diesel. Bij HVO voel en hoor ik iets meer ruwheid, maar toch ook stukken rustiger dan bij traditionele diesel.
Volgens TNO is GTL op veel gebieden schoner qua uitstoot: minder CO (koolstof), minder NOx (stikstof), en veel minder fijnstof. CO2 uitstoot van GTL maakt echter weinig uit t.o.v. diesel. TNO heeft HVO niet onderzocht.
Er is wel een onafhankelijke studie van vakblad Grondig, die uitwijst dat HVO veel minder CO2, fijnstof en NOx uitstoot, zie link onderaan.
De hoop van sommigen dat je met HVO 100 je oude dieselcampertje duurzaam op de weg kunt houden, deel ik niet. Ik kan namelijk aan de overheid niet bewijzen dat ik altijd en overal op HVO rijdt. In beginsel zou de staat HVO kunnen aanmoedigen door de accijns er op te verlagen. Zie ik politiek nog niet gebeuren, al is dit wel een elegante oplossing om het oudere wagenpark schoner te krijgen.
Maar er is nog een belangrijker reden waarom HVO voorlopig niet zal doorbreken. De Duitse lobby van autofabrikanten heeft het volgens weekblad Focus op een akkoordje gegooid met Angela Merkel. Zij beloofden versneld e-auto's op de markt te brengen, als de Duitse staat HVO, GTL en een handvol andere schone(re) alternatieven voor diesel zou verbieden. Aldus is geschied: de Duitse wetgeving staat simpelweg de verkoop van deze schone diesel-alternatieven niet toe. Dat zou immers de verkoop van e-auto's maar voor de voeten lopen.
Zie dit informatieve artikel:
Code: Selecteer alles
https://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/diesel-aus-abfaellen-und-frittenfett-deutschland-laesst-oeko-diesel-nicht-zu-und-riskiert-vertragsverletzungsverfahren-der-eu_id_11313803.html
Verder nog een interessant stuk in het vakblad van de grondwerkers, Grondig. Zij wijzen er vooral op dat de energiedichtheid van HVO en GTL lager is dan die van diesel. Het is voor zover ik heb kunnen vinden de enige publicatie die zelf onafhankelijk onderzoek heeft laten doen naar de prestaties van GTL en HVO, vergeleken bij oude diesel:
Code: Selecteer alles
https://issuu.com/vakbladgrondig/docs/grondig_2018-04/5
Overigens tank ik in Duitsland en Frankrijk vaak de premiumdiesels Total Excilium of BP Ultimate (=Aral). Daar zit een deel GTL in gemixt, en ze geven mij subjectief hetzelfde gevoel van een rustiger motor. Zijn ook ietsje zuiniger in gebruik dan gewone diesel. En minder duur dan HVO 100...
Affijn, toch een heel verhaal geworden.
Marc.