Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Al een paar keer getankt ducato 2.5D 1991 loopt er mooi op verbruik iets lager mag ook wel voor wat het kost is alleen niet overal verkrijgbaar zoniet rijdt ie op premium diesel loopt ie ook fijn op (geen goedkope diesel meer voor mij)geen gekke lekkages tot nu toe.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
- dedruivenplukker
- Berichten: 7142
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Het historisch gemaal in Alkmaar gebruikt HVO.
Hier het verhaal: https://dieselgemaalalkmaar.nl/2021/07/ ... -gp-groot/
Hier het verhaal: https://dieselgemaalalkmaar.nl/2021/07/ ... -gp-groot/
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Je moet er wel rekening mee houden dat het pas echt afval is als je de enige fabrikant bent die het gebruikt.
Als er meerder gegadigde zijn voor de rest producten is het geen afval meer. Maar het wordt wel zo genoemd
omdat het goed klinkt en je subsidies krijgt
Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar dat krijgen wij niet te horen.
Een voorbeeld, zijn de stam en bladeren van een mais plant afval.
In veel gevallen niet want als er veevoer van gemaakt wordt wordt de hele plant gebruikt.
Als er meerder gegadigde zijn voor de rest producten is het geen afval meer. Maar het wordt wel zo genoemd
omdat het goed klinkt en je subsidies krijgt
Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar dat krijgen wij niet te horen.
Een voorbeeld, zijn de stam en bladeren van een mais plant afval.
In veel gevallen niet want als er veevoer van gemaakt wordt wordt de hele plant gebruikt.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Vorige week ruim 50 liter XTL100 getankt in 60 liter tank na kort stukje rijden camper neergezet.
Vandaag gestart kwam klein rookwolkje uit uitlaat en bij rijden koude motor blaasde altijd ff normaal wat zwarte rook uit .
Nu reed ik weg en zag dat deze weinig rookte tot zover positief.
Staat nu bij de garage voor de apk dus afwachten.
Vandaag gestart kwam klein rookwolkje uit uitlaat en bij rijden koude motor blaasde altijd ff normaal wat zwarte rook uit .
Nu reed ik weg en zag dat deze weinig rookte tot zover positief.
Staat nu bij de garage voor de apk dus afwachten.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Plantaardig materiaal wat op het land overblijft, is nooit afval!amigob2 schreef: ↑ma 19 jul 2021, 10:34Je moet er wel rekening mee houden dat het pas echt afval is als je de enige fabrikant bent die het gebruikt.
Als er meerder gegadigde zijn voor de rest producten is het geen afval meer. Maar het wordt wel zo genoemd
omdat het goed klinkt en je subsidies krijgt
Ik zeg niet dat dat hier het geval is, maar dat krijgen wij niet te horen.
Een voorbeeld, zijn de stam en bladeren van een mais plant afval.
In veel gevallen niet want als er veevoer van gemaakt wordt wordt de hele plant gebruikt.
Het is broodnodig om het humusgehalte te behouden.
Alles wat wordt afgevoerd, moet op een of andere manier weer aangevuld worden.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Ik tank al sinds 2019, HVO 100 . De zogenaamde blauwe diesel in mijn camper op Fiat Ducato 2.8 JTD
In mijn geval is dat het product Neste MY van Tamoil. Geen biodiesel dus.
Omdat ik daarna naar Frankrijk reis, waar ik voorlopig geen HVO kan vinden, zal het door het aldaar bijtanken van B7 diesel, altijd een mengsel zijn.
Elke keer als ik HVO heb getankt merk ik een iets betere trekkracht. Als dat mijn gevoel is, dan is dat toch ook prima ? . Bij thuiskomst gaat de camper in de winterstalling volgetankt met HVO. Hierdoor vermijd ik drab in de tank.
Ik zie geen lekkages en kapotte pakkingen.
Ik ben dus wat milieu bewuster bezig en de 2.8 JTD van 2003 doet het er goed op.
Jaap
In mijn geval is dat het product Neste MY van Tamoil. Geen biodiesel dus.
Omdat ik daarna naar Frankrijk reis, waar ik voorlopig geen HVO kan vinden, zal het door het aldaar bijtanken van B7 diesel, altijd een mengsel zijn.
Elke keer als ik HVO heb getankt merk ik een iets betere trekkracht. Als dat mijn gevoel is, dan is dat toch ook prima ? . Bij thuiskomst gaat de camper in de winterstalling volgetankt met HVO. Hierdoor vermijd ik drab in de tank.
Ik zie geen lekkages en kapotte pakkingen.
Ik ben dus wat milieu bewuster bezig en de 2.8 JTD van 2003 doet het er goed op.
Jaap
Burstner t605.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Ik gebruik ook HVO. Verbruik kan ik nog niks zeggen omdat ik ook een heleboel vernieuwd heb, inspuitpomp gereviseerd, nieuwe uitlaat,
nieuwe turbo en noizels. Mag wat kosten maar dan heb je ook wat. Ken camper niet weer. 2.5TD Intercooler.
Trekt als een gek en rookt niet meer. Als ik naar frankrijk ga zal ik ook gewone diesel bij moeten tanken. Tot nu toe nergens lekkage en als dat wel zo is tank ik wel weer een keer gewone diesel.
Tot nu toe heel tevreden.
nieuwe turbo en noizels. Mag wat kosten maar dan heb je ook wat. Ken camper niet weer. 2.5TD Intercooler.
Trekt als een gek en rookt niet meer. Als ik naar frankrijk ga zal ik ook gewone diesel bij moeten tanken. Tot nu toe nergens lekkage en als dat wel zo is tank ik wel weer een keer gewone diesel.
Tot nu toe heel tevreden.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
We hebben op de zaak met een paar voertuigen mee gedaan aan een pilot van VW. Jaar lang pure HVO. Motoren zijn paar x helemaal gescreend door dealer en importeur. Nu heeft ook VW de HVO vrij gegeven voor motoren na juli 2021. Maar oudere motoren doen het er ook prima op maar heeft met officiële homologatie te maken. Ik hoorde van de importeur dat HVO alleen maar voordelen heeft, veel minder inwendige vervuiling. En dat ervaren wij ook, zeker ook bij onze vaartuigen met wat oudere diesels die ook alweer 2 jaar op HVO draaien. Daarvoor niks als ellende met verstopte filters en stilvallen van de motor (wil je echt niet op groot water). Sindsdien nooit meer last gehad.
En ja, alle motoren lopen een pak rustiger.
Met de gestegen dieselprijzen ligt de prijs voor HVO in bulk iets onder de dieselprijs. Aan de pomp weet ik het niet, vermoedelijk nog wel wat duurder.
En ja, alle motoren lopen een pak rustiger.
Met de gestegen dieselprijzen ligt de prijs voor HVO in bulk iets onder de dieselprijs. Aan de pomp weet ik het niet, vermoedelijk nog wel wat duurder.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Ik rij mijn hele wagenpark op HVO. Mijn huurders natuurlijk niet, maar alles wat we zelf tanken wel. Geen GTL, want dat heeft geen milieuvoordelen.
We hebben af en toe een lekkende brandstofpomp, maar we vervangen dan de dichtingen door viton, en dan geen last meer. Iets minder power, maar minder slecht voor het milieu, geen dieselbacterie, geen rookpluim.
We hebben af en toe een lekkende brandstofpomp, maar we vervangen dan de dichtingen door viton, en dan geen last meer. Iets minder power, maar minder slecht voor het milieu, geen dieselbacterie, geen rookpluim.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Reed toevallig vanmiddag langs tankstation met HVO, scheelde 9 ct (duurder) tov de normale diesel.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Zo weinig maar, dat is geen geld! Als je voor maar 9 cent per liter milieuschade kan beperken!
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Als het ZO belangrijk is waarom dan duurder ipv goedkoper. Een kwestie van simpel lagere accijns. Maar ja den Haag heeft schijnbaar toch andere prioriteiten.
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Ben erg tevreden met deze ontwikkeling . Onze snackbar kreeg eerst maar 20 euro voor 100 liter oud vet op dit moment rond de 100 .
Re: Ervaringen met tanken van nieuwe bio-diesel HVO 100?
Van dit bericht ontving ik een melding. Het bleek een vraag te zijn. (Daar is het uitroepteken dus niet voor bedoeld). Ik knip en plak hem in het topic:Hymerferry schreef: ↑di 12 apr 2022, 17:57Reed toevallig vanmiddag langs tankstation met HVO, scheelde 9 ct (duurder) tov de normale diesel.
En wat kostte dat even ter vergelijking met premium diesel.