Busbiker en APK-keuring

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80382
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door Dafluc »

Okee. Sorry.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door AadenAnke »

Ik heb een Memo vergelijkbaar met de busbiker maar is op het draaipunt niet te demonteren. En zonder gereedschap zeker niet te demonteren. Bij de vorige camper zat een hele kast er op via een frame met 2 borg bouten. Zaten zelf borgende moeren op. Hele kast verwijderen of vleugel moeren er op zetten meneer. Dus elk jaar 2 moeren er af draaien vleugelmoeren er op keuren klaar vleugel moeren er af en weer borgmoeren er op. De keurmeester wist het al als ik hem de brug opreed gaf hij de ratel met dop 10 al lachend aan

Gr. Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door doov »

"Regels zijn regels!"

Aldus de BOA, keurmeester etc
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door Transitje »

Een Ducato, en gelijkvormige Citroën en Peugeot, heb je in de lengte van 5.99 meter op kenteken, aan de achterzijde zit er aan beide kanten een rubber blok waardoor de betreffende bus dus langer wordt dan de genoemde 5.99 meter. Kan schijnbaar geen kwaad voor de lengteberekening bij APK, tol en dergelijke.
Ik kan bij onze bus de fietsendrager met één beweging verwijderen zonder daarvoor gereedschap te gebruiken en dan blijven de restanten als scharnieren binnen de rubberblokken afmeting.
Groeten

Klaas
Wielemaker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 aug 2016, 14:17

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door Wielemaker »

Een update:
Wij kwamen dit probleem ook tegen. We hebben een buscamper Knaus boxstar op Fiat Ducato, 5.99m af fabriek, met busbiker erop langer, van februari 2021 dus die moest voor de eerste keer AKP gekeurd worden. Bij Mobiledrome (Oud-Gastel) werd de camper niet goedgekeurd voordat we lichten aan de zijkanten hadden laten monteren a raison van 6 uur werk en 2 weken wachten. Busbiker heeft de relevante RDW-documentatie geleverd op grond waarvan duidelijk is dat deze drager LADING is, want het bovendeel is (na eventuele gratis aanpassing met draaiknoppen) zonder gereedschap verwijderbaar. Bovendien staat in de APK regelementen dat er bij een personenwagen (dus niet bedrijfsbus) rondom dingen aan het voertuig mogen uitsteken: van voren max 25 cm, opzij max 10 cm uitgezonderd inrichting voor achteruitkijken, van achteren 75 cm. Denk hierbij aan verstralers, bolle wangen voor bedverlenging, trekhaak. De balk die onderaan resteert bij demonteren van het fietsdragerdeel valt ruim binnen die 75 cm.
Toch heeft het me veel moeite gekost om op korte termijn (vakantie gepland) een garage te vinden die de bus alsnog wilde goedkeuren. De meeste hebben geen tijd op korte termijn en/of willen ook eerst lampen monteren. Onze leverancier Swart in Balk zou hem goedkeuren maar heeft geen tijd. Uiteindelijk gelukt bij ACTGlerum Kapelle die helemaal volgeboekt was maar ons uit de brand wilden helpen en zelf ook iets opsteken. Ze hebben de documentatie (gekregen van busbiker) doorgelezen en bovendien ruggespraak gehouden met RDW. Op een 6-meter camper die mét de busbiker eraan langer dan 6 meter wordt hoeft GEEN extra zijverlichting gemonteerd te worden.
Mijn advies: vraag de documentatie op bij busbiker en zoek een garage die bereid is om zich er een uurtje in te verdiepen en/of ruggespraak met RDW te houden want je 6-meter camper met busbiker eraan kan gewoon binnen de regels APK worden goedgekeurd. Hopelijk wordt dit breder bekend want wij hebben twee dagen extra pre-vakantie stress genoten.
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door AadenAnke »

Onze buscamper van 2018 heeft een memo wegdraaibare drager kan niet zonder gereedschap verwijderd worden de eerste keer dat de camper apk gekeurd werd gelijk een steekproef en de rdw keurmeester maakte de opmerking hoort er af te zijn maar voordat ik weg ben zit hij er alweer op maar je weet het! En hij keurde het goed. De keurmeester van de garage vertelde mij meestal is het van je weet dat het niet mag. 2 keer ging hij ff naar het toilet en bij terugkomst was de drager er af moest hij er wel constant overheen stappen en omheen lopen. Zat er inderdaad al weer op voor dat hij weg is. Maar het kan zijn dat hij hem officieel afkeurt dan hebben we een aantekening!
Het is maar net wie tref je en hoeveel risico wil het keuring station nemen. Paul en ik hebben er al eens flink over gehad. Paul wilde zelfs in digitale pen klimmen naar de rdw

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door PaulBng »

Niet helemaal correct.
In mijn geval ging het niet over zij-markerings lampjes. Die zitten er op, want mijn bus is 6m40.

Het ging over welke nummerplaat er achter op de drager moet.
Aangezien de fietsdrager niet zonder gereedschap te verwijderen is, is het geen lading maar deel van het voertuig.
Dus gele plaat achterop de drager.

Aangezien de toegevoegde lengte binnen de marge valt hoeft de administratieve lengte niet aangepast te worden.
Driekske
Berichten: 755
Lid geworden op: wo 07 jun 2023, 12:44

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door Driekske »

En volgens mij moeten de lampjes ook nog op bepaalde hoogte en afstand aangebracht zijn dacht ik
maar hoor dit ook graag van Tonic :thumbup:
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door tonic »

Omdat je er om vraagt :-B :

Deze regel geldt voor voertuigen in gebruik genomen voor 1-1-1998 en dus langer zijn dan 6 meter.
Is het voertuig ouder dan 1-1-1998 en langer dan 6 meter dan hoeven er alleen oranje reflectoren geplaats te zijn.

Zijmarkeringslichten en ambergele retroreflectoren moeten op de volgende wijze zijn geplaatst:
Indien het voertuig langer is dan 6,00 m, moet ten minste één zijmarkeringslicht en één retroreflector zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevinden;
De onderlinge afstand tussen de zijmarkeringslichten en de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren mag niet meer dan 4.00 m bedragen,
De afstand van het meest naar voren gelegen zijmarkeringslicht en van de meest naar voren gelegen retroreflector tot de uiterste voorzijde van het voertuig mag niet meer dan 4,00 m bedragen,
De afstand van het meest naar achteren gelegen zijmarkeringslicht en van de meest naar achteren gelegen retroreflector tot de uiterste achterzijde van het voertuig mag niet meer dan 1,00 m bedragen.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door tonic »

Wielemaker schreef:
do 22 feb 2024, 19:34
Een update:
Wij kwamen dit probleem ook tegen. We hebben een buscamper Knaus boxstar op Fiat Ducato, 5.99m af fabriek, met busbiker erop langer, van februari 2021 dus die moest voor de eerste keer AKP gekeurd worden. Bij Mobiledrome (Oud-Gastel) werd de camper niet goedgekeurd voordat we lichten aan de zijkanten hadden laten monteren a raison van 6 uur werk en 2 weken wachten. Busbiker heeft de relevante RDW-documentatie geleverd op grond waarvan duidelijk is dat deze drager LADING is, want het bovendeel is (na eventuele gratis aanpassing met draaiknoppen) zonder gereedschap verwijderbaar. Bovendien staat in de APK regelementen dat er bij een personenwagen (dus niet bedrijfsbus) rondom dingen aan het voertuig mogen uitsteken: van voren max 25 cm, opzij max 10 cm uitgezonderd inrichting voor achteruitkijken, van achteren 75 cm. Denk hierbij aan verstralers, bolle wangen voor bedverlenging, trekhaak. De balk die onderaan resteert bij demonteren van het fietsdragerdeel valt ruim binnen die 75 cm.
Toch heeft het me veel moeite gekost om op korte termijn (vakantie gepland) een garage te vinden die de bus alsnog wilde goedkeuren. De meeste hebben geen tijd op korte termijn en/of willen ook eerst lampen monteren. Onze leverancier Swart in Balk zou hem goedkeuren maar heeft geen tijd. Uiteindelijk gelukt bij ACTGlerum Kapelle die helemaal volgeboekt was maar ons uit de brand wilden helpen en zelf ook iets opsteken. Ze hebben de documentatie (gekregen van busbiker) doorgelezen en bovendien ruggespraak gehouden met RDW. Op een 6-meter camper die mét de busbiker eraan langer dan 6 meter wordt hoeft GEEN extra zijverlichting gemonteerd te worden.
Mijn advies: vraag de documentatie op bij busbiker en zoek een garage die bereid is om zich er een uurtje in te verdiepen en/of ruggespraak met RDW te houden want je 6-meter camper met busbiker eraan kan gewoon binnen de regels APK worden goedgekeurd. Hopelijk wordt dit breder bekend want wij hebben twee dagen extra pre-vakantie stress genoten.
Even mijn zienswijze op dit verhaal:
Als een fietsendrager vast aan het voertuig is gemaakt (dus niet te verwijderen zonder gereedschap) dan ben je het voertuig aan het verlengen. Dan zal de verlichting aangepast moeten worden. Aan de zijkant moeten dan zijmarkeringslichten aangebracht worden als het voertuig door deze verlenging langer wordt dan 6 meter. Ook aan de achterzijde moet dan de verlichting aangepast worden een voertuig mag bijvoorbeeld maar 2 remlichten hebben (het derde remlicht niet meegerekend) en door de verlenging zou je er zomaar 4 kunnen hebben. Verder mag het voertuig maar 1 mistlamp aan de linkerkant hebben je zou er door de verlenging zomaar 2 aan de linkerkant kunnen hebben. Ook moet de drager dan voorzien worden van een gele nummerplaat achter op de drager (dat is het achterste punt van het voertuig geworden) en geen witte (deze zijn alleen voor lading of aanhangers).
Verder mogen de lichten aan de achterzijde maximaal 50cm vanaf het breedste punt van het voertuig gemonteerd zitten. Bij de meeste fietsendragers zitten deze veel te ver naar binnen. Dus als de fietsendrager vast gemonteerd zit heb je meestal te veel verlichting aan de achterzijde en zitten veel van deze lampjes ook te ver naar binnen gemonteerd.
Als een fietsendrager zo gemonteerd zit dat je hem zonder gereedschap kunt verwijderen dan wordt deze drager gezien als lading en dan heb je geen last van deze regels. Klinkt misschien dom maar vergelijk het is met een gewone personenauto, fietsendrager op de trekhaak zonder gereedschap te verwijderen. Witte plaat erop, teveel verlichting en ook meestal te ver naar binnen.

Dan krijgen we het lengte verhaal APK zit de fietsendrager vast op het voertuig dan ben je het voertuig aan het verlengen. Kom je dan boven de 6 meter dan zou er zijmarkering aangebracht dienen te worden
Is de drager zonder gereedschap te verwijderen (lading) dan is dat niet nodig. Verder staat er in de APK regelgeving dat je een fietsendrager niet meetelt in de lengte berekening als hij inklapbaar/verwijderbaar is.

Waar gaat het in het bovenstaande bericht verkeerd?
- basis voertuig 5,99m lang dus geen zijmarkering.
- fietsendrager van Busbiker is verwijderbaar mits hij voorzien is van de kunststof draaiknoppen dit is niet altijd zo (gratis verkrijgbaar via Busbiker).
- Bij dit laatste type Busbiker blijft alleen het zwenkgedeelte wel zitten (niet verwijderbaar zonder gereedschap) en daar komen de misverstanden tussen diverse APK keurmeesters. Is die balk deel van de fietsendrager? (dan tellen we hem niet mee)Of is het een vast deel van het voertuig geworden (je wordt dan langer dan 6 meter).
-Busbiker levert papier waaruit blijkt dat het geheel als lading gezien kan worden.
-De RDW technische helpdesk is blijkbaar ook op de hoogte van deze zienswijze.

Zover het Busbiker verhaal daarbij moet ik wel opmerken dat ik hier diverse zelfbouw fietsendrager voorbij zie komen die ook niet aan de eisen voldoen. die kun je het beste verwijderen voordat je naar de APK gaat. Ook zijn niet alle APK keurmeesters precies op de hoogte van deze eisen dus verschillen zullen blijven bestaan. Dit voordat we weer 100 opmerkingen krijgen van ja maar bij mij is het wel goedgekeurd bla bla bla :-B

Verder zou het bovenstaande bericht misschien niet voldoen aan de forum regels. We mogen geen koude douche geven maar het bedrijf welke het afkeurt wordt met naam genoemd. Maar we mogen ook geen warme douche geven maar wel vernoemen we het bedrijf welke het wel goedkeurt. Een bedrijf A en een bedrijf B zou netter zijn volgens mij
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door amigob2 »

Minder leuk onderwerp voor mij. mijn bus is 5.92m en heb een reservebanddrager op de achterdeur gemaakt.
Nu is hij dus een beetje meer dan 6 meter. Geen rekening mee gehouden.
Waar kan ik de regels vinden voor die breedte en zij verlichting. Even een afweging doen of ik
het er ieder jaar een keer afschroef of dat ik toch die verlichting monteer. Is ook niet een groot probleem.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door tonic »

Volgens mij staan de regels voor het plaatsen van de zijmarkering 2 berichten naar boven :-B
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door amigob2 »

Ik lees daar alleen wat je achter op de bus moet/mag, niet over de zijmarkeringsverlichting.

Ik ben er achter gekomen dat Mercedes ( en aftermarket ) gewoon de sierstrips voor mijn bus leveren
Die hebben de reflector, verlichting er in. Moest alleen een Chassis nummer hebben van een bus die dat heeft.
En dat vind je op auto verkoop sites in Norwegen, daar wordt het Chassis nummer bij de advertentie gezet.
Invoeren in Mercedes EPC en die geeft me dan alle onderdeel nummers. Hoef alleen maar na te denken over
het aansluiten.
Moeten die dingen aan met de verlichting of altijd als het contact aanstaat ?
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Busbiker en APK-keuring



Bericht door tonic »

tonic schreef:
vr 23 feb 2024, 12:12
Omdat je er om vraagt :-B :

Deze regel geldt voor voertuigen in gebruik genomen voor 1-1-1998 en dus langer zijn dan 6 meter.
Is het voertuig ouder dan 1-1-1998 en langer dan 6 meter dan hoeven er alleen oranje reflectoren geplaats te zijn.

Zijmarkeringslichten en ambergele retroreflectoren moeten op de volgende wijze zijn geplaatst:
Indien het voertuig langer is dan 6,00 m, moet ten minste één zijmarkeringslicht en één retroreflector zich in het middelste derde gedeelte van het voertuig bevinden;
De onderlinge afstand tussen de zijmarkeringslichten en de onderlinge afstand tussen de retroreflectoren mag niet meer dan 4.00 m bedragen,
De afstand van het meest naar voren gelegen zijmarkeringslicht en van de meest naar voren gelegen retroreflector tot de uiterste voorzijde van het voertuig mag niet meer dan 4,00 m bedragen,
De afstand van het meest naar achteren gelegen zijmarkeringslicht en van de meest naar achteren gelegen retroreflector tot de uiterste achterzijde van het voertuig mag niet meer dan 1,00 m bedragen.
Schakeling gewoon via de normale verlichting
Plaats reactie