AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

Vandaag werd na een lange wachttijd de 'Softclose' aantrekhulp geleverd, besteld bij AST-Technik tevens de fabrikant ervan.
Omdat er een aantal mensen zijn die het ding graag willen zien in wat meer detail inclusief de montagestappen heb ik dit topic aangemaakt.
Deze Softclose zorgt ervoor dat de schuifdeur van de Ducato/Boxer/Jumper net dat laatste zetje krijgt om volledig gesloten te zijn wat je mist als je de deur net niet hard genoeg schuift/trekt of kunt schuiven/trekken. (Het zorgt er tevens voor dat de mensen die dat wel kunnen dat niet meer hoeven. :) )

Stap 1 Het bestellen
Je bestelt de Softclose het makkelijkst via email nadat je via het contactformulier een offerte hebt aangevraagd: http://www.ast-technikmodellbau.de/Kontakt/.
Er ging bij mij enige tijd overheen tussen eerste aanvraag en ontvangen offerte waarmee ik kon bestellen (ruim 4 weken) maar daar zat de CMT beurs in Stuttgart tussen.
Daarna ontvang je keurig een orderbevestiging en de rekening om vooruit te kunnen betalen, zelf overschrijven, alle gegevens staan op de factuur. Paypal oid wordt niet ondersteund. De vermoedelijke leverdatum staat ook op de factuur (daar zat ook weer 3 weken tussen) maar vandaag dus geleverd. Track & Trace gaat via email van DHL, pakket werd verzonden op de datum die vermeld was op de factuur :thumbup:

Stap 2 Uitpakken
Populair gezegd, "Unboxing" :wink:
De onderdelen zitten keurig verpakt in een kartonnen doosje met voorgevormd gerecycled schuim (lijkt op 'piepschuim') als vulmateriaal. De Duitstalige handleiding ligt bovenop en zover ik tot nu kan beoordelen is alles compleet.
De optionele kunststof beschermkap voor het draaiende gedeelte (of je vingers, net hoe je het bekijkt) heb ik niet besteld á € 25,- aangezien ik daar een kilo filament voor de 3D printer voor kan kopen en er zelf op die manier wel 50 kan maken gok ik zo.

Alle onderdelen bij elkaar weegt de Softclose zo'n 1,4 kg.
ast_1.jpg
ast_1.jpg (132.64 KiB) 6932 keer bekeken
Stap 3 ga ik vanavond mee beginnen in de loods
Laatst gewijzigd door JTG op vr 21 feb 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: AST-Technik Softclose - Inbouwverslag



Bericht door geertkb »

Ik ga het volgen, mooi dat je ons meeneemt in deze uitbreiding.


Groet Geert
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AST-Technik Softclose - Inbouwverslag



Bericht door gjvonk »

Ik ga deze ook volgen; voor nu voldoet de lus, maar in de toekomst ga ik daar misschien anders over denken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AST-Technik Softclose - Inbouwverslag



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag over een offerte, dus ik ga morgen maar eens bellen...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose - Inbouwverslag



Bericht door JTG »

De beloofde stap 3 (en meer)
Benodigde materialen:
-Inbus sleutel maat 6
-Torx sleutel maat 50 (gelukkig had ik die nog liggen van de gordel aanpassingen)
-Metaalboortjes maat 2 en 5
-Metaal gatenboor? (zo'n taps toelopende boor met verdiepingen) maat 4 tm 20 (tot en met 12 is nodig)
-Afdichtingskit (ik heb Sikaflex 221 gebruikt want had ik nog liggen van de achterramen maar elke andere een MS Polymeer zal ook wel werken :wink: )
-Ronde vijl
-Schilderstape

Als eerste de schuifdeur van onderaf ondersteund met 2 gereedschapskistjes (Systainer maat 3 en maat 1 past precies) en vervolgens met inbussleutel 6 de twee bouten losgemaakt. Het metalen plaatje wat ertussenin bevestigd moet worden over de gaten heen gelegd en de onderkant gemarkeerd met schilderstape zodat ik straks ook nog kan zien waar het midden is.
Daarna de twee bijgeleverde boutjes gebruikt om alles te bevestigen. Let op, de ringetjes zijn conisch en moeten met de bolle kant tegen naar je toe als je op de boutjes kijkt.
ast_2.jpg
ast_2.jpg (71.63 KiB) 6848 keer bekeken
Vervolgens moet de deur 1 streepje 'verder' worden gezet. De Torx bout is maat 50(!). Ik had geen idee of de hele deur los zou kunnen komen bij het losdraaien van die bout en was niet van plan om dat uit te proberen dus ik heb dit boutje net ver genoeg losgemaakt dat ik de deur een tandje op kon schuiven en vervolgens weer vastgeschroefd.

Tenslotte een voorzichtige test of de deur weer gewoon gesloten kan worden en alles functioneerde naar behoren.

Aan het einde van deze stap ziet het er vanbinnen zo uit:
ast_3.jpg
ast_3.jpg (30.6 KiB) 6846 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: AST-Technik Softclose - Inbouwverslag



Bericht door AadenAnke »

@JTG mooi wat je ons laat zien en vertelt. Ben nog steeds heel geïnteresseerd. Blijf je nog ff volgen.

Gr. Aad
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

Dank voor de reacties dusver allemaal :thumbup:

Het werd laat gisteravond, maar uiteindelijk heb ik alles kunnen monteren.

Stap 4 Gaten boren in stijl
De handleiding is hier best summier eerlijk gezegd. Even vrij vertaald; "houd de mal tegen zowel de C-stijl als het gelagerde busje (koperkleurig) aan en dat geeft aan waar je kunt boren." Dat is uiteindelijk wel zo, maar iets rechthoekigs tegen een rond lager houden geeft overdreven gezegd een marge van ongeveer 5 graden schuin omhoog en schuin naar beneden met mijn timmermansoog. :wtf:

Eerst iets geprobeerd met een plank ten opzicht van de vloer en een grote schrijfhaak maar voor die opstelling had ik geen hand meer over om de boormal vast te houden en ik mistte er ook een om af te tekenen. Toen bedacht dat de wand van de hoge kast eigenlijk ook zou voldoen als referentie en dus met een veel kleiner plankje de marge 'scheef' verkleind.

Aftekenen direct op het staal kan natuurlijk ook, maar ik gebruik er altijd schilderstape voor. Als ik de positie dan wil herzien is dat 2 seconden werk. Zelfde methode als bij de montage van alle andere gaten in bus-y.
ast_4.jpg
ast_4.jpg (80.16 KiB) 6773 keer bekeken
Van alle gaten is het grootste gat het moeilijkst omdat de stijl schuin wegloopt vanaf het midden van het gat. Ik vermoed zomaar dat versie 2.0 van deze Softclose het sensorgat een halve centimeter naar rechts opschuift. De beugel aan de schuifdeur zal men dan ook moeten vervangen zodat de magneet mee opschuift.

Eerst alles met een 2 mm boortje aangeboord en vervolgens met een 5 mm boortje doorgeboord. Dit is best lastig omdat je door 3 lagen staal heen moet bij sommige gaten. Vergeet niet de deur open te doen anders raak je waarschijnlijk je bekleding of heb je extra ventilatie gemaakt op een plek waar je die niet wilde. Tip: Gebruik een stukje electriciteitsbuis 5/8" om je boortje heen zodat je nooit zomaar verder kunt boren dan je vooraf bedenkt.

Uiteindelijk ziet het er dan aan het einde van deze stap zo uit:
ast_5.jpg
ast_5.jpg (40.25 KiB) 6773 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

Stap 5 Gaten worden groter
Nadat alle gaten zijn gemaakt met de 5 mm boor heb ik de trappenboor gebruikt om alles op 8 mm diameter te boren aan de binnenkant (geen foto van). Aan de buitenzijde kun je er niet bij met een boor tenzij je de hele schuifdeur eruit haalt.
Nogmaals, ben ik mijn eentje bezig vanavond dus zowiezo geen goed idee om met een schuifdeur te gaan jongleren en bovendien moet de deur ook weer teruggeplaatst en afgesteld worden dan.
Het gat voor de sensor opgeboord naar 12 mm met de trappenboor en vervolgens met een normaal metaalboortje alle gaten op 8 mm door alle resterende lagen metaal heen. Deur open!
Het grote gat voor de sensor zo tot 10 mm door de lagen heen geboord en toen waren de diameters metaalboor in ons assortiment op dus verder met de ronde vijl.
ast_6.jpg
ast_6.jpg (80.37 KiB) 6738 keer bekeken
De foto's spreken voor zich denk ik, uiteindelijk past alles netjes, maar je ziet hoe weinig speling er eigenlijk maar is tussen de RVS rails van de schuifdeur en het RVS plaatje wat voor de Softclose gemonteerd moet worden. Het was even schrikken voor mij :DD in elk geval. Gelukkig zat het goed zoals je in onderstaande foto kunt zien:
ast_7.jpg
ast_7.jpg (36.03 KiB) 6738 keer bekeken
Op naar stap 6
Laatst gewijzigd door JTG op vr 21 feb 2020, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

Stap 6 Anti roest en lijmen
Nu dat alles lijkt te passen is het tijd om het blanke staal te beschermen. Dit staat niet in de handleiding, die beperkt zicht tot het insmeren met dichtmiddel rond de schroefgaten, maar dit is natuurlijk wel het uitgelezen moment om het te doen....

Even laten drogen en vervolgens het genoemde dichtmiddel ook rond de schroefgaten, in de verticale gleuf aan de buitenkant van de bus (onder het plaatje ter opvulling) en een streepje langs de bovenkant tegen en verdwaalde regendruppel. Ook hier; Dit is het moment.
ast_8.jpg
ast_8.jpg (89.07 KiB) 6722 keer bekeken
En toen voltrok zich een kleine ramp....
Bij het plaatsen van het met lijm ingesmeerde plaatje ging er iets niet helemaal goed waardoor het meest rechter stukje draadeind scheef kwam te zitten. Op zichzelf geen probleem, maar de RVS schuifrails 'ving' net het korte verticale stukje van het plaatje waardoor het ineens geen kant meer op kon.
Enige oplossing was een klein tikje geven tegen het draadeind en natuurlijk ging dat stukje draadeind direct los van zijn plaatje. :bang:
(en zo hard was dat tikje echt niet :think: )

Afijn, met weer wat bewegingsruimte het plaatje op de juiste plek kunnen manoeuvreren het het draadeindje zover mogelijk de bus in getrokken. Gelukkig was de flens er niet vanaf, het draaide echter wel mee. Probleem voor later.

Ook als je dit probleem niet hebt gehad ziet het er aan het einde van stap 6 zo uit:
ast_9.jpg
ast_9.jpg (32.98 KiB) 6722 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op vr 21 feb 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

Stap 7 Motorhuis vastschroeven en testen
Op naar de laatste stap van de montage/inbouw. Deze stap is eigenlijk kinderspel en omvat niet veel meer dan moertjes vastdraaien en 2 stekkertjes aansluiten. Belangrijk is dat je in de gaten houdt of er voldoende speling overblijft tussen het koperen lagertje en het draaiende gedeelte op de motor. De handleiding zegt 2-3 mm tussen 2 genummerde punten maar het plaatje waar dit bij staat is kleiner dan een postzegel :crazy:

Maar goed met wat voorstellingsvermogen is wel te begrijpen dat bij een dichte deur het lagertje niet tegen het draaiende gedeelte hoort te zitten en dat bij een net niet sluitende deur het draaiende gedeelte het lagertje net moet kunnen 'grijpen' ander is er geen 'close' effect.

De basispositie van het motor huis is in de meest rechtse stand (zover mogelijk van het lagertje vandaan). Daarna heb ik het huis wat opgeschoven naar links tot ik 2-3 mm tussenruimte over had. Het bevestigen van het rechts moertje ging eigenlijk zonder enig probleem, natuurlijk moet ik het draadeind vasthouden voor de eerste paar slagen maar daarna 'greep' het vast en kon ik verder draaien zoals normaal (gelukkig). :D
ast_10.jpg
ast_10.jpg (36.24 KiB) 6691 keer bekeken
Daarna een spannend moment, het motortje aansluiten op een tijdelijke voeding om de functie te testen. Hier een beetje verwarring, Alle documentatie en ook een YouTube filmpje van de bedenkers zeggen 3A zekering terwijl op het motortje staat 5A en de meegeleverde zekering eveneens een 5A zekering is. Nu ja volgende keer zal ik het 'meten' met een 3A zekering maar die had ik tijdens de montage niet bij de hand.

Voor het aansluiten wordt zelfs een zekeringhouder en Wago 221 klemmetje meegeleverd.

Tijd voor een eerste 'draai' met de deur open (better safe than sorry). Dit ging prima en daarna een eerste test met de deur (volledig) dicht...
Ook prima, maar ik moet de moertjes (veel) strakker aandraaien want het hele motorhuis beweegt een beetje tijdens de draai wanneer het lagertje wordt 'gepakt'.

Alles lijkt te werken, in elk geval handmatig. Inmiddels is het tegen middernacht en ga ik opruimen. Vrijdag gaan we proberen of een en ander ook automatisch werkt als alles is aangesloten op de huishoudaccu.

Aan het einde van deze stap ziet het er zo uit (klaar voor de afwerking):
ast_11.jpg
ast_11.jpg (41.96 KiB) 6691 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op vr 21 feb 2020, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door apco »

Mooi dit inbouw verslag!

Even een offtopic vraagje, ik zie op de foto een geheel andere deur roller dan ik heb.
Deze ziet er steviger uit, de roller die in mijn 2010 ducato zit heeft een enkel oortje en die hangen een beetje door. Past deze ook op de ducato van 2010?

ga zo door interesant!

Groet Apco
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door JTG »

@apco Ja, vanaf 2006 en later gaat het passen volgens AST Technik.
De bijgeleverde handleiding beschrijft inderdaad ook een andere instellingswijze/schroef om de deur op te schuiven voor de eerdere variant.
apco
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 15:32

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door apco »

Beste Jtg,

Ik bedoelde of de rolgeleiding die u heeft op mijn ducato zou passen, ik kan namelijk die met de “dubbele oortjes” nergens vinden.

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de softlock maar dat is voor later.

Groet Apco
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag



Bericht door AadenAnke »

@ JTG ja een derde handje is altijd erg handig! Mooi verslag tot nu toe. :thumbup:

Gr. Aad
Plaats reactie