AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 647
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door jheeck » vr 18 sep 2020, 14:34

De luitjes van AST-Technik timmeren leuk aan de weg, ik kon softclose af fabriek meebestellen op mijn Adria Twin en volgens de Adria dealer is dat deze. Uiteraard gedaan.
In bestelling: Adria Twin Supreme 640 SLB automaat.

Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 450
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door DynaDetty » di 20 okt 2020, 5:52

Hier wordt de softclose door de bedenkers zelf ingebouwd.

https://youtu.be/lAQzgY7PRPE





D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 15325
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door PaulBng » di 20 okt 2020, 8:47

Nog even een opmerking.
Indien de Softclose op een circuit staat waarvan je de spanning hebt uitgezet, en je zet hem weer aan, maakt hij een referentie-omwenteling. Let op je vingers!


Paul

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3061
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door gjvonk » di 20 okt 2020, 9:17

Het meest logische is toch om de softclose aan te sluiten op het elektrisch circuit van de auto?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 15325
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door PaulBng » di 20 okt 2020, 9:25

Dat kan.
Ik kon daar geen extra bedrading krijgen zonder onder de bus door te gaan.
En aangezien daar wel de voeding van het trapje ligt...

Die gaat via een soort van EBL. Staat de hoofdschakelaar van de HH accu aan, gaat ie daar op.
Staat ie uit, dan via de start accu en D+. Dus draai ik de sleutel om terwijl de HH accu uitstaat, draait ie een rondje.

De bekabeling kwam zo af fabriek. Ik vind het wel prima.


Paul

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3061
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door gjvonk » di 20 okt 2020, 9:44

Ik had verwacht dat de bekabeling van de elektrische deurvergrendeling en de aansturing van de laadruimte verlichting daar in ieder geval in de C stijl aanwezig is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 15325
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door PaulBng » di 20 okt 2020, 9:48

Ik heb werkelijk geen idee.

Overigens lijkt de Softclose in de laatste video een nieuwere versie met die beveiliging. Ik heb niet geprobeerd mijn vingers ertussen te houden

Het is twee of drie keer voorgekomen dat het aangrijppunt van het wieltje precies boven het rollager uitkwam. Dan stopt hij wel en loopt terug. Alleeen geen piepje.


Paul

da_sies
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door da_sies » do 22 okt 2020, 12:13

er is inderdaad een nieuwe versie met voltage monitor en obstacle detection uitgebracht bij de Dusseldorf messe, inclusief prijsstijging helaas. 470EUR excl cover en verzendkosten.

Ik twijfel nog door de prijs; kan ik dit niet zelf maken of toch maar gewoon voor een lus gaan.

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 215
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door DucatoDolf » vr 23 okt 2020, 20:49

Ik vraag me dan ook af wat het voordeel van de Softclose is tov een lus/handvat op de juiste plek (aan de kant van het slot, zoals enkelen alhier hebben gedaan.)

Door de prijs heb ik al besloten een extra handvat te maken, maar zijn hier nog nadelen van? Moet je dan toch nog hard trekken? Misschien is een handmatige hefboom dan een oplossing?

Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 922
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B
Contact:

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door joske501 » vr 23 okt 2020, 20:55

Beste,

Eigenlijk kan je met een spansluiting hetzelfde bereiken, dit werkt natuurlijk maar aan de binnenzijde terwijl de softclose ook werkt als je buiten de wagen staat.

https://www.gezochteonderdelen.nl/websh ... ilver.html

https://www.kippcom.nl/nl/nl/Producten/ ... ouder.html



Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 15325
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door PaulBng » vr 23 okt 2020, 21:04

Zo'n spansluiting zou haaks op de deur moeten staan. En dan de beugel om een haak friemelen voor je de deur dicht kan trekken.
Lijkt me een beetje een gedoe. Maar het is te proberen...

Een lus werkt wel. Zit er bij mij nog steeds op. Maar nog steeds moet je de deur een redelijke gang geven.


Paul

Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 922
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B
Contact:

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door joske501 » vr 23 okt 2020, 21:10

Beste,

En laat het nu net de bedoeling zijn van de softclose om de deur GEEN gang te moeten geven om te sluiten.
Met een spansluiting bereik je hetzelfde, dat het niet fraai zal staan in de wagen is een feit, maar het prijsverschil is dan ook enorm.
De spansluiting is dan ook een extra veiligheid tegen inbrekers als je in de wagen verblijft.
Ik heb ook al overwogen om mijn extra schuifsluiting te vervangen door zo een spansluiting. Er zijn ook vrij korte modellen te vinden die niet zo ver in het interieur binnendringen.
https://www.amazon.nl/ZKSM-spansluiting ... B081RFH17P

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 215
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door DucatoDolf » vr 23 okt 2020, 21:20

Ja dat dus. Jullie hebben allebei een punt. Dat gang is alles vind ik zo niet tof. Steeds met samengeknepen billen de deur in het slot getrokken afgelopen reis. Of gewoon zachtjes dicht gedaan zonder dat ie echt dicht zat. Om de buren niet te storen.

Maar alleen een extra lus/handvat is het dus ook niet wat ik al dacht. Die spansluiting is een goede. Zoiets iig.

Buiten druk ik 'm altijd dicht met een klein gangetje en tegelijk drukken. En als we buiten zitten hoeft ie niet perse klikvast dicht. Gaat vooral om 's avonds voor het slapen gaan.

Thanks voor de inspiratie.

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2785
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: AST-Technik Softclose: inbouwverslag

Bericht door henk en lila » vr 23 okt 2020, 21:35

Even de voordeur op een kier en je schuifdeur fluistert dicht ( maar ik wil toch een softclose alleen gaat die nooit passen)

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Plaats reactie