Schokbrekers vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door 309T16 »

Ik vind het een groot verschil of je nou de veren van een personenauto vervangt of die van een camper.

Gewone auto's doe ik met de bekende veerspanners. Maar de J5/Ducato met:
Bijlagen
Veertool.jpg
Veertool.jpg (137.91 KiB) 457 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door AadenAnke »

Dat is wel een hele professionele

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Kroppie »

en veilig, ook nooit weg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door 309T16 »

Inderdaad een stuk prettiger om te doen zo.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door jopan53 »

Heb een aantal maanden geleden zelf mijn schokdempers vervangen.

Luister vooral naar het professioneel advies op dit forum. Voor een DIY is het te doen maar begint er niet aan als je het niet aankunt.

Advies van een niet professionele DIY voor vallen en opstaan:
  • Veiligheid 1st: koopt een stevige set veerklemmen of leent er een.
  • Bijna onbegonnen werk om het alleen te doen. Vooral het terug monteren van de veerpot.
  • Neemt voldoende foto’s voor en tijdens de demontage van waar alles past, hoe de onderdelen t.o.v. malkaar uitlijnen etc. Let er vooral op waar, welke onderdelen stonden toen de schokdemper der ‘PLOTS” uitkomt.
  • De veerarm moet zo laag als mogelijk om de schokdemper der gemakkelijk uit en in te krijgen. Maar zorg voor ondersteuning zodat de cardanas niet uit de versnellingsbak loskomt. Wat geen drama is maar toch beter te voorkomen.
  • Bij DIY-veerklemmen is het belangrijk, waar en onder welke hoek je de veerklemmen plaats om de boven- en onderkant van de veren horizontaal en evenwijdig aan malkaar in te drukken.
  • Om kop van de schokdemper, bij montage gemakkelijk uit te lijnen t.o.v. de drie gaten, gebruik je een simpel hulpmiddel. Neem een lange bout (10cm?) met dezelfde diameter van de bouten die je losmaakt in het dashboard. Slijpt het uiteinde puntig en plaats die bout in 1 van de drie gaten. Die bout kun je dan van onder de wagen zien en gebruiken als richtpunt voor het gat in de kop van schokdemper. Bij mijn Hymer B654 had ik, van onderaan, voldoende plaats om de die bout vast te houden en schokdemper in de juiste positie te draaien. Van zodra de kop over de lange bout past, probeer je 1 van de 2 andere gaten te laten passen en schroef je der een bout in en dan hangt de schokdemper.
  • Als DIY heb je weinig of geen ervaring, welke delen nog prima zijn en welke delen moeten vervangen worden. Ik kocht daarom “ALLE” onderdelen nieuw en dan ben je terug goed voor hopelijk 100.000km.
Succes, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door amigob2 »

> Vooral het terug monteren van de veerpot.

Hier had ik ook last mee de eerste keer dat ik dit bij mijn XC70 deed, maar de tweede keer heb ik de
draagarm er ook onderuitgehaald, waardoor je onder de poot een garagekrik kunt zetten waardoor het dus heel makkelijk alleen gaat.
Garagekrik alleen gebruiken om hem op zijn plek te houden, niet in drukken.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door ine »

Heb de veerpoten (Monroe), toplagers enz. besteld. Artikelnummer gevonden op de oude. Ook garage (dezelfde die onze camper apk keurt) gevonden die veerspanners heeft en ze erin zet.
Dan monteert zoon alles er weer in.
Gaat goedkomen.
Bedankt voor de welgemeende adviezen.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door EasyBee »

Als het er weer onder zit. Laat hem uitlijnen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door ine »

Zeker. Uitlijnen gaat ook gebeuren.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen : gefixt



Bericht door ine »

Veerpoten zitten er weer onder. Met dank aan mijn zoon. Materiaal 211 euro en (40 e inzetten vd poten (garage))
Binnenkort weer dr op uit.
nooit te oud;
Plaats reactie