Schokbrekers vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Arie55 »

vast wel, met zo'n kring redenering :crazy: :-B

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door ine »

Goedendag
Veerpoten moeten vernieuwd worden. Voorzijde Fiat Ducato maxi 2.8 jtdt 1999. Wie kan mij zeggen wat ik moet bestellen. Monroe ..... . welke type. Heb zojuist geinformeerd bij Brezan maar vergeten te vragen welk type poot dat was. Wil nog even verder kijken ivm prijs. :D
Alvast bedankt
nooit te oud;
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Kroppie »

zonder het juiste gereedschap(veerspanners e.d) en ervaring NIET zelf gaan vervangen, levens gevaarlijk.

en bestellen gaat hier op kenteken, kenteken doorbellen en gewenste onderdeel en 1,5 uur later word het gebracht, perfekt geregeld.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4737
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Meine »

Als je echt wilt besparen kun je het beste op internet kopen. Bestellen op chassisnummer of kenteken. Wellicht meteen de toplagers vervangen?

Veerspanners heb je nodig, maar ik heb gehoord dat je met een paar zware spanbanden hetzelfde bereikt.
Laatst gewijzigd door Meine op za 23 okt 2021, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Kroppie »

ik heb ook wel eens wat erover gehoord: het ging goed fout, vandaar de waarschuwing.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door EasyBee »

Ik ben dit voorjaar in Krimpen a/d IJssel geweest en ook complete veerpoten incl veren en schokdempers vervangen, uiteraard met nieuwe toplagers.
Wat een vakmensen zijn het toch. Afspraak maken, er heen rijden alles wordt verzorgd en jij drinkt koffie of gaat lezen, wandelen of wat dan ook. Er bij blijven en meekijken, kan uiteraard ook. Hij is gelijk rechtgezet, met aangepaste veren op gewicht. Volgens hen hoort uitlijnen er ook bij.
Sindsdien een 5000 km gereden. Helemaal top.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley
Berichten: 4032
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door DJSmiley »

Ik heb het op mijn vorige auto zelf gedaan.

Toen was 1 veer gebroken. Omdat de handel dat toch in zn geheel open moet meteen alles vervangen: Schokdempers, veerpootlagers en veren. Meeste zit in de arbeid en dan kun je (naar mijn mening) veel beter alles vervangen en dan in 1x goed uitlijnen.

Maar: zoals gezegd is het geen klusje voor beginners. Als je geen fatsoenlijke tools hebt moet je er nieteens aan overwegen om te proberen.

Een goede veerspannerset is essentieel, maar ik had bv ook een kogeltrekker nodig.

Met spanbanden enz... Ja, in theorie kan dat, maar of het verantwoord is? Dat is naar mijn mening net zo verstandig als onder een auto gaan liggen die 40cm hoog staat met een 10-eurokrikje..

Allemaal klusjes in de categorie als het mis gaat, dan is het ook meteen goed mis. Dat zijn geen klusjes waar je op veiligheid een middenweg kunt kiezen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door ine »

Ik ben blij met de opmerkingen.

Hmm spanbanden e.d. veel te gevaarlijk.
Zoon is dan wel 1e automonteur maar we hebben niet de tools daarvoor.
Maar ik ga geen risico's lopen.
Dus op zoek naar betaalbare e n betrouwbare garage o.i.d. in de buurt van Apeldoorn.
nooit te oud;
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door AadenAnke »

Als je zoon 1e monteur is dan gewoon tegen hem zeggen ff de camper nakijken er is iets met de dempers als jij de onderdelen besteld haal ik ze wel voor je op! Heb je een handje nodig wil ik je best helpen. Het is heel normaal dat monteurs na werktijd in de garage werken aan hun eigen wagen of zoals in jou geval de camper van pa. 1e monteur dan weet je dat het goed gebeurt

Gr Aad
Gebruikersavatar
ine
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 10:55

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door ine »

@Aad.
Hij werkt niet meer als monteur.
nooit te oud;
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door de Jonckheer »

Een set veerspanners heb je al vanaf €10, een fractie van het werkplaatstarief dus. Daarmee verdien je dus grof geld als je de poten zelf vervangt. De taatslagers hoeven meestal niet vervangen te worden. Simpel: kijk ze na, spoel ze schoon in wasbenzine en zet ze in nieuw lagervet als ze goed zijn. Het hele proces stelt niet veel voor. Je hebt een zoon die monteur is zeg je. Nou, dan kan die toch op z'n minst met raad en daad bijstaan?
Ik heb hier een prima set veerspanners. Ben je in de buurt van Hoorn kom je ze maar ophalen, gratis en voor niks, ik gebruik ze toch niet meer.
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Gijs68 »

Ik heb hier ook wel een setje veerspanners die geleend kunnen worden!
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door AadenAnke »

Geen werkplaats tot de beschikking dan ouderwets gewoon op de straat is goed te doen. Elke oud monteur die ik ken heeft een berg gereedschap waar je dit soort klussen mee kan doen

Gr Aad
Zijspan
Berichten: 2589
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Schokbrekers vervangen



Bericht door Zijspan »

Ik hielp bij de garage om de voorste schokbrekers te vervangen, dat vergt toch wel ervaring de veer opspannen, gaat het fout dan is kans op letsel groot.
Op straat had ik er nooit aan begonnen.
Ik had wel al de onderste delen van het daschbord er af gehaald zodat er makkelijk toegang was.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie