Vraag over voorgloeien: wel of niet turbouitvoering?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Vraag over voorgloeien: wel of niet turbouitvoering?



Bericht door PaulKrause »

Hallo technische camperaars op dit forum,

Ik ben helemaal nieuw in de camperwereld, wil gaan fulltimen, maar ben nog totaal blanco en onervaren. Heb recent een Hymer B654 aangeschaft uit 1996 op Fiat Ducato 230 2.5D (of TDi?) Mijn eerste camper ooit...
De camper heb ik particulier gekocht via Marktplaats, leek van binnen, van buiten en van onderen nog heel goed en netjes te zijn, (geen spatje roest) en de eigenaar adverteerde als 'topcamper', 'geen technische mankementen', 'alle installaties in orde', 'geen achterstallig onderhoud', 'je koopt zekerheid', 'taxatierapport aanwezig', 'vier nieuwe banden', 'incl. apk weer helemaal up-to-date', etc. Heb de camper gekocht voor exact hetzelfde bedrag als waar deze (zelfde type, uitvoering en bouwjaar) voor bij een camperdealer/specialist te koop stond, ('meeneemprijs', zonder beurt of garantie) maar die van mij wel met een ton minder gelopen, dacht dus dat ik goed zat... Lig nu echter in een joekel van een conflict met de vorige eigenaar, welke mij enorm bedonderd, voorgelogen, misleid heeft, niet heeft geleverd conform advertentie, en gemaakte afspraken niet nakomt. (0.a. twee verschillende merken schokdempers van verschillende hoogtes geconstateerd, alles bleek na inspectie door Holland Camper Service, Hymer specialist, helemaal oud, totaal verrot en ondeugdelijk gemonteerd, zonder rubberen bumps, veren ook rot, auto bleek scheef te hangen, stuur scheef, trok enorm naar rechts, (kwam ik pas na aflevering op weg naar huis op de snelweg achter, was bij proefrit over polderweggetjes niet opgevallen, mocht toen snelweg niet op, want camper was geschorst), voorgelogen over leeftijd distributieriem, 'wordt afgeleverd met apk' bleek op de millimeter van de afkeuringsgrens, maar wel goedgekeurd, bizar gewoon, maar wel met compleet versleten schijven, blokken en een kapot wiellager. Geen nieuwe banden, waren resp. 3 en vier jaar oud, voorbanden half versleten. Eigenaar heeft mij de apk laten betalen, incl. kosten voor het remreparatie afkeuringspunt. Heb alle problemen en onjuistheden, mankementen, heel snel bij de eigenaar gemeld, maar de man doet helemaal niets. Wilde zaken in orde maken, maar ik moest daar dan wel vet voor betalen, en hij wilde alles zelf doen, zonder reparatiegarantie met goedkope ali express achtige onderdelen, wilde de camper evt terugnemen, maar wel met 2000 euro in mindering. Beroepsoplichter dus. 'Stel mij maar in gebreke', en 'laat de rechter maar oordelen' sms'te hij mij vandaag nog... Reparatiekosten tot nu toe: 3200 euro, (nieuwe A kwaliteit schokdempers, veren, schijven, blokken, lager, distributieriem, waterpomp, 2 nwe voorbanden) en dan blijkt ook de Truma C6000 helemaal verrot en afgeschreven. Maar dat is een ander verhaal, pfff, ik heb nu een vraag over de voorgloeikaarsen:

Camper is geadverteerd als een 2.5D, maar op twee documenten (slechts handgekrabbeld) staat motortype: 8140.47R
Dit gecheckt op een website, maar zou een 2.5 TDi moeten zijn. (Ik zie in oudere papieren 109 pk staan, maar ergens anders weer 116PK, het is heel onduidelijk)
Bij aflevering heb ik gevraagd de auto een beurt te geven en voor de zekerheid, gezien het koude start seizoen, 4 nieuwe gloeikaarsen te plaatsen. Dat is gebeurd, staat op factuur, a 60 euro totaal.
Het voorgloeien duurt echter 40 a 45 seconden, en ik vraag mij af of dit normaal is. Vreemde is, dat na die 40 sec. het voorgloeilampje uit gaat, de auto goed start en loopt, maar daarna het voorgloeilampje weer aangaat, maar liefst twee minuten, en dan pas weer uit. Vraag 1: hebben meer mensen dit, en is dit normaal?

Ik heb contact met Benjamin, van Youtube 'RVing Europe', (rijdt Ducato 2.5 TDI, ongeveer zelfde bouwjaar) heb hem foto's gestuurd van mijn motor, en hij zegt dat zijn motor er precies hetzelfde uitziet. Maar hij rijdt een TDi, en heeft geen voorgloeibougies. (Luchtverhittingssysteem)
Ik twijfel nu of ik een 2.5D of toch een TDi heb gekocht.
Bijgaand plaats ik de foto's van mijn motor, misschien zijn er hier kenners die meteen kunnen zien welke ik nu heb?
Benjamin gaf aan eens te testen door te starten zonder voorgloeien, maar ik heb geen idee of dat schadelijk kan zijn voor de motor? (Ben absoluut geen motortechneut) Daar ook de garage welke de apk (namens de vorige eigenaar) heeft uitgevoerd niet te vertrouwen bleek (want wisten dat distributieriem 5 jaar oud was, maar hebben mij dat helemaal niet gemeld, er waren ook geen onderhoudsrapporten in hun systeem, want vorige eigenaar wenste immer zwart te betalen, kwam ik pas veel later achter) twijfel ik of die gloeikaarsen niet voor Jan Doedel op de factuur zijn gezet en er toch een luchtverhittingssyteem in mijn Ducato zit. (Eigenaar garandeerde mij trouwens dat distr. riem twee jaar geleden was vervangen, en helemaal toppie was, adverteerde met 'volledige onderhoudshistorie aanwezig, maar was er niet) Ik dacht een goede Hymer te hebben aangekocht, met slechts 126.000 op de teller, en heb dat ook bij de RDW gecheckt, met zonnepaneel, woon-airco, cabine airco, en een klasse 4 roetfilter geïnstalleerd) Zoals je merkt, ben ik door al deze stress en ellende, als beginnende camperaar behoorlijk de weg kwijt en ook heel veel geld door oplichting, daar gaat mijn budget wat ik had begroot voor zonnepanelen, sterkere accu en nwe verdeler etc.
Maar goed, nu wil ik er achter komen welk type motor ik nu eigenlijk heb, of deze nu wel of niet met gloeibougies werkt, en hoe het nu zit met dat voorgloeilampje welke erg lang neemt, start en daarna weer lang aangaat...
Pfff, dit was het, nu ga ik even bijkomen :-)
IMG_6270.jpg
IMG_6270.jpg (296.85 KiB) 1032 keer bekeken
IMG_6271.jpg
IMG_6271.jpg (248.47 KiB) 1032 keer bekeken
IMG_6274.jpg
IMG_6274.jpg (158.99 KiB) 1032 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PaulKrause op ma 20 jan 2020, 19:16, 7 keer totaal gewijzigd.
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24444
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door javanes »

Op de eerste foto is een vlamstart te zien.
Heeft dus geen 4 gloeibougies, maar slechts 1.
4 gloeibougies heb je trouwens ook niet voor €60,- :wink:

En als ik de slangen zo zie is het een TDI.
De slang naar het inlaat spruitstuk komt van de intercooler en niet van het luchtfilter.
Kun je zelf even controleren door de slang vanaf het luchtfilter te volgen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door PaulKrause »

Dank voor je reactie. Dat dacht benjamin van RVing Europe dus ook al.
Ik ga morgen die apk garage bellen, ik vermoed ook daar oplichting namelijk, zeker gezien de eigenaar van die garage een close vriend van de verkopende partij is. (Ik heb ook een aircocheck bij hem laten uitvoeren, maar recent bleek bij een locale garage alhier dat er helemaal geen spanning op de airco staat, deze niet werkt, en er alleen maar koelvloeistof was bijgevuld en systeem dus niet getest. Heb ik de man van apk garage vanmorgen over gebeld, en hij zei dat de airco getest is en prima werkte, nou, niet dus)
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door Japie »

Jacques,

mee eens, is dus een SOFIM 8140.47R CAt 4. 2.5 TDI , ik denk 122 PK Inderdaad met vlamstart.

Toevallig camper in Oosterwolde gekocht?
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door PaulKrause »

Dank voor je inschatting, dan wellicht tóch een TDi?. Camper is particulier gekocht.
Laatst gewijzigd door PaulKrause op ma 20 jan 2020, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door mMario »

Op het type plaatje staat toch motor type vermeld.
Gezien de dikke luchtslangen aan de voorkant motor zit er ook een intercooler naast de radiateur en zal er een turbo op zitten.

Hieronder alle fiat Ducato diesels tot 1999.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door PaulKrause »

Dank voor je aanvulling. Waar kan ik het typeplaatje vinden?
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door cor heku »

De werking van een vlamstarter is op you tube te zien in een filmpje. Zelf heb ik ook een vlamstarter en een 2,5 tdi cat blok.
Korte uitleg.
Een sensor meet de temperatuur van het koelmiddel, komt dit onder de 6 tot4 graden, gaat de vlamstartmethode in werking.
Een gloeistift (in de luchtinlaat) wordt electrisch verhit en er komt een beetje diesel bij. De diesel ontbrand bij de juiste temperatuur en op het dashboard dooft de voorgloeilamp ten teken te starten. Tijdens het rondgaan van de motor wordt de hete lucht naar binnen gezogen waardoor de normaal ingespoten diesel(door de verstuivers) beter/sneller ontbrand. Zolang de sensor nog meet ,dat het koelmiddel niet op voldoende temperatuur is, druppelt er diesel op de gloeistift en gaat het dashboardlampje aan.
Dat lange moment voordat je kunt starten is bij mijn motor ook en niets om je druk over te maken, de stift heeft nu eenmaal tijd nodig om warm/heet te worden.
hopelijk kun je hier iets mee.
cor
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door Arie55 »

Jemig, wat een verhaal man! Je zit hier op het forum echt goed. :thumbup:

Ik sta er ver vanaf maar laat inderdaad de rechter maar oordelen, want meneer is ernstig in gebreke gebleken. Verzamel zoveel als mogelijk bewijs materiaal en oude advertentie tekst(en). Heb je een bijstandsverzekering of zo iets van dien aard?

De foto laat wel een erg schoon motor compartiment zien, zeker voor een uit 1996. Dat kan haast niet anders dat het compartiment schoon gemaakt is. Wat residu is nog op het kleppendeksel te zien. Controleer komende tijd olieverbruik en niveau koelvloeistof. De remvloeistof niveau kan je door het kunststof zien. Dient helder van (geen) kleur te zijn. Wel komende keer (gebrek aan) water gehalte erin laten controleren.

De voorgloeikaarsen verklikkerlampje hoort juist na starten niet (weer) op te lichten. Als dat wel het geval is, is er wat aan de hand. Frappante is dat je schrijft dat ze vervangen zijn en juist dat meestal het euvel is.
Starten zonder voorgloeien en starten is een indicatie voor de compressie, ofwel de status van de zuigerveren. Je kan daarvoor ook heel voorzichtig bij lopende motor de olie vuldop lossen en als het niet spettert, afnemen. Komt er een berg 'rook' uit, euh... niet best. Nu is er altijd wel wat blow by zoals dat heet, maar dat mag niet teveel zijn.

Ik zou je willen aanraden eerst het motor gedeelte op het niveau te brengen dat jij er met een gerust gevoel op pad kan. Eenmaal op weg, veranderen je 'behoeftes' en prioriteiten.

Mijn 'centje'; ga er niet prat op dat garagisten met 'specialist', 'bovag garage', 'vak garage' en weet ik wat ze verzinnen, ook echt goed werk verrichten. Heb je een eigen vertrouwd adresje, ga dan daar heen. Op zoektocht naar een garagist, voor de eerst volgende apk bv, kan je op voorhand min of meer al zien of ze campers kunnen doen. Het gebouw dient hoog genoeg te zijn om de camper op de brug te zetten voor inspectie. De vraag bij de receptie is je 'bevestiging'.
Als je bij je avatar je woonplaats plaatst, kunnen forumleden je gerichter 'sturen'. En specifiek zal je dan een persoonlijk bericht(en) krijgen.

Als je in het woondeel gaat knutselen, dan zijn bruine draden - massa en de blauwe draden de plus. Dit zijn eigenaardigheden van hymer. Ik hoop voor je dat de draden onderweg niet van kleur verschieten of er een 'kapper' bezig is geweest. (kapper: ach, knip die draad maar af en frut die maar weg...)
Voordat je met uitbreiden van het elektrische deel begint, maak een energiebalans op. Je zal zien dat je erdoor vele inzichten verkrijgt.
Wat je ook doet, hou het autodeel en woondeel gescheiden. Zoals de ervaringen met de auto hebt opgedaan, gaan ook op voor de camper motor gedeelte.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door Bob Diesel »

PaulKrause schreef:
ma 20 jan 2020, 19:48
Dank voor je aanvulling. Waar kan ik het typeplaatje vinden?
Op je bovenste en onderste foto zie je het type plaatje zitten
op de balk precies voor de haak welke de motorkap vast houd ,
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door PaulKrause »

Gevonden, en meteen gefotografeerd Bob, dank!
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door cor heku »

viewtopic.php?t=8469021 voor de werking van de vlamstarter.
cor
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24444
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door javanes »

Dit dus (in het derde bericht):
viewtopic.php?t=8469021
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulKrause
Berichten: 81
Lid geworden op: do 28 nov 2019, 13:24
Locatie: Weesp

Re: Vraag over voorgloeien, wel of niet turbouitvoering



Bericht door PaulKrause »

Bij mij licht 'ie na het starten meteen weer op, en gaat dan pas na een minuut of twee uit. Ik ga het uit laten zoeken, iets klopt er niet...
Hymer B654 1996 op Fiat Ducato 230 2.5TDi cat. 8140.47R
Plaats reactie