injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door jopan53 »

Beste camperaars

Heb “meer” dan een beetje professionele raad nodig i.v.m. een lekkende injectiepomp van een Hymer B654 bouwjaar 2001 met 2.8 JTD.
Het lek is nog niet ernstig en bevindt zich tussen de pomp en de motor. Voordat ik begin met demonteren zou ik graag horen of er iemand ervaring heeft met dergelijke pomp en advies kan geven op onderstaande vragen:

1. Met de info die ik heb vergaard wijst alles der op dat het een Bosch # 0445020002 is, gemonteerd op de 2.8 JTD van 2000/11 tot 2002/04 (belangrijk om weten – zie vraag #3)
2. Gezien de wagen nog prima loopt en ik geen vermogen verlies vaststel of andere mankementen, ga ik der van uit dat het een lekkende dichting is.
3. De wagen heeft +150.000km, is verder in prima staat en zou, vingers gekruist, naar schatting + 10 jaar en +100.000km verder kunnen. Kan de pomp zonder revisie 250.000km aan. Zo ja dan zou ik voor een set dichtingen gaan en de pomp zelf herstellen als dat geen product specifieke kennis vereist. Zo niet ga ik voor een revisie pomp.
4. Zijn er bijkomende en/of bijzondere punten waar ik aandacht moet voor hebben bij demontage/montage en eventuele revisie?

De neus van de camper moet gedemonteerd worden en merendeel van de onderdelen die voor de injectiepomp zitten zoals radiator etc. alsook de distributieriem, klopda? Zijn er bijkomende en/of bijzondere punten waar ik aandacht moet voor hebben bij demontage/montage en eventuele revisie?

Bij voorbaat dank voor de “professionele” ondersteuning.

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door mMario »

Lekt er schone dieselolie of motorolie. Als er schone dieselolie lekt bij ingaande as, wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt. Dan is dat geen klus voor de doe het zelver. Naar een Bosch diesel service dienst die deze pomp kan testen. Deze pompen kunnen meer dan 1000 bar aan. Commonrail diesel motoren werken met zeer hoge inspuitdrukken.
Om de pomp van de motor te demonteren moet de distributieriem
er ook af. Bij montage maakt het niet in welke stand de riem er weer om komt voor deze pomp.
Wel distributieriem gelijk vervangen, rollen vervangen en waterpomp en distributie op “tijd” zetten.
Vind dat dit probleem redelijk vroeg is bij 150.000km.
Heb er andere nog nooit over dit soort lekkage gehoord en die hebben soms meer dan 250.000.km en meer gereden.
Dus onderzoek heel goed waar de lekkage door ontstaat, want je haalt je zelf heel wat op de hals om de pomp te demonteren.

Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door mMario op wo 08 jan 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door umpie30 »

Voor de pomp vervangen hoeft de distributie helemaal niet los !

Je kan gewoon de 3 moeren losdraaien en dan trek je de pomp er zo uit.

Is geen speciale afstelling nodig maar wel opletten dat je de afdichting niet beschadigd met er weer opzetten.

Ik zou gewoon een revisie pomp plaatsen en die gaat gewoon weer 150.000km mee
Wel zou ik bij deze kilometerslang meteen de verstuivers laten controleren
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door umpie30 »

Ps je hoeft ook niet de hele voorkant van de auto weg te halen
Je kan er gewoon van onderaf overal zo bij
Wel is het makkelijk als je het oliefilter even weghaald heb je net iets meer ruimte 😉
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door Foofer »

En als je hem eronderuit hebt even kijken of er slijpsel inzit. Mocht dat zo zijn verstuivers na laten kijken en voortaan klein beetje 2takt olie bij de diesel
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door jopan53 »

Beste mMario, umpie30 en Foofer

Hartelijk dank voor de vlugge reactie.

Wat de distributieriem betreft denk ik dat Mario gelijk heeft. Heb al 3x de riem vervangen en van wat ik herinner vormt de aandrijfpoli 1 geheel met de injectiepomp. Dezelfde info gevonden op andere forums.

Alles is zo compact in het motorcompartiment van de Hymer B654. De oliefilter staat niet in de weg om van onderaan de pomp te bereiken. Maar noch van boven, noch van onder heb ik voldoende ruimte om te zien waar effectief het lek zit zonder onderdelen te demonteren. Dan kan ik de motor niet meer laten draaien om vast te stellen waar de diesel lekt, wat een dilemma is. Voordat ik tot demontage over ga, reinig ik de pomp met veel keukenpapier en laat de motor kort draaien. Hopelijk zie ik dan tijdens de demontage waar de diesel lekt.

Ik zie dat de pomp 3 kamers heeft met een afdichtingsdeksel. Een daarvan wijst wat naar beneden en naar de motor toe. Dus achteraan de pomp, van het midden van het pomplijf, naar beneden. Voor zover ik kan voelen maar, spijtig genoeg, niet zien lekt het daar schone diesel.

Op het Fiat Forum een artikel gelezen over een lekkende dichting van 1 van de kamers (zie bijlage). Daarom dacht ik om eerst een set dichtingen te kopen, die niet duur zijn (ongeveer 50 euro) in vergelijking met 560 euro voor een revisiepomp. Als het een dichting is, is het zelf te herstellen of begin ik aan iets dat voor specialisten is?

Wie kan me helpen aan het Bosch nummer van de injectiepomp om de juiste set dichtingen te bestellen. Mijn info zegt dat het een
Bosch type 0445020002 is. Klopda?

Bij voorbaat dank, Jozef
Bijlagen
20200109-Fiat 2_8-JTD-injectionPump.png
20200109-Fiat 2_8-JTD-injectionPump.png (406.32 KiB) 1467 keer bekeken
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door umpie30 »

https://images.app.goo.gl/VPjw99fwa25p5F2j6


Hier staat de voorbeeld van de hoge druk pomp
Ikzelf heb nog nooit van m’n leven een pomp of distributieriem van een fiat ducato 2,8jtd vervangen
Ehhhh onder toch wel
Ik werk zelf bij fiat bestelwagens dus heb wel eens zoiets gedaan in m’n 30 jaar 😇😂😂😂
Maar ik zou zelf niet eens beginnen aan het reviseren maar gewoon een gereviseerde monteren ondanks de prijs
Kans dat je het goed dicht krijgt is niet erg groot namelijk
Maar succes 👍
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door mMario »

Knap, dat je zo’n exploded vieuw van een hogedruk pomp heb gevonden. Zou eerst toch proberen door zoveel mogelijk de boel kaal te maken toch de motor te laten draaien dat je zeker weet waar de dieselolie weg lekt. Met een inspectie spiegel en goed licht er op zou dat toch mogelijk moeten zijn.
Als blijkt dat het echt uit de hogedruk pomp komt, moet de pomp er toch af en vind je vast nrs zo dat je een indentificatie hebt.
Dan op de testbank bij de diesel specialist.
Persoonlijk vind ik demontage van een hogedruk dieselpomp geen klus voor thuis. Je moet heel secuur en schoon werken en precies weten hoe te dé en te monteren.
Het moet in een keer goed ondernomen worden en met de inspectie van alle onderdeeltjes komt het ook op ervaring aan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 405
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door neanderthaler »

Een tip die ik je kan geven Ik zou om te beginnen talkpoeder op de verdachte plek strooien lekker ruim door verkleuring van de diesel door de diesel kun je aan het poeder zien waar die eventueel zou kunnen lekken en de rest kun je later weg spuiten met lucht .

Vaak is het een rubber afdichting kan dus misschien meevallen :thumbup:
Bijlagen
005.jpg
005.jpg (157.91 KiB) 1393 keer bekeken
004.jpg
004.jpg (185.24 KiB) 1407 keer bekeken
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door mMario »

Bovenstaande fotoos zijn niet van een commonrail diesel hogedruk pomp. Maar van normale 4-cil. injectiepomp.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Hartelijk dank voor al de info en zodra ik alle wisselstukken heb begin ik der aan.

Ga de distributieriem en ook de waterpomp vervangen. De originele waterpomp heeft nu +150.000km en waarschijnlijk haar beste tijd gehad. Over de waterpomp heb ik een bijkomende vraag. Als ik online search voor een pomp voor mijn 2.8 JTD BJ 2001 krijg ik wel +50 merken aangeboden. Als je aandachtig de afbeeldingen nakijkt is het pomplijf soms afwijkend van het ene merk naar het andere bv.. INA & SKF.

Gezien ik tijdsgebonden ben zou ik graag alle te vervangen onderdelen op voorraad hebben voordat ik aan de revisie begin. Dus mijn vraag: "Zijn al deze pompen, ondanks kleine afwijkingen, compatibel met mijn originele pomp en dat zonder aanpassingen aan andere toebehoren.

Normaal demonteer ik de linkse motor ophangsteun bij distributieriem wissel. Dat is een ferme bijkomende klus en ik wil het proberen zonder demontage. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen en het eindresultaat.

PS: vorig jaar heb ik mijn 12 volt 175W verwarmingselement vervangen van mijn Electrolux RM45045 koelkast. Dat element is niet meer in voorraad maar heb ik heb het met succes vervangen door Norcold | 630810 | RV Refrigerator Heat Heater Element 12 Volt 230 Watt. De Electrolux RM45045 koelkast is op 12V ook thermostaat geschakelt waardoor het 230W tot nu toe geen enkel probleem geeft. Dit element (Item ID: 181487625847) heeft dezelfde diameter, is iets langer waardoor het een paar centimeter dieper door zijn houder zakt. En het heeft een prima prijs.

Bij voorbaat dank voor info over de waterpomp

Jozef
Bijlagen
Norcold 12 volt element 230W.jpg
Norcold 12 volt element 230W.jpg (3.28 KiB) 1284 keer bekeken
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door mMario »

Die waterpompen passen allemaal als men aan geeft 8340.43S JTD dieselmotor en de waterpomp is tevens ophanging van linkermotorsteun, dus je komt er niet onderuit om die steun te demonteren.
Een INA of SKF zijn gewoon goed, verschil zit soms in schoepenrad. Bij de een uit staalplaat geperst en de andere een gegoten schoepenrad.
Autodoc en Misterauto zijn goedkope leveranciers van onderdelen. De automateriaalzaak op de hoek en Fiat of Iveco dealer zijn het makkelijkst en snelste met leveren en/of ruilen.
Zou ook voorste krukas keerring vernieuwen als je zo “diep” bezig bent.

Succes met de reparatie.

Horen we van je waar de diesel lekkage van de HD pomp uiteindelijk vandaan kwam?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door KiteFlupke »

Lek zoeken: Je mooie gsm met camera functie gebruiken om lek te vinden. Talkpoeder is ook mooie tip. Maar als het een diesel lek is zou ik alle dichtingen vervangen. (Bosch dichting set is wel op ebay te vinden)
Dichtingen zelf vervangen, veel olie gebruiken! Ook sta type nummer op behuizing pomp zelf.
Als je na werken aan de hogedrukpomp de motor gaat starten is dit veiliger met gesloten motorkap. Je weet nooit dat er een lek aan 200-1800bar is/komt.
Waterpompen, ik neem altijd SKF of Gates. Koop je toch in een kitje. Kost niet zo veel.

Motorsteun demonteren, JA/NEE, kan er u niks over vertellen, bij Citroën/Peugeot heb ik altijd prijs.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: injectiepomp uitbouw bij Fiat 2.8 JTD (2001)



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Het diesel lek van de injectiepomp is hersteld.

Zoals mMario voorstelde heb ik zoveel als mogelijk onderdelen weggenomen om een beter zicht te krijgen op de injectiepomp.

Dat waren alle luchtleidingen naar en van de intercooler en turbo. Een propere vod met spanband op de aanzuigzijde van inlaat gemonteerd en zo de motor stationair laten draaien. Der was helaas weinig of een lek te zien. Het toerental stapsgewijze opgedreven tot boven 3500rpm en de diesel begon te druppelen.

Het verraderlijke was dat de diesel langs een elektrische kabel wegliep achter de pomp en naar beneden op de oliefilter. Dat gaf mij de indruk dat het lek van de achterkant van de pomp kwam. De kabel zo goed als mogelijk opzij geduwd en de pomp met perslucht droog geblazen. Het toerental terug stapsgewijze opgedreven tot 3500rpm.

Het was de hogedrukleiding van de pomp naar de brandstofrail die lekte. Ik kon de aansluiting aan de brandstofrail-zijde bijna een 1/2 toer aanspannen en aan de pomp-zijde 1/3 toer. De injectiepomp terug droog geblazen en geruime tijd het toerental over korte periodes opgedreven. Het lek was weg! Nu, na een aantal dagen rijden, geen lek te zien. :-B

De camper heeft nu +150.000km op de teller. Volgend jaar, midden zomer, zijn de distributie- en andere riemen terug aan vervanging toe. Dan denk ik eraan om preventief de waterpomp (nog originele) en de injectiepomp te vervangen alsook de oliekeerring van de krukas (tip mMario).

Op de autokeuring kreeg ik een bemerking dat 1 van de koplampen/verstralers aan vervanging toe was door een slechte spiegel met bruine spotjes. Heb beide koplampen vervangen door het originele Hella type die kan aangekocht worden bij een onafhankelijke onderdelen dealer.

Oprechte dank aan mMario, KiteFlupke, umpie30 en alle andere camperaars voor de professionele ondersteuning. :clap:

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Plaats reactie