Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door gjvonk »

Omdat de schuifdeur van onze Pössl Roadcruiser (Citroën Jumper L4H2) lastig sluit (zie het onderwerp treklus), ben ik door de video over het deursluitsysteem ook.eens op gaan letten hoe het met de scharnieren en geleiders zit.

Ik dacht dat mijn achter scharnier speling vertoond, maar het zijn vooral de geleiderollen die ervoor zorgen dat ik de achterkant van de deur zeker 3 mm op kan tillen. Bij de geleiders aan de voorzijde is dat niet zo. Klopt die afstand of is dit een teken dat de geleider vervangen moet worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door gjvonk »

Heeft er niemand een idee hierover?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door PaulBng »

Ik heb nog nooit geprobeerd de deur aan de achterkant op te tillen...
De eerstvolgende keer dat ik in de buurt ben, zal ik het eens proberen. Ik moet immers ook met die deur aan de gang.

Eerst de bekleding van de dinette afmaken (nog 1 kussen te gaan). Daarna ga ik naar de stalling.
Koudedouche
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 16:56

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door Koudedouche »

Ik heb zopas de schuifdeur bij onze Pössl eens opgetild. Ze komt meer dan 3 mm omhoog.
Ik denk dat dit geen probleem kan zijn, zolang de deur makkelijk met de slotvanger in het slot komt. Een referentie voor de hoogte is ook de uitlijning ten opzichte van de vast carrosserie-delen.
Daar kan bij onze camper een paar mm bijgesteld worden. Dat ga ik de komende dagen eens bekijken.
umpie30
Berichten: 998
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door umpie30 »

gjvonk schreef:
zo 05 jan 2020, 21:41
Heeft er niemand een idee hierover?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Nix aan de hand
Gewoon kwestie van goed afstellen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door gjvonk »

@Umpie30: heb je ergens duidelijke aanwijzingen hoe dat moet gebeuren? Er zijn n.l. nogal wat afstel mogelijkheden

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door Aloys »

Bij mij was de schuifdeur ontregeld doordat er een handdoek tussen gekomen was, aan de achterkant.
Wij hebben daar geen keuken maar een kast met een paar haakjes aan de binnenkant. Nu sloot ie niet
lekker meer, zat een soort knak-geluid bij het openen.

Ik ben toen met die afstellingen aan het werk gegaan, zware inbussleutel, dat staal met al die streepjes
erop. Ik kwam er niet uit. Op een bepaald moment deed ook de centrale deurvergrendeling het niet
meer, die vlakjes en pennetjes maakten geen goed contact meer.

Een paar keer mee bezig geweest, uiteindelijk heb ik het probleem bij mijn monteur neergelegd. Kostte
drie tientjes aan arbeidsloon maar hij sluit nu weer als nieuw! :D

Mijn idee: afblijven van die ruime verzameling afstelmogelijkheden, voor je het weet sluit ie niet lekker
meer en kom je steeds verder van huis. Ik waag me er niet meer aan!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door Arnor »


gjvonk schreef:@Umpie30: heb je ergens duidelijke aanwijzingen hoe dat moet gebeuren? Er zijn n.l. nogal wat afstel mogelijkheden
Voor wie durft; op dt forum even zoeken naar 'Schuifdeur afstellen?' en je vind instructies.

Verstuurd vanaf mijn tablet



Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door joske501 »

Beste,

De rollers van de middengeleiding hebben inderdaad veel speling in de rail, dit is volstrekt normaal, anders kan je de gedemonteerde roller niet in de geleiding kantelen. De scharnier zelf moet spelingsvrij zijn.
Schuifdeuren zijn best zwaar en door toevoeging van isolatie, binnenbekleding en ramen zijn ze er niet lichter op geworden.
Een schuifdeur goed afstellen is echt een klusje waarbij je vooral moet redeneren waar bij te stellen. Een gesloten schuifdeur moet rondom een evenredige speling hebben en mooi vlak liggen in de carrosserie. Onlangs bekeek ik een nieuwe wagen in de schouwroom en zelfs daarvan was de schuifdeur slecht afgeregeld. Indien je wilt instellen is de deur uitlichten met een rolkrik aan de onderzijde een goed hulpmiddel omdat je mooi de hoogte kan instellen van de deur en de geleiders en rollen vrij komen van krachten. Teken mooi de huidige plaats af met een fijn stiftje alvorens met enige instelling te beginnen zodat je een referentie hebt van wat je verplaatsingen zijn. Geduld en meermaals proberen zal enkel tot een juiste afstelling lijden.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250



Bericht door gjvonk »

Dank voor alle tips en de geruststelling dat de verticale speling op de rollers ten opzichte van de rail normaal is. Ik neem het advies van Aloys maar ter harte en heb net een afspraak gemaakt met mijn vaste onderhoudsbedrijf. Die laat ik dan meteen de treklus monteren aan de schuifdeur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie