Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Omdat de schuifdeur van onze Pössl Roadcruiser (Citroën Jumper L4H2) lastig sluit (zie het onderwerp treklus), ben ik door de video over het deursluitsysteem ook.eens op gaan letten hoe het met de scharnieren en geleiders zit.
Ik dacht dat mijn achter scharnier speling vertoond, maar het zijn vooral de geleiderollen die ervoor zorgen dat ik de achterkant van de deur zeker 3 mm op kan tillen. Bij de geleiders aan de voorzijde is dat niet zo. Klopt die afstand of is dit een teken dat de geleider vervangen moet worden?
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ik dacht dat mijn achter scharnier speling vertoond, maar het zijn vooral de geleiderollen die ervoor zorgen dat ik de achterkant van de deur zeker 3 mm op kan tillen. Bij de geleiders aan de voorzijde is dat niet zo. Klopt die afstand of is dit een teken dat de geleider vervangen moet worden?
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Heeft er niemand een idee hierover?
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Ik heb nog nooit geprobeerd de deur aan de achterkant op te tillen...
De eerstvolgende keer dat ik in de buurt ben, zal ik het eens proberen. Ik moet immers ook met die deur aan de gang.
Eerst de bekleding van de dinette afmaken (nog 1 kussen te gaan). Daarna ga ik naar de stalling.
De eerstvolgende keer dat ik in de buurt ben, zal ik het eens proberen. Ik moet immers ook met die deur aan de gang.
Eerst de bekleding van de dinette afmaken (nog 1 kussen te gaan). Daarna ga ik naar de stalling.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 16:56
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Ik heb zopas de schuifdeur bij onze Pössl eens opgetild. Ze komt meer dan 3 mm omhoog.
Ik denk dat dit geen probleem kan zijn, zolang de deur makkelijk met de slotvanger in het slot komt. Een referentie voor de hoogte is ook de uitlijning ten opzichte van de vast carrosserie-delen.
Daar kan bij onze camper een paar mm bijgesteld worden. Dat ga ik de komende dagen eens bekijken.
Ik denk dat dit geen probleem kan zijn, zolang de deur makkelijk met de slotvanger in het slot komt. Een referentie voor de hoogte is ook de uitlijning ten opzichte van de vast carrosserie-delen.
Daar kan bij onze camper een paar mm bijgesteld worden. Dat ga ik de komende dagen eens bekijken.
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
@Umpie30: heb je ergens duidelijke aanwijzingen hoe dat moet gebeuren? Er zijn n.l. nogal wat afstel mogelijkheden
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Bij mij was de schuifdeur ontregeld doordat er een handdoek tussen gekomen was, aan de achterkant.
Wij hebben daar geen keuken maar een kast met een paar haakjes aan de binnenkant. Nu sloot ie niet
lekker meer, zat een soort knak-geluid bij het openen.
Ik ben toen met die afstellingen aan het werk gegaan, zware inbussleutel, dat staal met al die streepjes
erop. Ik kwam er niet uit. Op een bepaald moment deed ook de centrale deurvergrendeling het niet
meer, die vlakjes en pennetjes maakten geen goed contact meer.
Een paar keer mee bezig geweest, uiteindelijk heb ik het probleem bij mijn monteur neergelegd. Kostte
drie tientjes aan arbeidsloon maar hij sluit nu weer als nieuw!
Mijn idee: afblijven van die ruime verzameling afstelmogelijkheden, voor je het weet sluit ie niet lekker
meer en kom je steeds verder van huis. Ik waag me er niet meer aan!
Wij hebben daar geen keuken maar een kast met een paar haakjes aan de binnenkant. Nu sloot ie niet
lekker meer, zat een soort knak-geluid bij het openen.
Ik ben toen met die afstellingen aan het werk gegaan, zware inbussleutel, dat staal met al die streepjes
erop. Ik kwam er niet uit. Op een bepaald moment deed ook de centrale deurvergrendeling het niet
meer, die vlakjes en pennetjes maakten geen goed contact meer.
Een paar keer mee bezig geweest, uiteindelijk heb ik het probleem bij mijn monteur neergelegd. Kostte
drie tientjes aan arbeidsloon maar hij sluit nu weer als nieuw!
Mijn idee: afblijven van die ruime verzameling afstelmogelijkheden, voor je het weet sluit ie niet lekker
meer en kom je steeds verder van huis. Ik waag me er niet meer aan!
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Voor wie durft; op dt forum even zoeken naar 'Schuifdeur afstellen?' en je vind instructies.gjvonk schreef:@Umpie30: heb je ergens duidelijke aanwijzingen hoe dat moet gebeuren? Er zijn n.l. nogal wat afstel mogelijkheden
Verstuurd vanaf mijn tablet
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Beste,
De rollers van de middengeleiding hebben inderdaad veel speling in de rail, dit is volstrekt normaal, anders kan je de gedemonteerde roller niet in de geleiding kantelen. De scharnier zelf moet spelingsvrij zijn.
Schuifdeuren zijn best zwaar en door toevoeging van isolatie, binnenbekleding en ramen zijn ze er niet lichter op geworden.
Een schuifdeur goed afstellen is echt een klusje waarbij je vooral moet redeneren waar bij te stellen. Een gesloten schuifdeur moet rondom een evenredige speling hebben en mooi vlak liggen in de carrosserie. Onlangs bekeek ik een nieuwe wagen in de schouwroom en zelfs daarvan was de schuifdeur slecht afgeregeld. Indien je wilt instellen is de deur uitlichten met een rolkrik aan de onderzijde een goed hulpmiddel omdat je mooi de hoogte kan instellen van de deur en de geleiders en rollen vrij komen van krachten. Teken mooi de huidige plaats af met een fijn stiftje alvorens met enige instelling te beginnen zodat je een referentie hebt van wat je verplaatsingen zijn. Geduld en meermaals proberen zal enkel tot een juiste afstelling lijden.
Joske
De rollers van de middengeleiding hebben inderdaad veel speling in de rail, dit is volstrekt normaal, anders kan je de gedemonteerde roller niet in de geleiding kantelen. De scharnier zelf moet spelingsvrij zijn.
Schuifdeuren zijn best zwaar en door toevoeging van isolatie, binnenbekleding en ramen zijn ze er niet lichter op geworden.
Een schuifdeur goed afstellen is echt een klusje waarbij je vooral moet redeneren waar bij te stellen. Een gesloten schuifdeur moet rondom een evenredige speling hebben en mooi vlak liggen in de carrosserie. Onlangs bekeek ik een nieuwe wagen in de schouwroom en zelfs daarvan was de schuifdeur slecht afgeregeld. Indien je wilt instellen is de deur uitlichten met een rolkrik aan de onderzijde een goed hulpmiddel omdat je mooi de hoogte kan instellen van de deur en de geleiders en rollen vrij komen van krachten. Teken mooi de huidige plaats af met een fijn stiftje alvorens met enige instelling te beginnen zodat je een referentie hebt van wat je verplaatsingen zijn. Geduld en meermaals proberen zal enkel tot een juiste afstelling lijden.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Achterste scharnier schuifdeur Sevel x250
Dank voor alle tips en de geruststelling dat de verticale speling op de rollers ten opzichte van de rail normaal is. Ik neem het advies van Aloys maar ter harte en heb net een afspraak gemaakt met mijn vaste onderhoudsbedrijf. Die laat ik dan meteen de treklus monteren aan de schuifdeur.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan