Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door the kapitein »

bupozaanstad schreef:
Erik750SF schreef:
zo 05 jan 2020, 16:36
Hij gooit hem nu met de nieuwe accu en startmotor wel rond maar heel langzaam, ik zit te denken aan een gebroken distributieriem.
Als de riem gebroken zou zijn dan draait de startmotor probleemloos rond. Het is al vaker geroepen een massa probleem, zet eens een startkabel op de minpool van de accu en de andere kant ergens op het blok waar hij goed contact maakt.
Beste topic starter.

Op dit punt zou ik stopen. Je gaat nu oorzaken aanwijzen/bedenken die er niet toe doen. Haal er iemand bij die samen met jouw kan kijken.

Ik denk slechte massa. Of ergens een overgangsweerstand. Of slechte accu.

En anders probeer eens het bovenstaande met die startkabel op het blok.

Marco.

Ps:Heeft jouw forum naam iets met Laverda te maken?

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Krijg het gevoel dat iedereen die over weerstand praat het topic niet doorgelezen heeft.
Tijdens het starten zakt de accuspanning naar 8.3 volt.
Accu is goed, nieuwe startmotor, dus de stroom moet wel abnormaal hoog zijn.
Dit kan volgens mij alleen als de startmotor abnormaal tegengehouden wordt.
Ik laat weten hoe het afloopt.

P.S. jawel maar dat is al een tijdje geleden, 750SF replica, en originele1000SFC :-B
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Foofer »

Als de massakabel een beroerde aansluiting heeft gaat de stroom andere de andere massa punten gebruiken, de dunne draadjes, en dan heb je veel weerstand en kans op smelten enz. Vandaar mijn suggestie om het te meten of hitte verschil te voelen
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door dieseltje+ »

Erik750SF schreef:
zo 05 jan 2020, 19:45
Krijg het gevoel dat iedereen die over weerstand praat het topic niet doorgelezen heeft.
Tijdens het starten zakt de accuspanning naar 8.3 volt.
Accu is goed, nieuwe startmotor, dus de stroom moet wel abnormaal hoog zijn.
Dit kan volgens mij alleen als de startmotor abnormaal tegengehouden wordt.
Dat kan ook andere oorzaken hebben, al meerdere malen door anderen aangegeven.
Ik en anderen blijkbaar ook, krijgen het gevoel dat u alle antwoorden/reactie's niet doorgelezen heeft.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door bupozaanstad »

Erik750SF nog één keer en het is echt heel simpel, neem een dikke startkabel en zet deze op de MIN van de accu en de andere klem ergens op het blok waar hij goed contact maakt. Dan nog eens kijken wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door bupozaanstad op zo 05 jan 2020, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door PaulBng »

Nog maar een keer dan..
Volgende acties :

1. Goede startkabel, ene kant op de min pool van de start accu, andere eind goed op het motorblok. Proberen te starten.
2. Jumpstart met een fatsoenlijk voertuig. Rode startkabel op de startmotor vóór de solenoide. Da's waar de dikke kabel van de start accu aan zit. Andere kant op de pluspool van de start accu van de donor. Zwarte kabel op de min pool van de start accu van de donor. Andere kant op het motorblok van de patiënt. Proberen.
3. Naar een garage.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door the kapitein »

Erik750SF schreef:Krijg het gevoel dat iedereen die over weerstand praat het topic niet doorgelezen heeft.
Tijdens het starten zakt de accuspanning naar 8.3 volt.
Accu is goed, nieuwe startmotor, dus de stroom moet wel abnormaal hoog zijn.
Dit kan volgens mij alleen als de startmotor abnormaal tegengehouden wordt.
Ik laat weten hoe het afloopt.

P.S. jawel maar dat is al een tijdje geleden, 750SF replica, en originele1000SFC :-B
Dat zijn mooie motoren. Zeker die 1000SFC. Heb zelf nog een 1972 750SF in de schuur staan vandaar..

Succes met de camper. Hoop dat je er achter komt.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Ik heb zojuist de oude accu die best wel nog goed is en helemaal opgeladen, met mijn startkabels (goede kabels iets mindere klemmen) parallel op de nieuwe en geladen accu in de bus gezet.
Ik hoor geen verschil in toerental tijdens starten, ik schat dat ie eigenlijk dubbel zo snel zou moeten draaien.
Daarvoor had ik al een kabel direct van de min van de accu in de bus, naar het blok gelegd, hetzelfde resultaat.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door pwhooftman »

Dan is er m.i. nog één elektrische optie over: dat de pluskabel van de accu naar de startmotor niet goed is... Daarna zou ik het niet meer weten.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Foofer »

Erik750SF schreef:
zo 05 jan 2020, 22:26
Ik heb zojuist de oude accu die best wel nog goed is en helemaal opgeladen, met mijn startkabels (goede kabels iets mindere klemmen) parallel op de nieuwe en geladen accu in de bus gezet.

Daarmee omzeil je een massa probleem helaas niet. Lees toch even de voorgaande berichten over een kabel naar het blok
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Nee klopt dat had ik me ook bedacht nadat ik het gepost had, ik had wel eerst een startkabel naar het blok gelegd vanuit de accu in de bus, maar niet met de hulpaccu dus.
Zal dat morgen doen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door ducati 900 »

Ook hier staat een Laverda 750 SF van '72, mijn 1e motor, gekocht in 1975, in de schuur.

Wat is de draaddoorsnee van de startkabels?

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 06 jan 2020, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door KiteFlupke »

Een starter dat geen toeren maakt trekt veel stroom gezien hij geen (tegen) EMK heeft (elektromotorische kracht). Eens hem begint te draaien werkt het wat als "generator" en begint hem minder stroom te trekken.
Het fijne van de theorie ben ik ook vergeten, schoolbanken zijn ook al +/-15 jaar geleden.
Als je verlies hebt in je draden, dan mis de starter pufpuf om deftig rond te gaan en trekt hem veel stroom om niks. (I= (U-E)/R), en E is 0v bij stilstand rotor.

Dus zoals de meeste schrijven, bekijkt je bedrading eens goed na... en Brugjes zetten met Chinese startkabels is het ook niet. Die hebben veel isolatie maar koper, niet zo veel, soms staal zelfs.
(Gebruik zelf startkabels als verlengdraad voor mijn laspost, Op 50A is het al mooie verwarming)

Ook mijn dieselgroep van 4.6Kw start niet met 65Ah en startkabels, zet ik accu direct vast aan de draden met een griptang, dan ga de startmotor vlot rond en heb ik binnen de 5 seconden stroom.
Ik geef wel toe, mijn startkabels zijn van de jaren toen mijn vader een Renault R4 had, en ik nog geboren moest worden.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Vanavond mijn startkabels + op de bendix (waar de originele vastzit) en - op het blok gezet.
Andere kant op de donoraccu.
Donoraccu is de juist opgeladen accu die uit de bus kwam maar dus zeker niet kapot is, deze is getest bij de automaterialenzaak en was maar een klein beetje slechter dan de nieuwe.
Startkabels zijn rond 12 mm aan de buitenkant van de (dunne) rubberisolatie, en het koper is denk ik ongeveer 9 a10mm rond (kan er niet bij om op te meten).
Kabel heb ik ooit gekocht en zelf gemaakt dus is zeker geen china, klemmen zijn wat minder, lengte is ongeveer 1,5m.

Helaas geen verschil met starten.

Verklaring van KiteFlupke lijkt me wel plausibel, maar ik krijg het niet getest en bewezen.
Morgen komt er iemand kijken (monteur garage) en die neemt hem mee als nodig, ik hoop dat jullie gelijk hebben en dat het een kleinigheid is.
Plaats reactie