Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Startkabels heb ik wel maar de klemmen die eraan zitten zijn maar zozo.
Zorg als je met startkabels gaat proberen dat je goede en voldoende dikke startkabels hebt,anders ga je dadelijk
toch verkeerde conclusies trekken en zaken vernieuwen die niet nodig zijn
Zorg als je met startkabels gaat proberen dat je goede en voldoende dikke startkabels hebt,anders ga je dadelijk
toch verkeerde conclusies trekken en zaken vernieuwen die niet nodig zijn
Theo
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Trekker zou een manier zijn om te testen of het aan de startmotor zelf zou zijn of de bekabeling.
Accu's zijn getest en goed, ga nu even testen met startkabels en de tweede accu om spanning direct op de startmotor te zetten anders revisie startmotor.
Accu's zijn getest en goed, ga nu even testen met startkabels en de tweede accu om spanning direct op de startmotor te zetten anders revisie startmotor.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
getest en er veranderd niks, ergo: het ligt niet aan de bekabeling.
Startmotor eronder uitgehaald en nu naar revisiebedrijf.
Startmotor eronder uitgehaald en nu naar revisiebedrijf.
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
En hoe wordt de accu spanning van 8 volt veroorzaakt
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
als een startmotor van 2,5 Kw geblokkeerd (stall)word door b.v een uitgelopen ankerlager en daardoor de startmotor zwaar draait dan kan het amperage oplopen tot wel 1000 ampere, of inwendige sluiting door koolborstelstof en wat vettigheid, dan stort elke accu in
jos.
jos.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Klopt Jos.
Maar als je dan je startsleutel 10 sec vasthoud dan ruik je het probleem al.
Dan ziet de startmotor er van binnen onbruikbaar uit.
Maar als je dan je startsleutel 10 sec vasthoud dan ruik je het probleem al.
Dan ziet de startmotor er van binnen onbruikbaar uit.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Dit leek me plausibel behalve dan dat de hoofdzekering er dan uitgegaan zou moeten zijnKroppie schreef: ↑za 04 jan 2020, 13:34als een startmotor van 2,5 Kw geblokkeerd (stall)word door b.v een uitgelopen ankerlager en daardoor de startmotor zwaar draait dan kan het amperage oplopen tot wel 1000 ampere, of inwendige sluiting door koolborstelstof en wat vettigheid, dan stort elke accu in
jos.
Dit is ook de reden dat ik naar revisiebedrijf ga; hopelijk kan ik dan in de motor zien wat er mis is.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Is de startmotor bij een type 250 gezekerd?
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Revisiebedrijf heeft m uit elkaar gehaald en er kwam veel ijzerstof uit, waarop hun inschatting was dat ie toch wel erg versleten was.
Omdat de prijs van een nieuwe best meeviel toch maar een nieuwe gekocht, met de belofte dat ik hem terug mag brengen als dit niet de oorzaak is.
Zojuist gemonteerd en het is wel wat beter, de motor word nu wel rondgedraaid maar wel nog maar heel langzaam, de spanning gaat bij compressie kort terug tot 8.3 volt.
Hij start dus nog niet
Ik denk nu dat de accu van het testen vanmorgen en gisteravond met groot licht misschien leeg is geweest.
Staat nu weer aan de lader en morgenvroeg nog eens proberen.
Iedereen weer bedankt voor het meelezen en denken en tips zijn nog steeds welkom.
Edit: heeft DJ Smiley eerder in dit draadje uitgelegd, ja er zit een zekering in.
Ik meet steeds direct op de polen, dus met mijn beperkt begrip van de materie denk ik dan: lagere accuspanning wijst op hoge stroom en lage weerstand. Moet er wel bij zeggen dat ik hier aan de grenzen van mijn kennis begin te komen.
Omdat de prijs van een nieuwe best meeviel toch maar een nieuwe gekocht, met de belofte dat ik hem terug mag brengen als dit niet de oorzaak is.
Zojuist gemonteerd en het is wel wat beter, de motor word nu wel rondgedraaid maar wel nog maar heel langzaam, de spanning gaat bij compressie kort terug tot 8.3 volt.
Hij start dus nog niet
Ik denk nu dat de accu van het testen vanmorgen en gisteravond met groot licht misschien leeg is geweest.
Staat nu weer aan de lader en morgenvroeg nog eens proberen.
Iedereen weer bedankt voor het meelezen en denken en tips zijn nog steeds welkom.
Edit: heeft DJ Smiley eerder in dit draadje uitgelegd, ja er zit een zekering in.
Ik meet steeds direct op de polen, dus met mijn beperkt begrip van de materie denk ik dan: lagere accuspanning wijst op hoge stroom en lage weerstand. Moet er wel bij zeggen dat ik hier aan de grenzen van mijn kennis begin te komen.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Bij mijn (2007) ducato zitten 2 dikke zekeringen direct op de accupool: 1 van 150A, die bij mijn weten van de dynamo is, en 1 CAL5 zekering die bij mijn weten van de startmotor is.
Als ik de datasheet daarvan bekijk:
https://www.tme.eu/Document/a4ad8d4b443 ... L-CAL5.pdf
dan zie je dat ie pas na 8 sec startstroom @ 800A eruit klapt. (met 1000A in 1,4 sec, dus als dat het geval zou zijn was die wel geklapt)
Als je dan in je achterhoofd houd wat zo'n accu aan ampere's kan leveren (CCA - het aantal ampere wat ie bij -18 kan leveren voordat de spanning naar <9.6V zakt) dan kan het haast niet anders dat de startmotor niet het (enige) probleem is. Bij teveel stroom zal die zekering wel klappen, en alle waardes binnen de zekering zijn binnen de specs van de accu waardoor die niet op 8V zou mogen komen.
Daarom dat ik de accu blijf verdenken, defect of gewoon hartstikke leeg (en bij 8V een paar keer volgt defect uiteindelijk wel, dat is te diep ontladen). Ik weet niet wat voor acculader je hebt, maar voor mijn gevoel is jumpstarten met een setje goede startkabels een snellere diagnose.
Als ik de datasheet daarvan bekijk:
https://www.tme.eu/Document/a4ad8d4b443 ... L-CAL5.pdf
dan zie je dat ie pas na 8 sec startstroom @ 800A eruit klapt. (met 1000A in 1,4 sec, dus als dat het geval zou zijn was die wel geklapt)
Als je dan in je achterhoofd houd wat zo'n accu aan ampere's kan leveren (CCA - het aantal ampere wat ie bij -18 kan leveren voordat de spanning naar <9.6V zakt) dan kan het haast niet anders dat de startmotor niet het (enige) probleem is. Bij teveel stroom zal die zekering wel klappen, en alle waardes binnen de zekering zijn binnen de specs van de accu waardoor die niet op 8V zou mogen komen.
Daarom dat ik de accu blijf verdenken, defect of gewoon hartstikke leeg (en bij 8V een paar keer volgt defect uiteindelijk wel, dat is te diep ontladen). Ik weet niet wat voor acculader je hebt, maar voor mijn gevoel is jumpstarten met een setje goede startkabels een snellere diagnose.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Fatsoenlijke donor auto. Goede start kabels (in de juiste volgorde) aanleggen, en motor van de donor auto eerst een kwartier laten lopen. Dan starten terwijl donor auto wat meer toeren maakt.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Accu is vanmorgen gemeten waar ik bij stond en gaat bij 100 A niet onder 11 volt, mijn oude accu niet onder 10 volt.
Twee metingen met twee verschillende apparaten, een moderne electronische en een iets oudere met een echte belastingsweerstand.
Twee metingen met twee verschillende apparaten, een moderne electronische en een iets oudere met een echte belastingsweerstand.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
Lader is Lidl, slaat af als de accu vol is en begint automatisch weer te laden als ie onder 12 volt(?) komt en geeft dan indirect met balkjes aan hoe vol de accu is.
Ondanks de herkomst lijkt me deze toch wel goed te werken.
De nieuwe accu kruipt vanzelf weer terug naar 12,6 na belasten.
Ondanks de herkomst lijkt me deze toch wel goed te werken.
De nieuwe accu kruipt vanzelf weer terug naar 12,6 na belasten.
Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)
met meten bij het starten, op de accuklemmen gemeten of direkt op de ronde accupolen?,want ook daar tussen kan een groot verschil zitten (kabel in de klem/klem op de accupool, allemaal mogelijke overgangsweerstanden.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything