Acculader op LPG

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
jacobrijmert
Berichten: 11
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 23:13
Locatie: Nijkerk

Acculader op LPG



Bericht door jacobrijmert »

Is er iemand bekend met de werking van de
Telair 30200 TG 480 lpg Ecoenergy 12v-20A.
Het is een acculader op gas.
Ik heb een camper gekocht waar deze inzit, het is een ingevoerde camper ,dus kan het niet navragen aan de vorige eigenaar.
Verkoper kende het ook niet.
Graag informatie!
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Acculader op lpg



Bericht door NoStress »

Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Acculader op lpg



Bericht door isoplus »

Is gewoon een generator door een LPG gestookte motor aangedreven, niets bijzonders.
Zorgen voor een goed olieniveau in het carter, zorgen voor LPG in de tank en het ding starten, als het goed is gaat de rest automatisch.
Zelf zou ik er het eerste uur tijdens proefdraaien even bijblijven :thumbup:
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Acculader op LPG



Bericht door Rotec 590 »

Interessant ding maar helaas werkt hij in de bergen niet en dat is nou heel jammer voor wintersport.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Acculader op LPG



Bericht door Kroppie »

ook een leuk ding, doet het ook in de bergen en ook in de kou.

https://shop.torcman.de/Generator-Kit-PRO35-V2

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Acculader op LPG



Bericht door JoVaMi »

Heb er ene gehad, gasperini, niks dan problemen. Heeft op 5 jaren het dubbele gekost. Zeer gevoelig aan een correcte verbranding en juiste olie. Vervelende geur. Heb deze verleden week gratis weggegeven.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Acculader op LPG



Bericht door JoVaMi »

Dubbele post
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Acculader op LPG



Bericht door camilo »

Een heel fijn ding! Let wel op de verschillen. Een "gewone" 480 laadt continu met de zelfde stroomsterkte en stopt daardoor op het moment dat de accu de hoge laadstroom niet meer goed kan absorberen. De modellen met de "MEF" (multi energy function) kunnen dat wel: naarmate de laadtoestand van de accu toeneemt, loopt de laadstroom langzaam terug. Je hoort dan ook het toerental van het motortje teruglopen en dat scheelt natuurlijk ook nog eens in het gas- en olieverbruik. Uiteindelijk zou de laadstroom dan nog maar 5 A zijn. Ik laat het nooit zover komen: 90 tot 95 % vol is voor mij genoeg; die laatste procentjes laad ik wel af en toe met landstroom. Over de laadstroom: die zou voor mijn 480 MEF volgens specificaties 20 A moeten zijn. Bij een test in ProMobil in 2013 kwam men al op zo'n 23 A (bij een gewone 480). Onder maximale belasting (deels ontladen accu/gelijktijdig gebruik van magnetron via de omvormer) levert de mijne liefst 27 A, veel meer dus dan gespecificeerd. Elke 480 kan trouwens nog achteraf worden voorzien van de MEF function.

De Telair EcoEnergy is overigens een doorontwikkeling van de Gasparini en mag daar niet zonder meer mee gelijk worden gesteld.

De milieuvriendelijkheid die de Telair claimt in verband met het gebruik op LPG slaat nergens op: ook LPG is een fossiele brandstof maar bovendien
is het motortje een tweetakt en blaast gezellig tweetaktdampen duidelijk ruikbaar te wereld in. Toppunt is dat blijkens de inbouwinstructies de door afkoeling neergeslagen olie op het diepste punt van de externe uitlaatbuis door een daar geboord gaatje geacht wordt weg te druppelen, gewoon: op de grond! (ik zet daar een metalen opvang bakje onder, maar toch....)

Gisteren teruggekomen uit Portugal/Spanje dus de laatste drie weken alleen maar petweer gehad. Zonnepanelen doen sowieso niet zoveel meer in november en dan ben je blij dat je met een druk op de knop (of volautomatisch) zoveel stroom hebt dat je je niet hoeft af te vragen of dat ene lampje wel of niet mag blijven branden en of de kachel niet laag moet om de volgende ochtend niet zonder stroom te zitten.

Wees dus blij met de EcoEnergy. Het aankoopbedrag verdubbelt bijna als je hem niet zelf had kunnen inbouwen, niet alleen vanwege de toebehoren maar ook vanwege het arbeidsloon. Die pakweg 2500 euro kan dan zomaar 4000 tot 5000 euro worden.

Een nadeel zouden de kosten van het periodieke onderhoud zijn. Ik moet dat nog gaan meemaken. Ik weet van een Engelsman (een overwinteraar) wiens Gasparini na 800 draaiuren (in 2 jaar tijd!) compleet gereviseerd moest worden. Ik heb er na drie reizen gebruik zo'n 120 uur op zitten, dus ik zie wel. Gelet op de prestaties en het comfort van de EcoEnergy mag hij mij best wel wat kosten. Camper rijden is sowieso niet iets voor rekenaars!

Kijk ook eens op de site van Reimers Reisemobil GmbH.
Plaats reactie