Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

een lithium accu (de algemene benaming genoemd) moet geladen worden met cc en cv, dus met constant current en constant voltage, dus er komt geen kurve of fase bij kijken, de ingebouwde bms regelt de toegevoerde energy naar de div cellen, en houd die cellen in de gaten voor wat betreft overspanning , onderspanning en ongelijkheid, en hopelijk doet ie dat goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Een lithium accu is iets anders als een LFP (LiFePo4 accu) . Die laatste heeft geen cc en/of cv nodig.
De BMS regelt niet het laden maar beschermt de de accu tegen te lage of te hoge spanning of temperatuur, en ongelijke celspanning.
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Kroppie schreef:
za 19 okt 2019, 17:04
een lithium accu (de algemene benaming genoemd) moet geladen worden met cc en cv, dus met constant current en constant voltage, dus er komt geen kurve of fase bij kijken, de ingebouwde bms regelt de toegevoerde energy naar de div cellen, en houd die cellen in de gaten voor wat betreft overspanning , onderspanning en ongelijkheid, en hopelijk doet ie dat goed.

jos
Jos , steeds denk ik dat ik eindelijk iets van deze moeilijk materie begin te begrijpen maar ik kom nu toch wel steeds voor verassingen te staan.
Tot nu toe begreep ik dat er bij het laden van LFP feitelijk sprake is van 2 fasen, de CC gevolgt door de CV fase. Gedurende de eerste fase wordt een spanning aangebracht met een contante stroom waarbij de stroom langzaam afneemt tot bijna 0 en de accu tot ca 80 % wordt geladen , dit wordt de eerste fase genoemd . Vervolgens wordt de accu verder vol geladen met een contante spanning, dat is dan de tweede fase. vervolgens wordt het ladeen beeindigd. Kan ik deze wijsheid dus toch beter maar weer vergeten ?
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Ja, dat slaat op loodaccu,s!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

Leonardus66 schreef:
za 19 okt 2019, 17:25
Jos , steeds denk ik dat ik eindelijk iets van deze moeilijk materie begin te begrijpen maar ik kom nu toch wel steeds voor verassingen te staan.
Tot nu toe begreep ik dat er bij het laden van LFP feitelijk sprake is van 2 fasen, de CC gevolgt door de CV fase. Gedurende de eerste fase wordt een spanning aangebracht met een contante stroom waarbij de stroom langzaam afneemt tot bijna 0 en de accu tot ca 80 % wordt geladen , dit wordt de eerste fase genoemd . Vervolgens wordt de accu verder vol geladen met een contante spanning, dat is dan de tweede fase. vervolgens wordt het ladeen beeindigd. Kan ik deze wijsheid dus toch beter maar weer vergeten ?
[/quote]

dat is de laadsituatie bij een LOODaccu (bulk en absorptie), komt bij een goede lader nog float bij, geef een li accu cv en cc en de rest is pakkie an bms, en bij een li-accu welke je 1op1 kan wisselen met een loodaccu zal er in de li-accu een meer uitgebreide bms zitten

(c en v volgens accu specs)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 19 okt 2019, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Als je geen technische achtergrond hebt en je bent van plan een investering te doen in een nieuwe techniek kan je natuurlijk naar de leveranciers gaan en je daar laten informeren wat het meest geschikt voor je is. Je kunt je ook zelf proberen te verdiepen in de materie en vervolgens op basis van die informatie beslissen wat goed voor je zou zijn. Voor dat laatste heb ik besloten maar is wist echt niet waar ik aan begon en hoe complex deze materie is over de LiFePo4 .Gelukkig is er dit forum waar veel echte techneuten bereid zijn om te helpen en die steeds bereid blijken om vaak de onzin aan te horen die door leken als ikzelf hier wordt geschreven en daar corrigerend in te adviseren. Ikzelf dacht na lezen van vrijwel alle draadjes over dit onderwerp de theorie al een beetje te begrijpen maar het tegendeel blijkt waar. Te veel verassingen. Het gebrek aan technische achtergrond wreekt zich hier. Het lijkt mij daarom beter om mij uit deze discussie terug te trekken en mijn beoogde investering toch maar even uit te stellen.
Wel ben ik van mening dat draadjes zoals deze toch geweldig belangrijk zijn voor de vele camperaars die net als ik de weg zoeken in de wereld van de LiFePo4.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Kijk eens bij een LFP accu leverancier die niet allerlei extra,s aan je wil verkopen, bv PowerXtreme. Daar zie je watje echt moet doen om lang plezier van je investering te hebben, dat zal je meevallen!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

voor de duits sprekende en lesende en geinteresseerden in meer meningen

https://www.wohnmobilforum.de/lifeypo4- ... -f125.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

@Leonardus:
Je hoeft toch niet alle ins en outs van een product te weten om het te kunnen kopen en gebruiken. Je weet toch ook niet op welke punten het motormanagement van een VW en een Mercedes verschilt en hoe de sjoemel bij die merken precies geprogrammeerd is. Je weet evenmin welke chips er een iPhone of in een Samsung zitten en hoe die precies werken om alles wat je wilt met een smartphone te kunnen doen.

Als al dat spul helemaal niet zou deugen, had je dat allang op het forum kunnen lezen, al zal niet iedereen bereid zijn om een miskoop toe te geven.

Ik heb al eerder geschreven dat het kopen van NDS apparaten in zekere zin een gok was. Nu ben ik tevreden, maar misschien trek ik volgend jaar wel de haren uit mijn hoofd over zo'n stomme beslissing. So be it.

@Jos: Daar vind je precies dezelfde uiteenlopende meningen als hier. Die Duitsers zijn heus niet allemaal hoogbegaafd.

@JoopBrekken: Ook bij PowerXtreme gaat niet alles vanzelf:
Bij het plaatsen van een PowerXtreme accu in een camper adviseren wij een laadbooster te monteren.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Heb dit draadje met interesse gevolgd, ook al eerder over het NDS 3Link systeem gelezen. Lijkt mij een mooi systeem, ik zou er wel vertrouwen in hebben, ik zie niet zo snel beren op de weg wat de laadstroom van de dynamo betreft.
Indien ik in de toekomst een nieuwe hh accu nodig mocht hebben is dit zeker een kandidaat. Echter, één ding vind ik nog wat onduidelijk/zorgelijk: hoe zit het met laden onder winterse omstandigheden? Ik begreep dat er bij vorst niet geladen mag worden. Dat kan bij winters gebruik (wij camperen óók in de winter - hoewel de winters hier tegenwoordig weinig voorstellen) natuurlijk problemen opleveren, en hoe daar mee om te gaan?
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door JoopBrekken »

Als ik het goed lees is dat voor euro6 motoren. Ik neem aan dat die campers zelf al zoiets hebben, er zal toch altijd een hh accu geladen moeten worden.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Going »

Zo te zien volkomen gelijk Joop.
In did draadje worden lijkt me een heleboel uitdrukkingen en afkortingen door elkaar gebruikt en door elkaar gehaald in aannames.
Ik draai nu 3 weken op LFP. Ik heb 3500 km gereden. Gedeeltelijk met de Solar aangeschakeld en ook uit geschakeld. Het opladen tijdens rijden lijkt mij dezelfde tijd en ook laadstroom te geven als eerder met de 320Ah AGM's.
Ja, mijn vrouw was soms niet blij om tijdens rijden even naar achteren te moeten om de knopje op de accu monitor te bedienen, met doorgave van de gegevens.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door hathi »

VeeTee,zeker de bijdrage van 10 ,09 uur niet gelezen,die met de blauwe batterijen voorop,onder staat laden en ontladen,lees maar eens over de ( winterse)/ (Zomerse) temperaturen
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

@VeeTee: Onze NDS 3Lion accu staat onder de rechtervoorstoel en hopelijk vorstvrij als je rijdt of in de camper verblijft. Alleen als de camper bij vorst lange tijd stil heeft gestaan, moet je in ieder geval opletten en de LFP accu misschien even afschakelen met de massaschakelaar en weer bijschakelen voor het opladen als het interieur van de camper op temperatuur is.
In de handleiding staat overigens niets over al dan niet laden bij vorst, maar die Italianen hebben misschien helemaal niet aan vorst gedacht. Mogelijk heeft het BMS een temperatuurbeveiliging, maar ook daar is de documentatie niet duidelijk over. Er staat alleen "Operating temperature: -20° C/+60° C".
Laatst gewijzigd door 't Busje op za 19 okt 2019, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie