Lithium accu's laden met de dynamo

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Kroppie »

mag dat nog wel in deze tijd , iets een zwart doosje noemen ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8668
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door seth_space »

De betreffende forum deelnemer wil graag een wit voetje halen :bow: :lol3:

Verzint daar zelf techniek bij die anderen weer moeten gaan bewijzen, grappig :lol3: :lol3:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Kroppie schreef:
wo 30 okt 2019, 17:15
mag dat nog wel in deze tijd , iets een zwart doosje noemen ?
Dit lijkt me toch een zwart doosje:
3Link.png
3Link.png (180.68 KiB) 186 keer bekeken
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
sky2000
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 14:42
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door sky2000 »

seth_space schreef:
wo 30 okt 2019, 17:28
Verzint daar zelf techniek bij die anderen weer moeten gaan bewijzen, grappig :lol3: :lol3:
Het is niet omdat je hard roept dat iedereen moet luisteren!
Als er hier iemand op dit forum durft te beweren dat je snel snel een LFP kan vervangen door een loodzuur accu dan weet jij toch ook wel dat er dan allerlei aanpassingen dienen te gebeuren om die Loodaccu niet te 'killen'.
Daardoor meende ik te begrijpen dat er een stukje elektronica bestaat, gebruikt wordt, om al die aanpassingen automatisch te laten gebeuren.

Dus mij verwijten dat ik een bepaalde techniek bedenk die iemand anders dan moet gaan 'bewijzen' is ... Gek!

Nee het enige wat ik hier lees en zie schrijven is dat bepaalde mensen een LFP aankopen en die aankoop met alle geweld willen goed praten.
Dat door hun ''technische'' schrijfsels andere potentiële gebruikers van zo een LFP verkeerde informatie krijgen, gewoonweg omdat hun voertuig / behoeften anders is of zijn willen deze promotoren niet horen.

Dus beken nu maar gewoon dat wat velen hier al begrepen hebben dat je zonder aanpassingen geen LFP door een loodzuur accu mag vervangen, zonder dat je je loodzuur accu stuk maakt.

Nee Evert, je antwoord niet op de vraag, we zochten geen zwarte doos, maar een technisch verantwoord antwoord op een eenvoudige vraag. :angel:

Laat het ons makkelijk houden, geen antwoord is een bevestiging van bovenstaande verzinsel.
88I
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

sky2000 schreef:
wo 30 okt 2019, 17:11
... zijn er hier luitjes ...
Of is het een zwart doosje zonder opdruk?
Het is dus zwart doosje met opdruk. Dat wilde je toch weten? Denigrerende opmerkingen als "luitjes" kun je beter achterwege laten. Die voegen niets aan de discussie toe.

Als fabrikanten van LFP accu's het hebben over "drop in replacement", this is a plug and play option for any application that currently uses a lead acid, gel, or AGM style battery.', dan moet het omgekeerde toch ook mogelijk zijn. Niet alleen die LBP noemt zijn LFP accu's "drop in", maar ook het Nederlandse Super B.

Ik heb zelf niet voor een drop in oplossing gekozen, omdat ik van mening was dat de bestaande installatie van Hobby/CBE de hogere laadstroom van een LFP accu niet (goed) zou kunnen verwerken.
Als ik om wat voor reden dan ook mijn 3Lion LFP accu weer door een loodzuur accu zou moeten vervangen, is dat een kwestie van de camperelektronica rechtstreeks op de plus van die loodzuur accu aansluiten in plaats van via de 3Link, die alleen voor de 3Lion LFP accu bedoeld is.
Het feit dat je een LFP accu hebt, ontslaat je nog niet van het gebruik van je hersens.

Ik denk tenslotte niet dat een relais kan detecteren wat voor soort accu er op aangesloten is.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 30 okt 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Karelkaywa »

sky2000 schreef:
wo 30 okt 2019, 11:06

Wat jij en een paar anderen hier doen is jullie LFP zo heel erg hard promoten dat je schrijfsels lachwekkend worden.
Ik adviseer iedereen in voorkomend geval zichzelf de vraag te stellen 'ben ik de juiste man, op de juiste plek' ?
'weet ik echt waar ik aan begin' ?

Maar doe maar en vermaak me!

Edit: mocht je het toch doen, welke aanpassingen doe je dan om er voor te zorgen dat die Loodaccu ook niet spoedig overlijden wil?
Of is dat in jullie camper niet nodig?

Dan zit er waarschijnlijk wel een Automatisch Accuselectie Relais (*) in.

( *) Graag wat meer info.
Ben erg blij dat wij je vermaken met onze schrijfsels. En ik kan me je reactie na ca. 330 postings wel begrijpen. Zoveel mensen zoveel meningen. Als ik dit topic had gelezen voordat ik de LiFePO4 aanschafte, dan weet ik niet of ik het aangedurfd had. Nu heb ik zelf een elektrotechnische achtergrond maar heb van auto-elektrotechniek en met name de accutechniek geen verstand. En op mijn leeftijd heb ik ook niet meer de behoefte om die kennis aan te leren. Op het moment dat wij besloten om een nieuwe Ducato om te laten bouwen tot buscamper hebben we allerlei informatie verzameld en keuzes gemaakt. Een van die keuzes was de accu. Een van de leveranciers schrijft op z'n website:

De bijzondere voordelen van de Solid Power accu-systemen op een rij...
  • enorme gewichtsbesparing in vergelijking met een ouderwetse lood-accu bij dezelfde capaciteit
  • vijf maal zo snel opladen: een groot voordeel, vooral bij korte ritten
  • ongelimiteerde energieopname van uw zonnepanelen
  • groot temperatuurbereik: van -20 °C tot 75 °C
  • vrijwel constante energielevering: tot 90% van de totale lading
  • zeer lange levensduur: tot wel 3.000 ladingen, minimaal 10 keer meer dan een ouderwetse lood-accu
  • praktisch geen zelfontlading
  • absoluut veilig en volledig onderhoudsvrij
  • vijf jaar garantie
En dat waren de argumenten die mij deden besluiten om over te stappen op LiFePO4. Dus nogmaals, er zijn geen andere aanpassingen gedaan. Mocht ik problemen krijgen dan gaat er tijdelijk een loodaccu in en die zal daardoor niet vroegtijdig overlijden. Simpelweg omdat er niets aan de installatie is gewijzigd. En aangezien de leverancier 5 jaar garantie geeft heb ik er alle vertrouwen in dat het een goed product is.
Ik heb alleen willen aangeven dat wij er heel tevreden over zijn maar realiseer me dat het een dure oplossing is die je er economisch gezien waarschijnlijk niet uithaalt. Maar gemak dient de mens! Maar het staat iedereen vrij om dat te nemen wat hij zelf wil. Promoten laat ik aan de leveranciers over, ervaringen deel ik graag met de forumleden.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

De oplossing van Solid Power is mooi, als je met een schone lei kunt beginnen.
Als ik het Solid Power systeem in onze Hobby had willen laten aanbrengen, was daar een ingrijpende aanpassing van de bestaande installatie voor nodig geweest. Daarom heb ik gekozen voor het 3Lion/3Link systeem van NDS, dat met een kleine aanpassing op de bestaande installatie aangesloten kon worden, waarbij de 3Lion accu op de plaats van de bestaande huishoudaccu kon komen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

@Peter A7
Bedankt , een top bijdrage, weeral.
Heel informatief :thumbup:
Groeten Kampo
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Karelkaywa schreef:
wo 30 okt 2019, 20:04
sky2000 schreef:
wo 30 okt 2019, 11:06


De bijzondere voordelen van de Solid Power accu-systemen op een rij...
  • enorme gewichtsbesparing in vergelijking met een ouderwetse lood-accu bij dezelfde capaciteit
  • vijf maal zo snel opladen: een groot voordeel, vooral bij korte ritten
  • ongelimiteerde energieopname van uw zonnepanelen
  • groot temperatuurbereik: van -20 °C tot 75 °C
  • vrijwel constante energielevering: tot 90% van de totale lading
  • zeer lange levensduur: tot wel 3.000 ladingen, minimaal 10 keer meer dan een ouderwetse lood-accu
  • praktisch geen zelfontlading
  • absoluut veilig en volledig onderhoudsvrij
  • vijf jaar garantie
Prachtig systeem, ik begrijp Karel heel goed dat hij voor Solid Power heeft gekozen, werkelijk een prachtig systeem. Aanvankelijk had dit systeem ook mijn voorkeur , mede door de geweldige gewichtsbesparing, maar naast de vele voordelen zijn er ook nadelen al tilt de een daaraan wat minder dan de ander. Doordat de accu in de ruimte van de startaccu onder de camper zit kan dit voor de wintercampeerders problemen geven bij vorst . Er is al een noodvoorziening leverbaar in de vorm van een verwarmingsplaatje maar dat lost niet alle problemen op. In een ander topic wordt dieper op dit probleem ingegaan. Het systeem kost bijna €3000 euro en wordt geleverd door een klein bedrijfje dat feitelijk afhankelijk lijkt van een persoon. Wat als deze persoon om welke reden dan ook het bedrijf onverhoopt niet kan voortzetten? Hoe zit dat dan met die 5 jaargarantie? De voordelen zijn echter zodanig dat ik me kan voorstellen dat over nadelen heengestapt wordt maar het lijkt me ook goed deze te noemen.
Globecar Campscout 2015
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door 't Busje »

Leonardus: je moet nog even leren om met citaten om te gaan. Sky2000 schreef dat niet en je zet je eigen opmerkingen als citaat van Karelkaywa neer, wat heel verwarrend is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

Sorry
Globecar Campscout 2015
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door Leonardus66 »

't Busje schreef:
wo 30 okt 2019, 21:27
Leonardus: je moet nog even leren om met citaten om te gaan. Sky2000 schreef dat niet en je zet je eigen opmerkingen als citaat van Karelkaywa neer, wat heel verwarrend is.
Ik denk dat de verwarring overigens nogal meevalt, niet overdrijven svp
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door veetee »

Je kunt je eigen bericht naderhand editen, dus ff de quotjes goed zetten... ;;-) :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lithium accu's laden met de dynamo



Bericht door kampo »

Ik ben het met Leonardus eens.
Het Solid Power systeem is innoverend :thumbup:
Het gaat helemaal de goede richting uit namelijk de start en HH accu vervangen door 1 pack.
Grote capaciteit en laagst mogelijke gewicht.
Bovendien heeft hij door het in de originele accubak te proppen een zee van ruimte in de camper gecreëerd.
Temperatuur matje is een goed begin, maar iets kouds snel, veilig en automatisch verwarmen vraagt nog wat meer denkwerk.

Ik hoop dat Solid Power nu nog wat gaat doen aan de afwerking en aan de configuratie.
De toewijzing van start en huishoudvermogen kan nog veel beter.
De dynamo, solar en walstroomlader moeten op LFP worden ingesteld.
De nu losse accucellen kunnen netjes in een veilige behuizing.
En het systeem ter beveiliging van de dynamo bij werking van de BMS ontbreekt nog.
Groeten Kampo
Plaats reactie