De claxon in deze ducato heeft twee aansluitingen.
Op de ene is de 12 volt voeding rechtstreeks vanaf de zekering aangesloten.
Vanaf de andere aansluiting loopt een draad langs de stuurstang naar het claxoncontact in het stuur.
In de stuurkolom zit een draad die aan het uiteinde in de motorruimte met massa is verbonden.
Deze schakeling heeft als nadeel dat er altijd 12 volt aanwezig is op de claxon.
Hierdoor gaan de aansluitcontacten en ook de claxon inwendig, als gevolg van weersinvloeden (vocht, pekelwater enz) oxideren en werkt de claxon niet meer.
Jaren geleden heb ik eens zo'n schakeling aangepast met een relais.
Sindsdien zijn er nooit geen haperingen meer opgetreden.
Doordat de voeding van het relais aangesloten is op de lichtschakelaar werkt de claxon alleen als het contact is ingeschakeld.
Hierdoor heb je geen last meer van het onbewust inschakelen van de claxon als je 's avonds op een camperplaats staat.

- aansluiting claxons.jpg (43.71 KiB) 802 keer bekeken