Claxon Fiat Ducato 230 2.8JTD (2001) doet het niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1509
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Claxon Fiat Ducato 230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door herbybg » za 31 aug 2019, 9:19

Plots stel ik vast dat de "toeter" van de Duc230-2001 2.8JTD het niet doet ???
De zekering is OK en krijgt 12V
gaat de - leiding door stuurkolom of de + lijn?
Waar komt die lijn naar buiten?
Hoe kan ik de toeter bereiken? Die zit onder de bestuurder koplamp en is moeilijk te bereiken! :bang:
Kan die langs de voorzijde benaderd worden?

trabbart
Berichten: 118
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Claxon Duc230-2001 2.8JTD doet het niet

Bericht door trabbart » za 31 aug 2019, 9:34

het zal het relais zijn, eenn claxon gaat altijd over een relais, meestal in handschoenenkastje of waar alle zekeringen zitten, of bij modernere auto's waar de zwaardere zekeringen zitten onder de kap, even wat relais van plaats wisselen kan soms ook.

Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1509
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Claxon Duc230-2001 2.8JTD doet het niet

Bericht door herbybg » za 31 aug 2019, 9:52

Claxon zekering is positie 12, zit in handschoenkastje, en is OK, geeft 12v door.
Er is maar één toeter en ik vind/hoor geen toeterrelais.

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 23508
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Claxon Duc230-2001 2.8JTD doet het niet

Bericht door javanes » za 31 aug 2019, 10:02

Controleren of je massa krijgt bij de claxon als je op het stuur drukt.
Zo niet dan het sleepcontact onder het stuur controleren.

Schema
14=claxon
94c=sleepcontact
119=masa aansluiting op het dashboard
Draad BN=zwart-wit, N=zwart, RV=rood-groen.
27 Claxon-ruitenwisser-ruitensproeier.jpg
27 Claxon-ruitenwisser-ruitensproeier.jpg (65.28 KiB) 804 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 1962
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Claxon Duc230-2001 2.8JTD doet het niet

Bericht door Marinus » za 31 aug 2019, 10:19

De claxon in deze ducato heeft twee aansluitingen.
Op de ene is de 12 volt voeding rechtstreeks vanaf de zekering aangesloten.
Vanaf de andere aansluiting loopt een draad langs de stuurstang naar het claxoncontact in het stuur.
In de stuurkolom zit een draad die aan het uiteinde in de motorruimte met massa is verbonden.

Deze schakeling heeft als nadeel dat er altijd 12 volt aanwezig is op de claxon.
Hierdoor gaan de aansluitcontacten en ook de claxon inwendig, als gevolg van weersinvloeden (vocht, pekelwater enz) oxideren en werkt de claxon niet meer.

Jaren geleden heb ik eens zo'n schakeling aangepast met een relais.
Sindsdien zijn er nooit geen haperingen meer opgetreden.

Doordat de voeding van het relais aangesloten is op de lichtschakelaar werkt de claxon alleen als het contact is ingeschakeld.
Hierdoor heb je geen last meer van het onbewust inschakelen van de claxon als je 's avonds op een camperplaats staat.
aansluiting claxons.jpg
aansluiting claxons.jpg (43.71 KiB) 802 keer bekeken

Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 425
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door cor heku » za 31 aug 2019, 11:47

Als je het plaatje aan de voorzijde, net boven de gril, losmaakt(4 schroeven) , kun je er net bij. Bestuurderskant onder de koplamp. Neem , voor de veiltigheid, eerst de zekering er uit. De stekkertjes kunnen een knijpveiligheid hebben dus rustig met lostrekken. Plaats de zekering terug om, op 1 draad, de spanning te meten.De andere draad is dan doorgaand naar het stuur. Zorg er wel voor dat de draden de massa niet kunnen raken. De claxon is nu ook los te maken,en te testen. 1 moer.Heb deze week hetzelfde euvel gehad en dacht dat het de sleepringen waren in het stuur maar meette daar geen spanning. Bleek een defecte claxon, duidelijk doordat er iets rammelde in de claxon. Maar is toch te testen met 2 draadjes op de accu.
cor

umpie30
Berichten: 763
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door umpie30 » zo 01 sep 2019, 16:45

Claxon zit onder linkerkoplamp.
Als je de sierlijst los neemt welke onder de koplampen langsloopt.
Kan je bij de claxon komen
Tikhier maar eens met klein hamertje tegen aan terwijl je de claxon laat bedienen.
Vaak ik het zo dat de membranen vast geplakt zitten
Als die t nu wel weer doet beetje wd40 over de claxon spuiten

Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door kowa » zo 01 sep 2019, 17:00

Kan ook vervuilde contacten in het stuur zijn.
Van de week dit euvel ook gehad en na het schoonmaken van de stuur contacten toetert hij weer als van ouds. :bow:
Onderweg naar (t)huis

Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door TonenJolanda » ma 02 sep 2019, 15:24

Hoe kom ik bij deze contacten? Deze vakantie zelfde euvel gehad met onze Duc uit 2001. Alvast bedankt
Groet, Ton

Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 425
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door cor heku » ma 02 sep 2019, 15:35

eerst het stuur recht zetten, plak desnoods even een stukje tape(in 2 delen) op het stuur en het onderste deel zodat je de stand terug kunt vinden. Als er een airbag inzit dan de accupool losnemen en zeker 15 minuten wachten. Zonder airbag, even de zekering van de claxon uitnemen. De kap op het stuur kan men naar boven toe voorzichtig lostrekken, mocht het onderste deel niet meekomen dan dit rustig loswringen waardoor het loskomt.Stekkertje naar bovenste deel losmaken.Nu kan je bij de moer van het stuur. Draai die los en daarna 1 of 2 slagen terug zodat, als je aan het stuur trekt, dit niet tegen je gezicht aan kan komen. bij loskomen van het stuur de moer helemaal losdraaien. Nu kan je bij de sleepcontacten.Voor meten de zekering terugplaatsen. Bij terugzetten van het stuur op het pinnetje letten van de kunststof ring.Stond bij mij , naar beneden en moet in een opening passen van het stuur.
Succes.
cor

Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door TonenJolanda » ma 02 sep 2019, 15:42

Thanks Cor :thumbup:
Groet, Ton

Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1509
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door herbybg » di 03 sep 2019, 16:43

@ Cor & Co:
Bedankt vr info, klopt.
Alleen "aan de toeter kunnen" is optimistisch, is voor nen engelsman gemaakt(met 2 linkse pollen!) :bang:
Ga proberen via onderkant

Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 569
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door kowa » vr 06 sep 2019, 13:18

Even niet in de gaten gehad dat de nieuwe campers voorzien zijn van airbag in het stuur.
Wij hebben nog een oude camper vanuit 1996 en daar gaat het een stuk makkelijker, geen gedoe met airbags.
Onderweg naar (t)huis

Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1509
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Claxon Duc230 2.8JTD (2001) doet het niet

Bericht door herbybg » vr 13 sep 2019, 16:47

Voilà, job done!
Toeter kapot en een d'r in van een Golfke!
Ook een betere opstellingsplaats gekozen en aansluitdraden met 30cm verlengd.
Nu is ie gemakkelijker en beter bereikbaar. Aansluitpunten in vet gezet, als bescherming tegen vocht....

Plaats reactie