Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Dank voor de tip. Ik ben er even in de behanglijm gedoken, maar kan het zijn dat die Perfax Paars helemaal niet geschikt is voor glasvezel behang en de Sickens Alpha Col speciaal voor glasvliesbehang? Als ik namelijk op de Perfacs site kijk staat er: "Door de Henkel MCX technologie (Metyl Cellulose eXtra) heeft dit plaksel 10% extra power waardoor het voor alle soorten zwaar, extra zwaar en speciaal behang, alsmede Rauhfaser en vinylbehang zeer geschikt is. Voor andere behangsoorten adviseren wij u een ander type Perfax Behangplaksel of Wandlijm."

Zou het misschien dus aan het type behang kunnen liggen ipv de behanglijm?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Kroppie »

het is meer een kwestie van de goede combinatie, je zoekt toch ook geen behang bij de lijm die je hebt, lijkt mij.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Pardon.
Er is glasvezelbehang (glasvezel met open structuur en zéér sterk) Eigenlijk bedoeld voor zwaar belaste oppervlakten, en glasvliesbehang (meestal een papier op een dunne vieslaag).

Ik wilde glasvezellijm gebruiken met glasvliesbehang. Uit ervaring weet ik dat dit heel goed gaat vooral met de Sikkens lijm. Maar men vertelde bij Praxis dat ik gewoon Perfax Paars moest hebben. Achteraf gezien is dit een heel slecht advies geweest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Kroppie »

tja, praxis wie anders. ::S
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trabbart
Berichten: 128
Lid geworden op: za 22 sep 2018, 15:51

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door trabbart »

perfax paars heb ik ook gebruikt , na de winter alle behang los . kan ook opnieuw beginnen ..... :bang:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door appellover »

Heb is een beun gedaan met vinylbehang in vochtige ruimte.
Witte houtlijm voor buiten gebruikt.
Nooit losgelaten,anders had ze wel geroepen,moeilijke vrouw.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Hoofdnoorman »

Die tip van witte houtlijm heb ik ook gehoord.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Omdat het vakantie is weer een half dagje aan de camper kunnen werken. Dit was een dag van weinig werk maar veel resultaat. Na lang aan de vloer en wand te hebben gewerkt heb ik eindelijk het vloerzeil er in gelegd.

Eerst het zeil maar eens uitgerold. Na een jaar in mijn loods te hebben gelegen was het wat bobbelig. Maar na een uurtje en met een roller er overheen gaan werd het al mooi vlak.

Afbeelding

Daarna de papieren mal uit de camper gehaald en dit op het zeil gelegd en vastgezet met wat schilderstape.
Afbeelding

Het uitsnijden is begonnen.
Afbeelding

Daarna met mal en al in de camper gelegd. Dit was misschien nog wel het lastigste omdat het zeil niet mocht knikken.
Afbeelding

Maar na het uitgerold te hebben is de vloer weer als nieuw.
Afbeelding

Afbeelding

Ik laat het nu een paar dagen settelen en dan ga ik het met wat tape vastzetten op de vloer.

Daarnaast heb ik alvast mijn nieuwe koelkast in de camper gezet. Hier staat hij op de originele plek waar de oude koelkast stond.

Ik ben hier niet heel erg blij mee. De koelkast past eigenlijk niet zo mooi onder het aanrecht en ik vind het ook niet zo’n fijn idee als een koelkast zo ver achter de as hangt.

Afbeelding


Nu had in een idee. Ik zit te denken om de koelkast in de kast boven de verwarming te maken. Dit is precies boven de as en met een frame past hij perfect in die kast. Daarnaast is het zo een stuk makkelijker om spullen uit de koelkast te halen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of ideeën over?

Afbeelding

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar jullie ideeën!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Gisteren weer even aan de camper kunnen werken en de eerste stappen voor de keuken zijn gezet. Omdat alles er toch uit lag en de oude keuken stiekem toch al wat had geleden heb ik besloten om het frame en de wand te vervangen door nieuw hout. Ik heb hier lichtgewicht vederprime hout voor gekocht.

De keuken laat ik in principe ongewijzigd, behalve dat de koelkast niet meer onder de kookplaat komt te staan. Deze ga ik boven de rechter wielkast zetten. Dit scheelt gewicht achter de as en ik hoef de keuken niet aan te passen (vooral lastig met al die gasleidingen)

Ik heb eerst de oude platen op het nieuwe hout gelegd en zo goed mogelijk overgetrokken met potlood. Je ziet hier wel hoe slecht het hout in de keuken was.

Afbeelding


Afbeelding

Daarna het hout met de decoupeerzaag uitgezaagd.

Afbeelding

Afbeelding

En toen kon het grote passen en meten beginnen. De wanden zet ik vast in de camper met een aluminium u profiel.

Afbeelding

Afbeelding

En aan het einde van de dag leek het alweer een beetje op een keuken.
Afbeelding


Ik moet zeggen dat dit wel het leukste werk is. De keuken is dadelijk helemaal strak en gaat waarschijnlijk de camper overleven :)

Volgende keer ga ik alles aansluiten en kunnen de kastdeurtjes er weer in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door Bas vd laar »

Goed bezig, het opbouwen is het leukste werk!
Koelkasten worden wel vaker hoger geplaatst, ik heb ze echter nog nooit boven een verwarming gezien.
Kan me voorstellen dat de bodem van de koelkast aardig warm kan worden, niet dat hij smelt, maar wel genoeg om de goede werking teniet te doen.
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Hi Bas,

Ik was daar zelf ook wat bang voor. Om die reden ga ik hem toch ergens anders zetten. Niet boven de verwarming, maar boven de andere wielkast (links, als je de camper van voren ziet). Hier stond al een klein (nutteloos) kastje en als ik de bank een klein beetje korter maak dan moet hij prima passen. Ik moet nog wel even goed nadenken hoe ik hem vast ga zetten.....
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Weer een update: de keuken zit er nu aardig in.

De houten platen heb ik met aluminium profielen vastgezet op de muur, vloer en plafond. Daarna nog geborgd met een heleboel bouten.

Afbeelding

Met de lade er in begint het echt op een keuken te lijken.
Afbeelding

Het bovenkastje kon ik gelukkig origineel houden. Dus na een klein beetje houtlijm en wat verstevigen hangt deze ook weer op zijn plaats.
Afbeelding

En nu met deurtjes. Ze mogen nog wel wat rechter hangen, maar het begint ergens op te lijken.
Afbeelding

Voor het gat waar voorheen de koelkast zat ga ik voorlopig een gordijn maken. Uiteindelijk wil ik een ventilatie gat gaan gebruiken om een lade met buitenkeuken op te maken. Maar eerst maar alle electra en de wc terug monteren Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Weer een lekkere dag aan mijn camper kunnen werken en ik heb me bezig gehouden met het mooi maken. Ik heb dus de wanden van het toilet en de keuken behangen met een motief behang. Dit had ik nog nooit gedaan, maar ik ben blij met het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het boven kastje in de keuken moest ik even verwijderen voor het behangen. Maar bij het terugplaatsen bleek hij niet meer te passen. Hier heb ik dus wat af moeten zagen.

De wc heb ik inmiddels ook terug gezet.
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste ook nog even de buitendouche geïnstalleerd.

Afbeelding
Afbeelding

Het begint gelukkig een beetje schot te krijgen. 2021 wordt hopelijk het jaar van onze Carlos de Camper!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CEAUX
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 7:32
Locatie: Utrecht

Re: Opknappen Dethleffs/Fiat Ducato (1993)



Bericht door CEAUX »

Ondanks dat ik een tijdje niet heb gepost, heb ik niet stilgezeten. Ik zal hieronder samenvatten wat er gebeurd is.

Afbeelding

Tussen het opknappen van de camper door zijn we verhuisd. Groot voordeel is dat het huis een carport voor de camper heeft. Dus na een jaar in de schuur te hebben gestaan mocht onze carlos naar buiten.

Starten zonder problemen!

Carlos is nog geschorst, dus hebben we hem op een ambulance naar huis gebracht. Helaas ligt er geen stoep voor de carport, waardoor we even vast zijn komen zitten. Maar zo leer je de buurt kennen, want alle buurmannen kwamen helpen.

Afbeelding

Afbeelding

De buitenkant zag er natuurlijk niet meer uit, dus die hebben we goed schoongemaakt, ontvet, allgrund er over en daarna afgelakt.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Helaas kwam ik er achter dat de radiator lek was. Dus daar heb ik een nieuwe in gezet.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie