Roest bijwerken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Tosca88
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 19:36

Roest bijwerken



Bericht door Tosca88 »

Hallo camperaars!

Op het moment ben ik op pad met mijn in maart gekochte Peugeot J5. Rijdt heerlijk. Afgelopen maanden hier al veel tips vandaan gehaald en daarmee bijvoorbeeld de hemel opnieuw bekleed. Binnenkant is lekker opgeknapt.
Nu wordt het toch tijd de buitenkant op te knappen.

Hier en daar zitten wat roestplekken. Ik wil deze zelf leren verwijderen, aangezien ik de tijd heb, het leuk vind om te klussen en dingen onder m’n handen te zien opknappen. Wat ik echter aanpak, wil ik ook goed doen.

Ik heb enkele plekjes met oppervlakkige roest (zoals op de bumper). Ik denk dat schuren en na primer opnieuw lakken hier afdoende zijn.

Ik heb echter ook plekken waar wat gaten in zullen vallen als ik erin ga prikken. Het oppervlak is wat bobbelig en ik kan zien dat het wat schilfert (deur O.a.).

Hoe kan ik dit het best aanpakken?
Wat ik tot nu toe gelezen en bekeken heb:
-ontvetten
-opschuren tot 3 cm buiten de roest (met de hand niet te doen, wat zouden jullie adviseren? Haakse slijper, multitool? Schuurmachine lijkt zo heftig..?)
-evt basis met een glasvezelmatje waar er (kleine) gaten zijn.
-glasvezelplamuur
-opschuren
-polyesterplamuur (voor strakker resultaat dan glasvezelplamuur?)
-opschuren
-primer
-opschuren
-aflakken

Als ik het helemaal opschuur tot het kale metaal, is het dan toch raadzaam een roestbehandelmiddel te gebruiken?
En welk gereedschap is echt handig om te hebben/gebruiken bij meerdere onderdelen? (Of liever een straalspuit? Verfbrander? Multitool? Ik hoor het graag!

En ja, ik weet dat ik de dragende delen beter aan een ervaren iemand kan overlaten en dat ik ook een nieuwe deur kan aanschaffen. Dit kan altijd nog als het resultaat me niet bevalt. Maar zoals gezegd zijn er meer onderdelen die ik wil behandelen, dus ik zou het graag goed zelf leren.
Mocht er iemand zijn in omgeving Ermelo of harskamp (stalling) die me aanwijzingen wil geven, dan is dat zeer welkom!
Peugeot J5 uit ‘88
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Roest bijwerken



Bericht door Arie55 »

Als het voor niet in het zicht zijnde delen zijn, kan m.i. wat grofstoffelijker te werk gaan. Ik heb in 2017 het chassis van mijn camper de roestplekken behandelt met hammerite. Dit is volgens een Duits onderzoek 1 van de beste middelen ervoor. Het beste middel is hier in Nederland niet te verkrijgen. Nadeel (volgens de test) is dat hammerite minder tegen steenslag kan. Als je hiermee aan het werk gaat, is het verwijderen van losse roestdelen, schoon maken met hammerites eigen middel en naspoelen met water voldoende. Ja, ik huiver nog steeds van het idee om roestplekken af te spoelen met water. Als je een borstel gebruikt om hammirites middel goed te verdelen merk je dat heel de plek er schoon van wordt. Pas op, het verstuiven van het middel prikt in je ogen.
Mijn tip is om dan geen spuitbussen te nemen, maar een blik van 750 ml. Dat werkt veel economiser.

Weet niet of je houtdelen hebt als vloer, die hebt ik behandelt met damp doorlatende beits.

De prijs van hammerite voor een bus van 750mL is ongeveer 18 euro. Dat kost ook zoveel voor beits. Weet niet meer wat het schoonmaak middel kostte en de verdunner ervoor. Dit laatste is erg prettig dat je je harden ermee schoon veegt. Wel je handen wassen daarna, het is tuig! Een blik van 750mL is zat om je camper te behandelen. Grondverf is niet nodig. Lees een handleiding op internet.

Wat je ook neemt, gebruik geen spuitbus tectyl. Dan kan je het beter nalaten met beginnen te behandelen.

Ja, je kan de boel laten doen. Als je daar achterheen gaat, krijg je te maken met een kostplaatje van 800+ euro te horen. Het voordeel van het zelf doen is wel dat je behalve prijs technisch goedkoper uit bent, ook bij verdachte punten meer aandacht kan besteden. Je kan de camper op een kleine verhoging rijden om zo meer werk ruimte te creëren. Echt prettig werkt dit nog steeds niet. Het weer werkt daarentegen nu wel mee. Maak voordat je begint veel foto's en bekijk die intens als je 's avonds ze bekijkt. Er zullen heel veel zaken je opvallen die je op het eerste gezicht niet gezien had. En uiteraard maak je ook foto's als je klaar bent. Soms kijk ik er nog wel eens naar en het doet me nog steeds goed. Het glimt zo mooi. Als ik nu onder de camper kruip is de glans wel weg, maar je pinpoint ook weer beginnende plekjes.
Nadeel als je het zelf doet is dat het veel energie van je vergt. Ik kon tijdelijk gebruik maken van een smeerput. Heb er uiteindelijk 3 keer een dag over gedaan, dus totaal een week met voldoende rustdagen tussendoor. Daarna was ik wel een week het even zat en deed niks aan de camper.

Over het optisch bijwerken van in het zicht zijnde delen, heb ik weinig mee van doen gehad.

Je hebt het over gereedschap: staalborstel en een roterende borstel op je (accu)boormachine, een looplamp. Ik mis nog wel eens zo'n karretje waar je op kan liggen. Maar omdat ik weinig onder de camper lig laat ik het zo. En wat gereedschap om wat beschermende kappen/platen te verwijderen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest bijwerken



Bericht door Kroppie »

en dieper liggende roest(pitten) kan je heel goed behandelen met fosforzuur, klinkt gevaarlijker dan het is, zit o.a. in coca cola, maar een praktische uitvoering van dat zuur is rustico gel:

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosfo ... hEEALw_wcB

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/rusty ... _wcB#11687

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosfo ... ling/f/270

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Roest bijwerken



Bericht door Japie »

Die Rusticogel is het beste wat ik ooit ben tegengekomen. Je kan binnen een uur er op lassen (Co2) zonder te spetteren wat betekend dat de roest weg is. Bij mijn camper zit het al op 2 plekken 7 jaar onbeschermd en nog gene spoor van nieuwe roest. Ik kan het vrij makkelijk wel afdekken maar ik wilde weten hoe lang het houdt.

Ik spoel zelfs niet af of zo. Gewoon direct bv met spuitbus als het glad is.

Zeer tevreden over.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Tosca88
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 19:36

Re: Roest bijwerken



Bericht door Tosca88 »

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Wat aan het prikken geweest met de schroevendraaier en ziet er toch iets slechter uit dan ik had gedacht.
De deur geeft koude voeten nu (is helemaal door aan de onderzijde. Wordt waarschijnlijk wat laswerk.
(Kon ik dat ook maar ;)
Peugeot J5 uit ‘88
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest bijwerken



Bericht door Kroppie »

is net als al het andere in het leven , te leren :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Roest bijwerken



Bericht door Kroppie »

Japie schreef:
ma 05 aug 2019, 18:38
Die Rusticogel is het beste wat ik ooit ben tegengekomen. Je kan binnen een uur er op lassen (Co2) zonder te spetteren wat betekend dat de roest weg is. Bij mijn camper zit het al op 2 plekken 7 jaar onbeschermd en nog gene spoor van nieuwe roest. Ik kan het vrij makkelijk wel afdekken maar ik wilde weten hoe lang het houdt.

Ik spoel zelfs niet af of zo. Gewoon direct bv met spuitbus als het glad is.

Zeer tevreden over.
ik ook

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Roest bijwerken



Bericht door herbybg »

google even naar Brunox roestomvormer.....
Plaats reactie