Alde vloeistof vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij rekt ook Alde al de intervallen op.
Zag online een handleiding waar nog elk jaar wisselen was voorgeschreven.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Andorus »

Onze Flair is 22 jaar oud en er is nog nooit vloeistof vervangen,ik vul ong. 1 keer in de 2 of 3 jaar een beetje vloeistof bij en nooit geen probleem.
Gr.Fred
fred flair
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door kampo »

Ik heb regelmatig met koelvloeistof te maken gehad in allerhande motor, koel en verwarmingssystemen.
Het komt zeker niet dagelijks voor maar ik ben verschillende keren problemen tegengekomen.
Soms waren er daarbij duizenden Euro's kosten.
Ook een paar keer problemen gezien bij Alde systemen.

Als je koelvloeistof problemen samenvat dan zijn die (niet in volgorde):
- Schade door bevriezen
- Chemische reacties tussen mengsels van niet compatibele koelvloeistoffen
- Aantasting van de metalen in het circuit (vooral aluminium), waterpomp blokkeren, verstoppingen, vlokken, slierten, mayonaise
- Onvoldoende warmteafgifte, glycol is antivries maar verminderd de warmteafgiftecapaciteit.
- Enorme oxidatie na toevoegen van hard en agressief kraantjeswater.
- Slecht spoelen, zand en roestvorming
- …
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Marco Polo »

Chemisch gezien past hier 1 minieme nuancering.
Gedemineraliseerd water is een oplosmiddel en wat dat betreft een stuk agressiever dan “kraantjeswater” ;-)

Maar wel het geëigende spul om koelmiddel mee op te mengen.
De hardheidszouten zijn het probleem als je kraanwater gebruikt.

Dit even terzijde ;-)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8958
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door kampo »

Goede toevoeging MarcoPolo :thumbup:
Wat ik wel regelmatig zie is dat de binnenkant van aluminium leidingen al na een paar uur helemaal wit geoxideerd is
bij gebruik van zuiver kraantjeswater. Dan begrijp je dat er na verloop van jaren perforaties in de leidingen zullen komen.
Net zoals onbehandeld aluminium aan de kust, door het zout, na verloop van jaren gewoon verdampt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door klaasv »

Ik kreeg een vraag n.a.v. een oud bericht over Alde vloeistof vervangen en kwam toen ook dit draadje tegen.

Zie onder mijn eerdere bericht over hoe je zelf makkelijk en goedkoop je Alde vloeistof kunt vervangen:

viewtopic.php?f=3&t=8464009&p=1725660&h ... e#p1725660
Carthago E-line
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Ik heb decennia lang de koelvloeistof vervangen van onze Primus (Solifer) en Alde (Kabe) caravans zonder problemen. Vullen met min 30 koelvloeistof via het expansievat en ontluchten middels de ontluchtingsnippels in de leidingen. Sommige zitten wel goed verstopt. Groet Eric
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Hans Geertse »

Gedemineraliseerd water oplosmiddel een stuk agressiever dan kraantjes water door Marco

Kan me niet vinden in deze stelling.

Dit water ontstaat door o.a ionenuitwisselling=kationen en anionen=zouten verwijderen .

Je verkrijgt dan demie water wat super zacht is .Toepassing als voedingswater in stoomketels/stadsverwarming.
Ook bij autowas installaties.

Ongeveer 40jr.met deze installaties op een energieplant gewerkt.
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door juanv »

Heeft er iemand reeds een Alde systeem tegengekomen waarbij er aan het drukvat slecht één leiding is, namelijk de vertrekkende ?
Ik heb een tamelijk deel van de MH gedemonteerd en kwam tot de nuchtere & vreemde vaststelling dat er slechts één leiding aan het drukvat is aangesloten , hoe vervang je dan de vloeistof in dit systeem ??? :wtf:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Bij onze caravans zat er altijd een aftapleiding door de bodem. Werd altijd afgesloten dmv een rubberen prop. Inspecteer de onderzijde maar eens. Groet Eric
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door juanv »

Er is inderdaad een aftapleiding onderaan onder de bodem, maar voor wat ik terug vindt zijn er steeds twee leidingen welke op het drukvat zijn aangesloten, namelijk een vertrekkende en een retour leiding , en laat nu net deze opstelling het steeds terugkerende item zijn welke beschreven is bij het vervangen van de verwarming vloeistof .

Ik kan me namelijk voorstellen dat als je aftapt onderaan en bijvult tegelijker tijd dat je dan lang niet alle leidingen met vernieuwde vloeistof hebt vervangen , of heb ik het mis ?
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Het is eigenlijk heel simpel en staat ook in de werkplaatshandleiding. Aftapdop eruit, alle ontluchtingskraantjes/nippels open en ook het expansievat. (Is geen drukvat zoals bij auto) . Daarna weer afvullen in omgekeerde volgorde via het expansievat. Groet Eric
hans96
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 13:10
Locatie: Kelpen - Oler

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door hans96 »

Op https://de.alde.se/ kun je de documenten van de verschillende Alde systemen downloaden.
Voor wat betreft het vinden van de ontluchtingsnippels kun je zonder documentatie van de camperbouwer je plezier op. Ook al weet je waar die dingen zitten, dan is het nog niet zeker dat je er bij kunt komen (de leidingen zijn gelegd voordat de buitenwanden geplaatst werden).
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 780
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Alde vloeistof vervangen



Bericht door linus »

(de leidingen zijn gelegd voordat de buitenwanden geplaatst werden).
Niet bij alle merken :-B :wink:
Plaats reactie