Truma Combi 4 in storing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Truma Combi 4 in storing



Bericht door pele »

Combikachel start nog op maar stopt na 10 - 30 seconden.
Ik gebruik LPG, al jaren zonder problemen.
Een nieuwe printplaat is besteld. Toch wil ik de oude reinigen en alsnog proberen.
Wat ik nu weet:

De ventilatoren zijn nauwelijks vervuild.
Ik heb het toestel uitgebouwd. We hebben er een butaanfles op aangesloten. Geen resultaat. Je hoort de klik van de gasklep. Die zit niet vast. De knippercode 212 llkl klkk maakt duidelijk dat het de printplaat is.
- met een butaanfles en ontspanner, rechtstreeks op de kachel, hoor je ze op gang komen, een duidelijke klik van de gasklep, daarna in . error, code 212
- stroom 100 % in orde
- gas : nog 4/5 gevuld (LPG in liggende dampgastank)
- gasvuur brandt helemaal normaal
- schoepen van de ventilatoren nauwelijks vervuild, toch grondig gestofzuigd
- het in stoornis gaan was al eerder in februari, later nog enkele keren, maar ook nog geruime tijd alles normaal werkend. Bij het begin van onze reis (5 mei - 29 mei) definitief defect

Mijn vraag : kent er iemand die zo'n printplaat kan 'reviseren'. 't Is te duur om te snel weg te gooien. En ik heb al eens gehoord/gelezen dat in sommige gevallen een reparatie mogelijk is.
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: Truma combi 4 in storing



Bericht door Maranopreis »

Lijkt op mijn storing, zij het dan bij mij Truma c6002 en geen heet water. Inderdaad klikt bij ons en na 5 sec rood lampje storing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: Truma Combi 4 in storing



Bericht door Houwe468 »

Storings code 212 heeft toch echt met de gasinstallatie of gas te maken. Gebruik je gasfilters?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Truma Combi 4 in storing



Bericht door 't Busje »

Nieuwe drukregelaar geplaatst? Zo niet, begin daar dan maar mee
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Truma Combi 4 in storing



Bericht door pele »

Zoals ik reeds vermeldde hebben we de kachel aangesloten op een losse gasfles met ontspanner.Ook dan in storing.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Truma Combi 4 in storing



Bericht door pele »

Eindelijk gemaakt!
Eerst heeft de hersteller een nieuwe printplaat uitgeprobeerd. Dat was niet de oorzaak van de stoornis, dus de 'oude' er terug op. Dan dachten we dat de gasklep iets zou mankeren. Andere geïnstalleerd, niet opgelost. Uiteindelijk -derde keer, goede keer - bleek het de bougies te zijn die bijna doorgebrand waren. De foutcodes geven niet aan wat er juist aan de hand is.

@ sms : een gasklep kost toch bijna 300 euro, een printplaat ook.

Mijn hersteller heeft noch de printplaat, noch de gasklep aangerekend. Het was telkens wel een week wachten : printplaat, gasklep, bougies. Die kwamen van Gimeg. Ik vind dat te lang voor wisselstukken van een zeer courant product! Gelukkig hebben we de verwarming niet nodig gehad, maar onze douche met warm water misten we toch snel als we het vrij stonden.

Opmerking:
In mijn vorige bus had ik ook een Truma combikachel, het vorige model. Die heeft bij mij 7 jaar perfect gewerkt, op LPG, zonder stoornis. En ik denk dat ze ondertussen bij de nieuwe eigenaars ook al weet 4 jaar in werking is.
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Truma Combi 4 in storing



Bericht door stefaank »

Hoi,
Ik wil hier ook nog even op reageren,
Enkele jaren geleden een printbreuk gehad op een truma 4 en inderdaad het is heel moeilijk om snel geholpen te worden,
Goede techniekers zijn blijkbaar heel moeilijk te vinden en overal was er een lange wachttijd van meerdere weken.
Ik ben indertijd daardoor rechtstreeks in de werkplaats van gimeg Aalst geholpen geweest,maar ik geloof dat dit niet meer kan nu.
In Duitsland is er een mobiele werkplaats,dacht ik.
Misschien is er een hobbyist die het kan...iemand?
Grtn,st
Plaats reactie