Bericht
door Kroppie » zo 09 jun 2019, 9:20
gsm schreef: ↑zo 09 jun 2019, 1:22
Koelkast op 12V doet het perfekt, eigen ervaring.
Zonnepaneel berekening laat ik aan Jos (Kroppie) over maar wat ik van hem geleerd heb is dat de opbrengst plat op het dak 80% is en de laadspanning is 14,4V wat een opbrengst voor een 100Wp neer komt 100Wp x 80% = 80Wp : 14,4 = 5,5A bij een zonnige dag
Bij een verbruik van 35A moet die 7 uur in de volle zon laden en dat red je niet in Zweden.
Ik kan morgen kijken wat mijn 265Wp met een MPPT75/15 rond 14 uur laad
klein puntje, de laadstroom is ALLEEN met een mppt regelaar dan 5,5 ampere bij een 100 Wp paneel, heb je een gewone regelaar dan is het die 80Watt maar dan wel gedeeld door de werkspanning van het paneel , en die is vaak rond de 18 volt, dan word het dus 80: 18= 4,4 max wat er geladen word, toch bijna 20% minder
een gewone regelaar gooit de spanning boven de laadspanning van 14,4 volt gewoon weg in de vorm van warmte terwijl een goede mppt dat omzet in bruikbaar vermogen(amperes)
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.
too old to worry about anything