Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

een beetje laat maar voor wie met hetzelfde probleem zit en dit terugleest....

de garage had de waterpomp niet vervangen, deze was stuk, de motor is te heet geworden en de lagers zijn stukgelopen.

de tik kwam van speling op het drijfstanglager van de 1e cilinder
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

:thumbup: bedankt voor de melding, maakt weer wat duidelijk :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door isoplus »

Nou ja, op een Fiat zit of een temperatuurmeter of een controlelampje voor te heet worden. Niet gezien?
Als je het olielampje ziet oplichten ben je vaak al te laat, maar een te hete motor door gebrek aan koeling dat komt zelden voor omdat je op tijd gewaarschuwd wordt en dus je maatregelen op tijd kunt nemen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door DiffRental »

Niet zeker dat het lampje of meter de oververhitting goed zichtbaar maakt.
Door de lekkage zit er geen water meer op de plaats van het meetpunt waardoor de meting niet juist is of veel te laat is.
Groeten Peter
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door isoplus »

Ja dat zou kunnen maar er is ook nog zoiets als een expansietankje met een mooie streep erop. In mijn jeugd reden we in totaal versleten Amerikanen tot ze kompleet verrot waren, vaak een kokende motor gehad. Dat werd dan gewoon aangevuld met slootwater!
Nog nooit uitgelopen lagers gehad door oververhitting van de motor.
Ik schat wel in dat het kan door te weinig olie in het carter en dat samen met verminderde koeling en zware belasting geeft oververhitte olie waardoor de smeereigenschappen veranderen.
Nou ja, de ANWB man, in het begin van dit leerzame topic, had direct de juiste diagnose.
Een ervaren man die ter plekke de onderhoudstoestand kon inschatten en dus een goede diagnose kon stellen zonder sloopwerk.
De garage had op zijn minst even in het carter kunnen kijken.
Achteraf kijk je een koe in zijn...
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door seth_space »

En een drijfstang lagertik zit niet hoog in de motor./cylinderkop.
Omschrijving blijft zeker bij geluid altijd lastig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

een drijfstang lager met wat speling wat tikt , doet dat meestal bij onbelast draaien, dan klappert[tikt] het het duidelijkst, belast dan drukt de verbrandingsdruk de speling naar 1 kant en hoor je het minst, dus met gasgeven weinig tot geen tikken en dan met zelfde toerental gas wat los word het hoorbaar.

vergelijk het met fietsen wind mee heel hard rijdend kunnen je voeten de pedalen bijna niet bij houden, en wind tegen moet je op de pedalen gaan staan

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 27 dec 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door AadenAnke »

isoplus schreef:
zo 27 dec 2020, 10:33
Ja dat zou kunnen maar er is ook nog zoiets als een expansietankje met een mooie streep erop. In mijn jeugd reden we in totaal versleten Amerikanen tot ze kompleet verrot waren, vaak een kokende motor gehad. Dat werd dan gewoon aangevuld met slootwater!
Nog nooit uitgelopen lagers gehad door oververhitting van de motor.
Ik schat wel in dat het kan door te weinig olie in het carter en dat samen met verminderde koeling en zware belasting geeft oververhitte olie waardoor de smeereigenschappen veranderen.
Nou ja, de ANWB man, in het begin van dit leerzame topic, had direct de juiste diagnose.
Een ervaren man die ter plekke de onderhoudstoestand kon inschatten en dus een goede diagnose kon stellen zonder sloopwerk.
De garage had op zijn minst even in het carter kunnen kijken.
Achteraf kijk je een koe in zijn...
Dat waren dus motoren die niet opgefokt waren en het gewicht maakte niet uit dus alles lekker zwaar. Toen een dikke 8 cilinder met een liter of 6 inhoud en rond de 100a120 pk? Nu een 2a2.5 liter met een 150/180 of nog meer pk in een lichtgewicht blokje. Ook de lagers en dergelijken zijn veel lichter uitgevoerd een vergelijking die je volgens mij niet kan mag en moet willen maken. Waren wel lekkere bakken om in te rijden hè maar het scheuren van toen hield bij 140/150km wel op tegenwoordig met een 3e van de inhoud en de helft meer vermogen gewoon over de 200km toen een toerental van Max 4000rpm?? Nu gewoon doortrekken naar de 6500/7000 rpm en meer

Gr. Aad
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door isoplus »

Aad, ik geloof veel maar niet dat de Ducato van de buurman van TS ooit verder is gekomen als 3800 om/min en 200 km/uur haalt het ding al helemaal niet. Wij rijden rustig 110 km/uur bij ongeveer 2000 om/min, veel camperrijders zullen dat niet anders doen ook gezien de snelheidsbeperking overal. :wink:
Gewoon een mishandeld blokje ook gezien de narigheid die TS allemaal tegenkwam.
Mooi dat er een ander blok in komt, nu er goed voor zorgen :thumbup:
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door AadenAnke »

Ik reageerde op jouw oude Amerikaan een benzine auto waarvan de lagers er niet uitliepen door een warmloper. Een dieselmotor met een benzinemotor vergelijken is appels en peren. Ik maakte het vergelijk met je oude Amerikaan (oude apel) en een hedendaagse benzinemotor (verse appel).
Mijn Ducato (2018) kan je toch echt over de 4000rpm trekken, ik doe dat niet maar regelmatig met ff goed snelheid makken komt hij toch wel in de buurt van de 4000rpm en de snelheid ik heb er (om uit te proberen) op een vlak stuk weg 165 op de teller gezet :oops: :oops: toen begon Anke te schelden dus het gas los maar zat nog echt niet aan de top. Rijdt niet lekker dat kan ik je wel vertellen

Gr. Aad
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Arie55 »

AadenAnke schreef:
zo 27 dec 2020, 19:24
....
Rijdt niet lekker dat kan ik je wel vertellen
:-B :lol3: herkenbaar en snap ik. Met zo'n opmerking maak je m'n dag weer goed

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Arie55 »

AadenAnke schreef:
zo 27 dec 2020, 19:24
....
Rijdt niet lekker dat kan ik je wel vertellen
:-B :lol3: herkenbaar en snap ik (vond 120 al hard). Met zo'n opmerking maak je m'n dag weer goed

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie