Olielekkage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Oskar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 23:22

Olielekkage



Bericht door Oskar »

Ik heb een Fiat Ducato 2.5 D 280 en ik had een olie lekkage aan de achterzijde van het blok .
Zelf dacht ik dat het de Carter pan pakking zou zijn maar helaas zit het meer naar boven .
Tussen het gietijzer blok en aluminium gedeelte boven de Carter pan.
Heeft iemand deze pakking al eens vervangen .
Is dit te doen of kan ik dit beter laten doen .
Oskar
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Olielekkage



Bericht door Bas vd laar »

Dat is je koppakking en best wel een klus.
Ik weet niet hoe handig je bent?
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Olielekkage



Bericht door isoplus »

Pakking van het kleppendeksel denk ik in plaats van de koppakking.
Koppakking lekkage geeft zelden oliesporen, een kleppendeksel pakking is wel zelf te wisselen als je een beetje handig bent.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Olielekkage



Bericht door seth_space »

Tussen het gietijzer blok en aluminium gedeelte boven de Carter pan.
klinkt niet als kleppendeksel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Oskar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 23:22

Re: Olielekkage



Bericht door Oskar »

Het is het gedeelte aan de krukas zijde .
Onderkant dus niet kleppendeksel helaas
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Olielekkage



Bericht door Geert Huizing »

Als je de omschrijving zo leest lijkt het wel de voetpakking te zijn.
Deze pakking zit tussen het huis waar de krukas in draait en de cylinders.
Je moet al behoorlijk wat motorenkennis en de nodige gereedschappen hebben om dit zelf te kunnen doen.
Het is een behoorlijk ingrijpende operatie om uit te voeren.
Groet,
Geert
Oskar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 23:22

Re: Olielekkage



Bericht door Oskar »

Hallo allen
Dank jullie wel voor de reactie.
Geert ik ga proberen het werkplaats handboek te pakken te krijgen en dan toch te proberen :-B thanks alvast
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Olielekkage



Bericht door lindy 1981 »

Zo te lezen krukaskeerring.
Dat is best een fiks karwei.
Heb het bij mij ook wel eens gedaan.
Maar ik had de luxe dat dit een 2delige keerring is(veel voorkomend bij v8 motoren).
Voordeel hiervan is..dat je de onderste helft erzo uit pakt.
De bovenste helft tik je er dan uit.
Alleen 9van de 10keer.
Zit die muurvast.
Dan moet je de bouten van de drijfstangen losdraaien.
Is de spanning van de krukas af.
Dan uiteraard weer met nieuwe pakkingen op "moment"aandraaien.
Maar hoe het bij fiat zit.
Weet ik niet...
Scheelt wel een hoop werk.
Die keerring zal niet de hoofdprijs zijn.
Alleen de arbeidsuren.(als je zoiets uitbesteed)
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Olielekkage



Bericht door vanHooltje »

Dit is de koppakking, dat is een flinke klus, ik weet niet waar je vandaan komt, anders weet ik wel een goede vakgarage voor je die niet te duur is.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Oskar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 22 apr 2019, 23:22

Re: Olielekkage



Bericht door Oskar »

Ik ben woonachtig in Gennep
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Olielekkage



Bericht door isoplus »

ik zou eens beginnen met precies uit te zoeken waar het lekt.
Je hebt ook een mogelijkheid hier foto's te plaatsen, dat scheelt weer een hoop aannames.
Hoe meer informatie je zelf geeft hoe beter je hier geholpen wordt, dus doe even moeite .
Je hebt meestal een carterpan helemaal onderaan het blok, doorgaans een plaatstalen ding dat onder tegen het blok gebout zit.
Dan krijg je het onderblok waarin de krukas gelagerd is(soms bestaat dat uit 2 gedeeltes).
Afhankelijk van het type heb je dan ook nog het cilinderblok en als een na laatste(bovenste) de kop met daarin de kleppen en daarop de nokkenas.
Als laatste heb je de kleppendeksel en dat is het enige ding dat je zonder een beetje technische kennis kunt lichten en van een pakking kunt voorzien.
Voor ander werk aan het blok heb je technische kennis of duidelijke instructies nodig.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Olielekkage



Bericht door EasyBee »

Even een plaatje bij bovenstaande beschrijving. Achterkant van het blok.
Afbeelding
Waar lekt het?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Olielekkage



Bericht door Bas vd laar »

Hij zegt tussen het aluminium en gietijzeren gedeelte, dus de kop.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Olielekkage



Bericht door Kroppie »

maar een vaker voorkomend iets bij dat type motoren is dat het lekt tussen ondercarter en cilinderblok

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie