Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door Lambiek »

Lambiek schreef:Fietsen zitten net niet voor de achterlichten . Als je ze precies in midden zet.
Nr plaat paar honderd gram...
Snarfsel schreef:Dan zitten de fietsen voor de achterlichten en kentekenplaat.

Dan zou ik een extra lichtbalk met kentekenplaat moeten monteren = extra gewicht.
Om het motto van een mede forumlid aan te halen:
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot! :-B

Daarbij zijn de fietsen niet zwaar en ben ik nog jong :P
Fietsen zitten net niet voor de achterlichten . Als je ze precies in midden zet.
Nr plaat paar honderd gram...


Doe paar spanbandjes eraan, anders gaat je deur en fietsendrager kapot.

100% ervaring mee....
.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door Arie55 »

PaulBng schreef:
zo 02 mei 2021, 9:28
De plaatjes zijn helaas foetsie, Arie...

Paul
Daar had ik naar gekeken en gezien, voor een indruk dien je pagina 2 te kijken. Dat had ik erbij gezet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door verkerk »

achter op de trekhaak een fietsen rek.
adria 670sl
als de ambulance meegaat dan ook daar op een trekhaak kogel gemaakt en dan zelfde fietsen rek er op en dat werkt prima .
VRIJHEID
Gebruikersavatar
Romanijo
Berichten: 465
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 21:18
Locatie: Julianadorp Gemeente Den Helder

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door Romanijo »

Sinds een half jaar andere camper nu een BIKETRANS fiets lift laten monteren Hadden we veel eerder moeten doen wat een weelde
altijd gemarteld met tillen enz Nu laten zakken tot op de grond fietsen er op rijden vast zetten lift om hoog en klaar
Wat een genot
https://www.biketrans.nl/biketrans-fietslift
Filmpjes genoeg op YouTube
Groeten Rob&Marian

If Youre not winning youre not trying

Fiat ducato 1998 Lmc opbouw
http://www.de-campers.mijnalbums.nl


Facebook - Marian
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door lazise1973 »

In de garage op een gootje en en vast aan de zadelpen met een spanbandje, wel de sturen naar beneden geklapt,
zelf gemaakt van een oude fietsenrek
Wel afneembare trappers om zo min mogelijk plaats te verliezen.
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door gebruikersnaam »

des schreef:
ma 05 apr 2021, 19:15
B1gcheese schreef:
za 13 jul 2019, 14:28
Bij ons staan ze gewoon achterin de garage. Dat was een belangrijk criterium voor de nieuwe camper. Vrij van stof en vuil en uit het zicht.
Idem hier, alhoewel ik het soms nogal omslachtig vind om de 2 fietsen er uit te halen.
Dat omslachtige herken ik.
We hadden een Pollicino drager. Op zich prachtig.
Nadeel 1. Je moet de fietsen toch nog steeds optillen, net als bij de Thule Veloslide en de Fiamma Carry-Bike.
Nadeel 2. Bij het uitrijden van de constructie moet alles van de vloer. Dat heeft de Veloslide veel beter.
Dus liet ik de hele boel binnen en zat dan te knoeien om de fietsen zonder goot in de beugel aan de andere kant te krijgen.
Gevolg: Pollicino verkocht op Marktplaats.
Andere drager, bijvoorbeeld de Fiamma drager.
Fiamma drager.png
Fiamma drager.png (377.49 KiB) 665 keer bekeken
Leuk plaatje, maar klim maar eens in de garage als die vol staat. Die middenbeugel, mijn ervaring ermee is een slechte.

Met mijn buurman (motorrijder) hebben we eens zitten denken en we kwamen tot de volgende oplossing.
Net als voor het vastzetten van een motor kan je met de fiets ook spanbanden gebruiken.
Ik heb op Marktplaats 2 disseldragers gekocht, bij de bouwmarkt een paar aluminium profielen en bij de Action een stel spanbanden.
20211019_1200_DSC_5152_J9110.JPG
20211019_1200_DSC_5152_J9110.JPG (370.99 KiB) 665 keer bekeken
20211019_1346_DSC_5153_1_J9110 (Medium).JPG
20211019_1346_DSC_5153_1_J9110 (Medium).JPG (199.38 KiB) 665 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gebruikersnaam op za 26 mar 2022, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door gebruikersnaam »

Het lukt niet om meer foto's in een bericht te plaatsen.
Eerst nog even de Pollicino.
20210914_1454_DSC_4886_J9110.JPG
20210914_1454_DSC_4886_J9110.JPG (372.24 KiB) 650 keer bekeken
Achter de wielenbeugels zie je de stang met de wieltjes er aan die over de vloer moet rijden en daarom moet de hele vloer steeds leeg zijn. Lastig.
De Thule en de Fiamma moet je evenals de Pollicino vastschroeven aan de vloer.

Vervolg.
20211019_1346_DSC_5154_J9110 (Medium).JPG
20211019_1346_DSC_5154_J9110 (Medium).JPG (294.7 KiB) 663 keer bekeken
De fietsen in de garage.
Geen stang om de fietsen uit elkaar te houden maar juist een klein spanbandje om de onderlinge afstand te bepalen.
De buitenste spanbanden trekken de fietsen uit elkaar.
Het rekje met de fietsgoten staat los op de bodem van de garage en kan er zo uitgenomen worden.
Geen schroeven in de bodem, de spanbanden houden alles netjes vast op de vloer.
Ik vind het voordeel van dit systeem dat ik de fietsen naar binnen kan rijden en niet hoef te tillen en dat ik niet in de garage hoef te kruipen om de boel vast te zetten.
Het vastzetten gebeurt van de buitenkant. Zonder te bukken of te kruipen.

O, als laatste, maar niet onbelangrijk.
2 disseldragers op Marktplaats samen 50 euro.
Aluminium profielen en spanbanden kostten ook iets.
Totale kosten voor deze oplossing onder de 80 euro.

Nog een youtube filmpje toe.
Deze camperaar gebruikt geen fietsgoten in de camper en gebruikt ook geen oprijgoot.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door TestCase »

Zelf heb ik die fiamma in de garage gemonteerd zonder hulpstukken zoals oprijgoot etc. en dat gaat prima. Voorwiel omhoog in de goot, aan bagagedrager optillen en voorwiel door de goot laten rijden beetje sturen en voilà. Accu's verwijdert en die liggen voorin in de bank.
Tillen moet je toch ook met oprijgoot, die massa moet omhoog.
Ik draai het stuur in de lengte richting van de fiets, scheelt breedte en kan ze beiden vooruit er in rijden.
Afbeelding

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door Pienmajer »

Aan de achterwand een beugel van 75 cm horizontaal geschroeft (extra laten maken, ivm stevige bevestiging) Daar aan maak ik een korte en een lange bevestiging met klem voor rond zadelpen voor fietsen van thule (voor iedere fiets 1).
Op de vloer heb ik stevige, ruwe vloerbedekking. Daar staan de fietsbanden op. Dus geen sledes op de vloer.
Op de fiets zitten afklipbare trappers, zodat de fietsen dicht tegen elkaar kunnen staan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door hathi »

45D92D56-BC93-4C5D-BBE6-8293F8709549.jpeg
45D92D56-BC93-4C5D-BBE6-8293F8709549.jpeg (98.52 KiB) 499 keer bekeken
…..Stof en waterdicht,met 2 Ritssluitingen,zoals een tent…….
A8A930C8-1BE4-414F-BF78-4B412BDEC507.png
A8A930C8-1BE4-414F-BF78-4B412BDEC507.png (561.71 KiB) 504 keer bekeken
Hans
Tomaat85
Berichten: 71
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door Tomaat85 »

Wij verwachten onze Adrie Compact in november. De hoogte (netto opening zegt de dealer) van de garage deur is 106 cm. Op dit moment bestaat de (uitgesproken) wens om de e-bikes in de garage te vervoeren (gewicht van de drager besparen, totale lengte beperken, schoon houden&diefstal van de fietsen, gehele aangezicht).
De hoogte van de sturen van onze Gazelle's zit tussen de 108 en 112 cm (verschillende frame maten en de bestaande stuurpennen maximaal naar beneden).
Je zou zeggen, dat gaat niet passen? Het idee wat ik nu heb is om de voorwielen te verwijderen om dan de fietsen te kunnen plaatsen in de garage (zadel kan eenvoudig omlaag mocht dat nodig blijken). het is dan uiteraard zaak om de garage vloer te voorzien van een houder waarin de voorvork vastgezet kan worden (zoals gebruikelijk is bij het plaatsen van bv een MTB op een dakdrager). Misschien een thule velolift wat aanpassen?
Ik realiseer me dat dit best veel werk is bij het in en uitnemen en het een bepaalde slijtage aan de fietswielen brengt die er "normaal" niet is. Zijn er camperaars die een dergelijke constructie hebben en/of ervaring mee hebben.
Is het een rare gedachte? wat overdenk ik niet genoeg? Hecht ik teveel waarde aan het plaatsen in de garage?
Inmiddels wel gemerkt dat de reacties soms :wink: off-topic gaan maar ik schat in dat ik dat in dit geval best op prijs kan stellen, hoe meer info hoe beter een besluit genomen kan worden.
NB, een alternatieve stuurpen met meer "verlagende" opties zal ik uiteraard eerst met de fietsenmaker bespreken zodra we onze fietsen feitelijk voor de garage kunnen plaatsen en de praktijk aan de theorie kunnen toetsen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door gjvonk »

Hebben de fietsen al uitvalnaven met een snelspanner zoals een racefiets / mtb? Misschien kun je van Thule de veloslide wel aanpassen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door M2 »

Zoals ook geplaatst in een ander topic van mij hebben we sinds kort een Sawiko Futuro drager met lift op onze bus. Wij wilden graag de fietsen hoog hebben maar e-bikes zo hoog tillen lukt me niet meer. En we wilden toegang tot de achterdeuren kunnen hebben.
De bikes komen volgende week pas maar de drager zit er alvast op.
Het weegt wat maar is dan ook oerdegelijk. Van origine is de drager lichtgrijs maar we hebben hem zwart laten poedercoaten.
IMG_20220325_115114373_HDR.jpg
IMG_20220325_115114373_HDR.jpg (116.31 KiB) 309 keer bekeken
IMG_20220325_114306463_HDR.jpg
IMG_20220325_114306463_HDR.jpg (131.43 KiB) 309 keer bekeken
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Hoe vervoeren jullie de elektrische fiets?



Bericht door peter possl »

toen wij onze bus kochten zat er een bushbiker op. hij werkt prima. ik weet dat hij ca 60 kg weegt, maar ik kan er heel makkelijk een electrische fiets op zetten en ook makkelijk de achterdeuren openen. Onze vorige bus had een fietsendrager op de achterdeuren. probleem was daarmee een max gewicht vn 35 kg. heb andere bussen gezien met schade aan de deuren.
Plaats reactie